«تسائی اینگ» در راه آمریکا؛ پکن از برخورد قاطع با تایپه می گوید


همزمان با انتخاب شهرهای «هیوستون» و «سان فرانسیسکو» ایالات متحده به عنوان توقفگاه رئیس تایوان در سفر به آمریکای جنوبی؛ چین هشدار داد که در برخورد با تایپه قاطعانه عمل خواهد کرد.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، دفتر «تسائی اینگ-ون» رئیس کشور تایوان، محل توقف وی در مسیر سفر ماه آینده به شماری از کشورهای آمریکای لاتین را شهرهای «هیوستون» ایالت تگزاس و «سان فرانسیسکو» ایالت کالیفرنیا اعلام کرد.

البته، مقامات تایوانی از اظهار نظر در باره اینکه آیا تسائی اینگ به هنگام توقف در آمریکا با اعضای تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب این کشور دیدار خواهد داشت یا خیر، امتناع و تنها به این مورد بسنده کردند که بازدید وی از آمریکا خصوصی و غیر رسمی است.

گفتنی است که به دنبال اعلان تصمیم رئیس تایوان مبنی بر توقف در آمریکا در حین سفر به کشورهای هندوراس، نیکاراگوئه، گواتمالا و السالوادور، دولت پکن برای چندمین بار پس از برقراری تماس تلفنی ماه گذشته تسائی اینگ با ترامپ، به واشنگتن یاد آوری کرد که به اصل «چین واحد» پایبند باشد.

پکن در عین حال برای دومین بار از واشنگتن خواست تا مانع از توقف هواپیمای تسائی اینگ در آمریکا شود.

گفتنی است که تسائی اینگ امروز شنبه اعلام کرد که تایوان در مواجهه با چین آرام خواهد بود با این حال سال ۲۰۱۷ میلادی به لحاظ ابهامات موجود (در رابطه دو کشور)، سال آزمون امنیت ملی تایوان محسوب می شود.

از سوی دیگر، به گفته برخی از منابع نظامی چین، ارتش این کشور از بابت حمایت احتمالی ترامپ از تایوان نگران است و ممکن است اقدامات جدی را در راستای ممانعت از تحقق جدایی تایوان از چین اتخاذ کند.

از جمله تدابیر قابل اتخاذ از سوی چین می توان به برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای تایوان و همچنین اعمال فشارهای اقتصادی بر این کشور، اشاره کرد.

گفته می شود که برخورد قاطع با تایوان از جمله موضوعات مورد بحث در رده های بالای ارتش چین در هفته های اخیر بوده است.

پکن به تایوان به چشم یک استان متمرد و بخشی از تمامیت ارضی چین نگاه می کند و اقدام احتمالی ترامپ به نادیده گرفتن سیاست ۳۷ ساله واشنگتن مبنی بر رعایت اصل چین واحد را عبور از خط قرمز خود تلقی خواهد کرد.



دیدگاهها بسته شده است.