الزام دولت به شیرین کردن آب دریا برای تأمین آب جنوب کشور


نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا پایان برنامه ششم، بخشی از آب مورد نیاز جنوب را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۴۶ این لایحه را با اصلاحاتی تصویب و تکالیفی را برای بهره‌وری از منابع آب برای دولت تعریف کردند.

بر اساس این ماده، دولت مکلف است اقدامات لازم را با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در جهت اصلاح نظام بهره‌برداری آب آشامیدنی و بهره‌وری استحصال و بهره‌وری مصرف آن، حداقل معادل ۳۰ درصد ارتقا دهد و نیز حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین کردن آب دریا تا پایان برنامه تأمین کند.

بر اساس تبصره این ماده، وزارت نیرو موظف می‌شود تا پایان برنامه تمهیدات لازم را جهت تأمین، طراحی و ساخت حداقل معادل ۷۰ درصد آب‌ شیرین‌کن‌های مورد نیاز در شهرهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از طریق خرید تضمینی آب شیرین شده، مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب شیرین‌کن از طریق انتقال فناوری به داخل انجام دهد.

مدیریت انتقال فناوری توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.

این ماده با ۱۵۳ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

نمایندگان همچنین بند «ب» این ماده را به دلیل ابهامات موجود در آن برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه بازگرداندند؛ بر اساس این بند مقرر شده بود که عوارض حاصل از چشمه‌های آب معدنی و درمانی در محدوده شهرهایی که ظرفیت توسعه گردشگری دارند، در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان منطقه قرار می‌گیرد تا صرف برنامه‌ریزی و توسعه استان و زیرساخت‌های گردشگری در آن شود.



دیدگاهها بسته شده است.