معاون وزیر بهداشت: سرطان سینه شایعترین سرطان در ایران است

به گزارش عرصه ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز پنجشنبه در مراسم رونمایی از نرم‌افزار بانک جامع اطلاعاتی بیماری سرطان در شیراز، گفت: سرطان سینه شایعترین نوع سرطان در ایران است.

دکتر رضا ملک‌زاده با بیان اینکه این بیماری از انواع قابل درمان سرطان است، نسبت به سن شروع سرطان سینه در ایران که ۱۸ سال زودتر از سن شیوع این بیماری در کشورهای غرب است هشدار داد.

وی گفت: درصد کمی از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می دهند، اما ۹۹درصد مبتلایان به این بیماری، بانوان هستند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقات سرطان سینه در دانشگاه های بزرگ کشور، افزود: سرطان سینه قابل درمان و قابل پیشگیری است و اساس کار هم تشخیص سریع این بیماری است.

ملک زاده، سبک زندگی را در بروز این بیماری موثر دانست و گفت: وزن بالا یک تهدید جدی برای بانوان است و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، باید فرایند چاقی را مهار و پایش کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به ژنتیک و سابقه خانوادگی به عنوان مولفه های دیگر در افزایش خطر سرطان سینه اشاره کرد و ادامه داد: نقش ازدواج های فامیلی را نیز در ابتلا به این نوع سرطان نباید نادیده گرفت، این بیماری البته در سنین جوانی بیشتر دیده می شود و این قابل بررسی است.

ملک زاده با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورها نیست، گفت: بنابراین نمی توان از سونامی سرطان در ایران سخن گفت؛ افزایش متوسط سن و پیرتر شدن جمعیت در کشورمان نیز می تواند عاملی باشد که شمار افراد مبتلا به سرطان را بیشتر نشان دهد، بنابراین همه احساس می کنند که شمار افراد مبتلا افزایش یافته است.

وی یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که نیمی از سرطان ها قابل درمان هستند و این اقدام نیز برای کمک به این افراد، بسیار سودمند است.

به گزارش عرصه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دراین مراسم گفت: پیشگیری از بروز و ابتلا به سرطان امروز به یک ضرورت تبدیل شده است.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی روی پیشگیری از بروز سرطان سینه حرکت کرده اند و موفق بوده اند، افزود: در شیراز کارگروهی برای مهار سرطان سینه آغاز شده و افق آینده حرکت های علمی دراین حوزه روشن است.

رئیس مرکز پیشگیری و تحقیقات بیماری های پستان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در آیین رونمایی از این نرم افزار، از ثبت اطلاعات ۵۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه در این نرم افزار خبر داد.

دکتر عبدالرسول طالعی با بیان اینکه ثبت اطلاعات در این نرم افزار از سال ها پیش پیشگیری می شده است، آن را یک منبع بسیار خوب مطالعاتی و پژوهشی راجع به بیماران مبتلا به سرطان معرفی کرد.

وی ادامه داد: انجام چنین کاری با این حجم نمونه، اقدام ویژه و کم نظیری است که امکان مطالعه این بیماری را به ویژه با کشورهای دیگر و کشورهای غربی فراهم می کند.

طالعی گفت: سالانه به طور متوسط، ۷۰۰ تا ۸۰۰ نمونه جدید به این بانک افزوده می شود و این روند کماکان ادامه دارد.

رئیس مرکز پیشگیری و تحقیقات بیماری های پستان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: به کمک این نرم افزار، شرایط افراد ثبت شده قابل پیگیری می شود که همین امر در بهبود نتایج درمانی و شرایط، موثر است.

وی همچنین از تاثیر این اقدام برای بیماران در آینده خبر داد و گفت: دانشجویان، پزشکان و متخصصان به کمک این بانک نرم افزاری، امکان دانش اندوزی و پژوهش های بیشتر در زمینه بیماری سرطان را می یابند.

طالعی با اشاره به آغاز به کار رسمی مرکز پیشگیری و تحقیقات بیماری های پستان دانشگاه از سال ۸۴، ادامه داد: این مرکز به تدریج داده های خود را با نگاهی آینده نگرانه جمع آوری کرده و امروز به رقم ۵۸۰۰ نمونه رسیده ایم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از اقداماتی در زمینه تشخیص، غربالگری و بررسی آسیب های ناشی از سرطان سینه در این دانشگاه خبر داد که به عنوان مجموعه ای مکمل یکدیگر، برای خدمت به بیماران و مبارزه با این بیماری، گرد هم آمده اند.

وی یادآور شد: اغلب این نمونه ها در این نرم افزار از استان فارس هستند، اما آمار محدود به این استان نیست و اطلاعات بیمارانی از استان های همجوار در منطقه جنوب کشور و یا دیگر استان ها نیز به ثبت رسیده است.

طالعی از ارایه آخرین روش های پرتودرمانی روز دنیا در شیراز به مبتلایان به سرطان سینه خبر داد و نسبت به اثربخشی این اقدام دوراندیشانه در آینده بهتر مبتلایان به سرطان، ابراز امیدواری کرد.

رئیس مرکز ثبت سرطان جمعیتی نیز در این برنامه با معرفی بیشتر این نرم افزار، آن را گامی برای به روز شدن داده ها، همگام با تکنولوژی روز دنیا و بی نیاز شدن از داده های کاغذی و مشکلات آن برشمرد.

دکتر عباس رضائیان‌زاده دسترسی به داده های بیماران به کمک این نرم افزار را بسیار آسان ارزیابی کرد و گفت: کاربرد آن در مسایل درمانی، آموزشی و پژوهشی، قابل توجه است.

او تبدیل اطلاعات از حالت کاغذی به حالت الکترونیک را یک زیرساخت مهم در بحث پژوهش برشمرد که برای درمان بیماران نیز کاربرد دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گردآوری چنین بانک نرم افزاری با این تعداد داده را کم نظیر دانست.

دکتر عباس قادری رئیس مرکز تحقیقات سرطان شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیگر سخنران این برنامه بود که از اقدام ویژه دیگری، موازی با این نرم افزار در ارتقای سلامت بیماران خبر داد.

وی با اشاره به تعامل سودمندی که میان استادان گروه علوم پایه و علوم بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفته، گفت: مرکز تحقیقات سرطان شناسی از ۱۵ سال پیش، با همکاری گروه جراحان، همکاری خود را آغاز کرد که حاصل آن، گردآوری اطلاعات بیولوژیکی ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان، مانند DNA و نمونه سرم بیماران است.

رئیس مرکز ثبت سرطان جمع آوری این گونه داده ها را به مثابه نمونه زنده ای از بیماران برای ثبت دایمی اطلاعات آنان دانست و افزود: این اقدام، به شکل موازی با ثبت اطلاعات کلینیکی که در مرکز پیشگیری و تحقیقات بیماری های پستان بوده است صورت گرفته و به نوعی مکمل نرم افزاری است که امروز از آن رونمایی می شود.

قادری همچنین از جمع آوری داده های مشابه در خصوص دیگر انواع سرطان در مرکز تحقیقات سرطان شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و با اشاره به اقداماتی که دانشگاه در عرصه غربالگری، درمان و پژوهش های سرطان دارد، گفت: گستردگی این فعالیت ها، دانشگاه را بر آن داشت که برجی آموزشی، پژوهشی و درمانی برای تجمیع این فعالیت ها راه اندازی کند که اقدام بی نظیری در خاورمیانه محسوب می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابراز امیدواری کرد که این پروژه، با حمایت نیکوکاران عرصه سلامت و دیگر مسوولان، به زودی به ثمر برسد و شاهد اثربخشی آن در عرصه سلامت مردم استان و کشور باشیم.

براساس این گزارش، در حاشیه این مراسم بهره‌برداری از دستگاه سونوگرافی جدید درمانگاه شهید مطهری شیراز نیز آغاز شد.



دیدگاهها بسته شده است.