برگزاری آزمون جامع زبان فارسی برای خارجی‌ها

 به گزارش عرصه، نشست خبری سومین گردهمایی موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان یکشنبه ۱۲ دی‌ماه برگزار شد. در این نشست غلامعلی حداد عادل رییس بنیاد سعدی گفت: این همایش روز دوشنبه بیستم دی‌ماه در بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود. دو دوره اول این همایش اول آذرماه برگزار شد، اما امسال به بیستم دی‌ماه موکول شد تا بعضی از موسسات خارجی از تعطیلات سال نو مسیحی استفاده کنند و در مراسم شرکت کنند.

او افزود: همایش امسال با همکاری بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود و هدف آن آشنایی موسسات فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان با یکدیگر و تبادل تجربه و عرضه دستاوردها  و آگاهی از برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد سعدی‌است.  

حداد عادل گفت: در همایش امسال ۴۰ موسسه برای شرکت اعلام آمادگی کردند که ۳۲ موسسه داخلی و ۸ موسسه خارجی از آن جمله است.

او افزود: دانشگاه استراسبورگ فرانسه، دانشگاه روشان آمریکا، تفلیس، داکا، دانشگاه بانوان لاهور، کمبریج انگلستان، رم و دهلی از دانشگاه‌های شرکت‌کننده در این همایش هستند.

رییس بنیاد سعدی در ادامه اظهار کرد: ما همه تلاش خود ر ا برای تولید نرم‌افزارهای آموزش زبان فارسی برای سطوح مختلف انجام داده‌ایم. این همایش هم روی سه موضوع آموزش و تولید محتوا و استانداردسازی زبان فارسی، آموزش مجازی زبان فارسی و ایران‌شناسی و ارائه راه‌کارهای مناسب به مخاطبان خارجی و ارتقای کرسی‌های آموزش زبان‌شناسی و ایران‌شناسی در جهان متمرکز است.

او در ارزیابی خود از برگزاری این همایش در دو دوره قبل گفت: بیشتر شدن استقبال این موسسه‌ها برای شرکت در همایش نشانه‌ این است که بنیاد سعدی محور فعالیت‌ها قرار گرفته و موسسات به این شیوه دلگرم شده‌اند.

رییس بنیاد سعدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دنیا گفت: کرسی‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورها دو نوع است؛ در نوع اول هزینه‌ از طرف خود کشورها تامین می‌شود و نوع دیگر  با مساعدت ایران باید ادامه‌ فعالیت‌ بدهد. در نوع دوم درصدی از هزینه‌ها را باید دولت متقبل شود. ما سعی می‌کنیم این موسسات را بشناسیم و در حد امکان تلاش می‌کنیم آموزش‌های مربوط به زبان فارسی و ایران‌شناسی ادامه پیدا کند. البته وزارت علوم مسئولیت اعزام استاد به دانشگاه‌ها را دارد و وظیفه و بار اصلی بر دوش وزارت علوم است.

به گزارش عرصه، در بخش دیگری از این نشست قدرت‌الله علیزاده معاون بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی به پیوند زبان فارسی و ایران‌شناسی اشاره کرد و گفت: ما انجمن‌های ایران‌شناسی را در سراسر جهان داریم و در سه سال اخیر انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی را با بیش از ۲۳۰۰ عضو در ۸۰ کشور و با مرکزیت ایران فعال کردیم.

او ادامه داد: با توجه به این‌که ما باید بتوانیم در جذب دانشجویان خارجی اقدام کنیم، بهترین کار این بود که با بنیاد سعدی همکاری کنیم؛ به همین‌خاطر پیشنهاد کردیم این همایش در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شود.

در این نشست همچنین رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در سخنانی از انتشار کتاب شناخت‌نامه‌  موسسات فعال در آموزش زبان فارسی در جهان خبر داد و گفت: در همایش بیستم دی‌ماه نرم‌افزارهای تحت‌وب «مینا»، «واژه مینا»، «واژه‌سازی» و پنج‌ کتاب استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان، فارسی‌آموز سعدی برای سطح نوآموز، مینای ۱و ۲ و دستور کاربردی زبان فارسی رونمایی می‌شود.

او با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در این همایش اظهار کرد: در همه دنیا زبان‌های مختلف مثل انگلیسی، آلمانی و ترکی آزمون‌هایی برای سطح‌سنجی برگزار می‌کنند اما در ایران هیچ آزمونی وجود ندارد. در بنیاد سعدی کارهای مربوط به بخش عمومی این آزمون انجام شده که امیدواریم در آینده نزدیک اولین آزمون جامع زبان فارسی را برای خارجی‌ها برگزار کنیم.

صحرایی همچنین درباره وضعیت کرسی‌های  زبان فارسی در دانشگاه‌های دنیا گفت:  ۲۰۰ دانشگاه جهان کرسی زبان فارسی دارند ولی وزارت علوم فقط برای ۵۰ دانشگاه می‌تواند استاد اعزام کند. منظور ما از حمایت از کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان همان ۱۵۰ کرسی است که لزوما رابطه‌ مستقیمی با دولت جمهوری اسلامی ندارند ولی بنیاد سعدی وظیفه خود می‌داند در هر کجای دنیا برای آموزش و گسترش زبان فارسی نیاز دارند، وارد شود.



دیدگاهها بسته شده است.