طرح تنفس جنگل‌ها یکی از مولفه‌های امنیت ملی است

به گزارش عرصه، عباسعلی نوبخت در نشست خبری تبیین سیاست‌های سازمان جنگل‌ها در موضوع نحوه اجرایی کردن طرح استراحت جنگل‌ها با اشاره به اینکه ضرورت استراحت جنگل از واجبات است، گفت: در حال حاضر به این مسئله اعتقاد دارم و همکارانم در معاونت جنگل را به این سمت هدایت می‌کنم تا بحث استراحت جنگل به عنوان یکی از واجبات امنیت ملی محقق شود.

وی اظهار کرد: شاید تا کنون علم مجموعه کارشناسان و اساتید به این شکل رقم خورده بود که مدیریت جنگل‌ها به طریقی که تا به حال مدیریت شده، باشد ولی حالا به نتایجی رسیده‌ایم که بر اساس آن دیگر نباید ارزش‌های جنگل را در گیاهان دارویی و صنعتی و چوب لحاظ کنیم بلکه باید دنبال حفظ و حراست ارزش‌های غیر مبادله‌ای جنگل‌ها باشیم. برای اینکه سایر کارکردهای جنگل را نیز مورد توجه قرار دهیم باید تمام رستنی‌ها را حفظ کنیم و این مسئله را برای سایر مناطق کشور نیز توسعه دهیم.

معاون سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در شمال ۸۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه‌ای وجود دارد گفت: حدود ۱۸۰۰ گونه مختص شمال کشور وجود دارد که میزان آن قابل توجه است. هر هکتار جنگل ۲٫۵ تن اکسیژن در سال تولید می‌کند. میزان اکسیژن تولیدی جنگل‌های شمال بر مبنای مساحت ۲ میلیون و ۴ هزار هکتاری این منطقه حدود ۵ میلیارد و ۱۰ میلیون کیلوگرم اکسیژن در سال است.

به گفته نوبخت در بازار ایران هر کیلو اکسیژن ۴ تا ۵ هزار تومان است. اگر این رقم را ۲۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، جنگل‌های شمال از این لحاظ ۲۵۲۵ میلیارد تومان سودرسانی دارد. هر هکتار اکسیژن نیاز ۱۰ انسان را تأمین می‌کند. با توجه به مساحت جنگل‌های شمال این جنگل‌ها اکسیژن ۲۰ میلیون و ۴۰ هزار انسان را تامین می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحث گرد و غبار و وقوع این پدیده در شمال کشور اظهار کرد: بعد از هر بارش گرد و غبار در شمال کشور مشهود است. با توجه به سطح جنگل‌های شمال هر هکتار ۶۸ تن گرد و خاک جذب می‌کند. بنابراین کل جنگل‌های شمال در هر سال ۱۳۶ هزار میلیون تن گرد و خاک جذب می‌کند.

معاون سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه در کشور با تغییرات اقلیمی متعددی مواجه هستیم گفت: جنگل‌های شمال در امسال ۳ میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کند؛ این در حالیست که بزرگترین سد کشور یعنی سد کارون ۳ میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌کند اما تفاوت مهم جنگل‌های شمال با سد در این است که آب سدها تبخیر می‌شود ولی آبی که در جنگل‌ها ذخیره می‌شود تبخیر نمی‌شوند به همین دلیل واجب است پیرامون استراحت جنگل تمام تلاش خود را انجام دهیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه آخرین تیر شلیک ما برای حفاظت جنگل‌های شمال آن است که آن را قرق کنیم گفت: ضروریست قرق جنگل‌ها اتفاق بیفتد که با اقتدار این کار را انجام خواهیم داد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تمام نیاز صنایع فعال و غیرفعال چوب در سال ۱۳۹۵ براساس محاسبات کارشناسان ۱۳ میلیون و ۴۲ هزار و ۶۹۶ متر مکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر صنایع فعال ۱۰ میلیون و ۹۲۱ هزار متر مکعب نیاز دارند. ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۷۹۹ متر مکعب در حال حاضر مورد مصرف است و ۱۳ درصد از چوب‌آلات توسط سازمان جنگل‌ها به واسطه نشانه‌گذاری تأمین می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه ۷۰۴ هزار و ۲۷۸ متر مکعب از چوب به واسطه نشانه گذاری مجوز برداشت دریافت کرده‌اند، گفت: از این میزان حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب به واسطه طرح‌های جنگلداری است و مابقی درختان از طریق اراضی مستثنیات مردم تأمین می‌شود. چهار میلیون و ۷۹۶ هزار و ۵۲۱ متر مکعب نیز چوب‌های غیرجنگلی و واردات مثل صنوبر است.

وی ادامه داد: اگر در شرایط حاضر به طرح تنفس جنگل ها ورود کنیم،  13 درصد از چوبی که از جنگل‌های شمال و درختان مشابه باغی و سازمان‌های جنگل‌ها در اختیار جنگل‌ها قرار می‌گیرند به شکلی نیست که چرخ صنایع را به سمت رکود ببرد.

نوبخت با اشاره به اینکه این ۱۳ درصد را می‌شود با واردات یا افزایش سطح زراعت تأمین کرد گفت: به دلیل امنیت ملی مملکت باید طرح تنفس جنگل‌ها اجرایی شود و برای دستیابی به تنفس بهتر و منابع آب و سایر کارکردهای مثبت جنگل نیازمندیم این پوشش کم جنگلی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه با موافقت نامه‌هایی که رد و بدل کرده‌ایم، سعی داریم اعتباراتی را برای اجرای طرح استراحت جنگل‌ها تامین کنیم گفت: کلید طرح تنفس جنگل‌ها را زده‌ایم. در حال حاضر ۱۵ پروژه بهره برداری که به پایان رسیده تمدید نشده است.



دیدگاهها بسته شده است.