خلاف جهت آب شنا می‌کنیم

به گزارش عرصه، این نشست صبح امروز (ششم دی‌ماه) در تالار وحدت با حضور مهدی محمدی – خواننده تنور -، یاشار احمدی – خواننده تنور -، آرمین قیطاسی – نوازنده فلوت و تنظیم‌کننده قطعات – و فرهمندی – تهیه‌کننده کنسرت – برگزار شد.

در ابتدای نشست، آرمین قیطاسی اظهار کرد: در این کنسرت، ۱۴ قطعه فارسی و آذری را اجرا خواهیم کرد. قطعات ایرانی، قطعات ماندگار در عرصه پاپ و کلاسیک هستند که ما تلاش کردیم در اجرای آن‌ها از بافت کلاسیک خارج نشویم. قطعات آذری نیز به ۵۰ یا ۶۰ سال پیش متعلق هستند. دو خواننده تنور در این اجرا تک‌خوانی و همخوانی دارند و از سه ساز فلوت، ویلنسل و پیانو استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: من اتفاق‌های زیادی را در عرصه موسیقی تجربه کرده‌ام و به همین خاطر تصمیم داشتیم که اتفاق جدید و نگرشی نو را در این اجرا داشته باشیم.

سپس مهدی محمدی درباره قطعات اجرایی این کنسرت توضیح داد: قطعه «جان مریم» و «انتظار شیرین» از محمد نوری و نیز قطعه‌ای از خودم با نام «ستاره» اجرا خواهد شد. ما تلاش کردیم قطعاتی را انتخاب کنیم که مردم با آن‌ها خاطره داشته باشند.

در ادامه فرهمند بیان کرد: به‌علت این‌که خوانندگان این اجرا اساتید موسیقی کلاسیک و خواننده‌های اپرا هستند، این کنسرت به سبک کلاسیک اجرا می‌شود و تنظیم آن پاپ نیست.

محمدی نیز با تأیید صحبت‌های فرهمند، اظهار کرد: اگر اسم اپرا به میان می‌آید، به این معنا نیست که مخاطبان ما در این کنسرت قرار است اپرا بشنوند. تمام آهنگ‌ها همان‌هایی است که قبلا بوده، اما ما آن‌ها را با المان‌های موسیقی کلاسیک و بافت موسیقی امروز تنظیم کردیم، زیرا می‌خواستیم از ارزش کارها کم نشود، مخاطب راضی باشد و کار نویی را انجام دهیم.

قیطاسی نیز در این زمینه گفت: شنوندگان این کنسرت نباید به‌دنبال موسیقی کلاسیک باشند. ما سعی کردیم از المان‌های موسیقی کلاسیک استفاده کنیم تا این قطعات را باوقارتر و سنگین‌تر اجرا کنیم؛ اما اگر بخواهیم نامی برای سبک خود بگذاریم، آن پاپ-کلاسیک است.

سپس فرهمند در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره وضعیت بلیت‌فروشی کنسرت پرسید، بیان کرد: تا به حال روند بلیت‌فروشی راضی‌کننده بوده و امیدواریم تا قبل از اجرا، تمام بلیت‌ها به فروش برود. قیمت بلیت‌های این اجرا ۶۰ و ۷۰ هزار تومان است.

قیطاسی نیز از حضور این گروه در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: ۲۶ دی‌ماه همین رپرتوارها در جشنواره فجر نیز اجرا خواهد شد.

این نوازنده فلوت در پاسخ به پرسش عرصه مبنی بر این‌که چگونه قرار است نظر موسیقایی مردم را که بیشتر به سمت پاپ می‌رود، نسبت به اجرایی با معیارهای کلاسیک جلب کرد؟ گفت: روند موسیقی در کل دنیا عوض شده است و این مشکل مختص ایران نیست. ما می‌بینیم که موسیقی خوب و فاخر با استقبال کمی مواجه می‌شود. من دلیل آن را نمی‌دانم، اما این موضوع در کشور ما بیشتر است.

وی ادامه داد: برای حل این موضوع باید افرادی که فنی هستند، خلاف جهت آب برای حفظ مملکت و فرهنگ خود تلاش کنند. کنسرت‌های خوبی برگزار می‌شوند که وقتی نگاه می‌کنیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ صندلی آن‌ها فروش نرفته است. جای این نوع موسیقی خالی است و امیدوارم اتفاقی بیفتد که هر گلی بوی خودش را داشته باشد.

قیطاسی تأکید کرد: کاری که ما انجام می‌دهیم، خلاف جهت آب شنا کردن است.

محمدی نیز در همین زمینه بیان کرد: استقبال رسانه‌ها از اجراهای پاپ بیشتر است و ما به همکاری رسانه‌ها نیاز داریم. نوع موسیقی‌ای که ما کار می‌کنیم، رشد نکرده است. البته من نمی‌خواهم برچسب کلاسیک به کارمان بزنم، زیرا اسم‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند، اما من نیز امیدوارم با کمک رسانه‌ها اتفاقی بیفتد که هر گلی بوی خودش را بدهد.

فرهمند نیز با اشاره به صحبت‌های قیطاسی و محمدی، گفت:‌ در موسیقی پاپ، تنوع زیادی وجود دارد، اما مردم همه نوع پاپی را نمی‌پسندند. موسیقی کلاسیک به‌خاطر کمتر شنیده شدنش است که مخاطبان کمتری نسبت به پاپ دارد. این موسیقی باید دیده شود تا مردم آن را بپسندند.

احمدی نیز در پاسخ به پرسش مطرح‌شده، اظهار کرد: این نوع موسیقی کمتر ارائه می‌شود و نداشتن مخاطب، مزید بر علت شده است؛ اما مقداری از آن به پایه و اساس موسیقی ما برمی‌گردد. آنقدر که ما در پاپ قوی بوده و هستیم، در کلاسیک این‌گونه نبوده‌ایم و حمایت رسانه‌ها را نداشته‌ایم. موسیقی کلاسیک در تمام دنیا حمایت دولتی را داشته و ما آن را نداریم.

وی افزود: مخاطب باید در این ژانر پرورش پیدا کند، زیرا برای شنیدم موسیقی کلاسیک گوش تربیت‌شده لازم است، اما این اتفاق در مملکت ما کمتر افتاده است. ما نوازندگان کلاسیک خیلی خوبی داریم، اما چون در این ژانر مخاطب ندارند به سمت موسیقی پاپ میل پیدا می‌کنند.

قیطاسی در ادامه با بیان این‌که هر اتفاق خوب موسیقی که رخ می‌دهد به‌شکل خودخواسته و خودجوش است، اظهار کرد: من در پله‌ی یکی مانده به آخر رکورد گینس دنیا در سریع‌ نواختن فلوت قرار دارم. رکورد پیش از من در قرن ۱۸ میلادی زده شده است. من همچنین رکورد تندیس طلایی جشنواره موسیقی فجر را دارم، اما هیچ حمایتی از من نشده است.

او اضافه کرد: دو سال پیش به من گفتند تو به علت این‌که جایزه‌های جشنواره را درو می‌کنی، نمی‌توانی در آن حضور داشته باشی.

این نوازنده فلوت با اشاره به تنظیم قطعات آذری و فارسی برای این کنسرت، گفت: من زمانی که این قطعات آذری را نگاه می‌کردم، متعجب شدم که چگونه با وجود گرسنگی و وضعیت نابسامان آن‌ها در آن دوره، چنین قطعاتی خلق شده است. در حالی که برای تنظیم آثار فارسی، کتاب‌هایی را در اختیار من قرار دادند و من با نگاه کردن به آن‌ها متوجه شدم قطعات به‌طور کامل غلط هستند.

او اضافه کرد: چند سال است که این کتاب‌ها چاپ می‌شود و از کودکی به بچه‌های ما موسیقی غلط می‌آموزند. هیچ کسی بر چاپ این کتاب‌ها نظارت نداشته است و چه پول‌هایی که انتشاراتی‌ها از این کتاب‌ها به جیب زده‌اند.

به گزارش عرصه، این کنسرت ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.