جایزه ۳۵۰۰ دلاری برای نقد یک نمایش !

به گزارش عرصه، نشست رسانه‌ای نمایش “کلاغ” با حضور بابک قهرمانی تهیه‌کننده، محمد قدس مجری طرح، این اثر در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر به منظور اطلاع‌رسانی در مورد ساخت اپلی‌کشنی تازه در حوزه فرهنگی هنری برگزار شد.

در آغاز این نشست که ۵ دی ماه برگزار شد، محمد قدس تهیه‌کننده تئاتر با ارائه توضیحاتی در این رابطه گفت: پروژه jeecloud به دلیل فعالیت من و بابک قهرمانی در حوزه آی‌تی و شناختی که به واسطه فعالیت در حوزه هنری داشته‌ایم شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ما بر آن شدیم تا با طراحی اپلی‌کیشنی برای معرفی، نقد و اطلاع‌رسانی پیوند مستمر و صحیحی را میان تماشاگران و صاحبان اثر در حوزه‌های مختلف تئاتر، موسیقی، فیلم، نشر و…ایجاد کنیم. این اپلی‌کیشن قابلیت نصب روی موبایل را دارد تا همه افراد بتوانند نقدهای مختلف در هر کدام از این حوزه‌ها را مطالعه کنند و همچنین نظرات و دیدگاهایشان را بنویسند. بر این اساس در اولین گام بر آن شدیم تا این اپلی‌کیشن را با نمایش “کلاغ” افتتاح کنیم و مسابقه نقدی را برگزار کنیم که به وسیله تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر، داوری خواهند شد.

بابک قهرمانی تهیه‌کننده و یکی از طراحان این اپلی‌کیشن در تکمیل سخنان همکارخود اظهار کرد: به خاطر شناختی که در زمینه آی‌تی داریم، از آن به صورت تخصصی در حوزه فرهنگی بهره برده‌ایم.با توجه به ظرفیت‌های موجود، به نظر می‌رسد کمتر به گفت و گو با یکدیگر می‌پردازیم و از دیدگاه‌ها و نقدهای مختلف در آثار هنری بهره می‌بریم.

وی افزود: بر این اساس مسابقه نقدی را برای نمایش “کلاغ” به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد که این روزها در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود به عنوان نخستین فعالیت‌مان خواهیم داشت. در این مسابقه افراد مختلفی که به تماشای این اثر نشسته‌اند می‌توانند نقدهای خود را (حداکثر ۵۰۰ کلمه) در این اپلی‌کیشن بارگذاری کنند تا داوران آن را بررسی و قضاوت کنند. به شش نفر اول این مسابقه ۳۰۰ دلار و شش نفر دوم ۲۰۰ دلار و در مجموع ۳۵۰۰ دلار تعلق خواهد گفت. جوایز ۲۵ اسفندماه اهدا خواهند شد.همچنین داوران نیز که همگی افراد سرشناس این حوزه هستند به زودی از سوی روابط عمومی نمایش معرفی خوهند شد.

قهرمانی با اشاره به امکان استفاده علاقه‌مندان خارج از ایران و استان‌های کشور به این اپلی‌کیشن بیان کرد: این اپ قابلیت گذاشتن فیلم را دارد، بنابراین همه می‌توانند از آن استفاده و نظرشان را بیان کنند. این اتفاق با فیلم تئاتر “کلاغ” شکل گرفته و علاقمندان در شهرستان و خارج از ایران امکان دیدن و نوشتن نقد خود را دارند. باید تاکید کنم تا زمانی که این نمایش در تهران، بر صحنه است، تنها آی‌پی شهرستان‌ها و خارج از ایران باز می‌شود.

محمد قدس در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه چگونه می‌توان نقدها و نظرات کاربران را هدایت کرد تا تجربه‌ای شبیه سایت فروش تیوال که باعث نارضایتی بسیاری از هنرمندان و کاربران شد مجددا تکرار نشود توضیح داد: افرادی که در این اپلی‌کیشن خواهند نوشت همه حقیقی هستند و اطلاعات آنها در دسترس است بنابراین قابلیت کنترل آن وجود دارد. اینجا تمام افراد موجودیت دارند. همانگونه که شما اشاره کردید، در سایت فروش تیوال این اتفاق افتاد و افرادی با اسامی عجیب و غریب می‌توانستند هر چیزی را بنویسند؛ اما اینجا همه اتفاقات کنترل شده است و تمام کاربران داری password , usenameهستند و ما با آنها در ارتباط هستیم.

قهرمانی نیز در این رابطه گفت: البته ما دسته‌بندی در نقدهایی که برای بخش مسابقه فرستاده می‌شود، خواهیم داشت. هر چند باید بگویم گاهی مخاطبان عام ما از روشنفکران جلوتر هستند. افرادی که می‌نویسند نباید لزوما منتقد باشند؛ این نمایش کاملا جنبه اجتماعی دارد، این اتفاق مسیری را باز می‌کند تا افراد جامعه بتوانند از فضای مجازی استفاده درست‌تری داشته باشند و به جای صحبت کردن در مورد اتفاق‌های دم دستی از تئاتر حرف بزنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این اتفاق باعث می‌شود ما اطلاعات درستی در مورد مخاطبانمان به دست آوریم؛ به عنوان مثال می‌توانیم بدانیم که در کدام شهرها استقبال بیشتری از نمایش شده است تا بتوانیم برای اجرا به آن شهر یا کشور برویم.

این تهیه کننده تئاتر عنوان کرد: نمایش “کلاغ” بهمن و اسفندماه سال جاری در سالن خصوصی دیگری به صحنه خواهد رفت. همچنین به ۵۰۰ نفر اولی که این اپلی کیشن رادانلود و نصب کنند می‌توانند با ۷۰ درصد تخفیف به تماشای این نمایش بنشینند.

اپلی کیشن jeecloud از سه شنبه ۷ دی‌ماه ساعت ۱۰ صبح در دسترس همه قرار خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند به آدرس http://jeecloud.ir مراجعه کنند.

– 



دیدگاهها بسته شده است.