کشف ۸۶ درصد جرایم سایبری طی ۹ ماهه گذشته سال ۹۵


رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی از کشف ۸۶ درصدی جرایم سایبری در کشور خبر داد و گفت: فضای سایبر فرصتی برای توسعه افکار و اندیشه های جوانان کشور است و علما باید به این فضا ورود کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید کمال هادیان فر با تقدیر از پلیس فتای استان قم به دلیل استنادپذیری ادله دیجیتالی با استفاده از روش های فنی و موفقیت آن در کشف ۹۰ درصدی جرایم گفت: خوشبختانه استان قم رشد جرایم سایبری کمتری در مقایسه با سایر استان های کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه کشف کل جرایم در کشور ۸۶ درصد بوده است، از وقوع ۵۰ درصدی جرایم در حوزه پیام رسان ها در کشور خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جامعه ما طی سالهای اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه زیادی قرار گرفته و کانون تحولات جدیدی در خانواده و زیرساختهای کشور در استفاده از فضای مجازی ایجاد شده است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: علما و دانشمندان با پیروی از اصل امر به معروف و نهی از منکر باید به تقویت بنیادهای اساسی در حوزه فرهنگ، دین، اخلاق مداری اسلامی در استفاده از فضای مجازی بپردازند تا این فضا فرصت و ابزاری باشد برای توسعه افکار و اندیشه های جوانان کشورمان.

هادیان فر افزود: در حال حاضر بیش از ۲۹ میلیون کاربران فضای مجازی در ایران جوانان هستند و بیش از ۱۷۰ هزار کانال فارسی در تلگرام فعال است که بخش زیادی از آن کانال ها در اختیار جوانان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده های آنان نسبت به تهدیدات فضای سایبر باید در درجه نخست اولویت ها باشد، ادامه داد: متاسفانه امروز فضای شبکه های اجتماعی مملو از اخبار نادرست و ضد و نقیض است که بسیاری از آنها در نمایش متن، عکس و فیلم می تواند مسیر انحرافات اجتماعی جوانان و خانواده ها را رقم بزند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب برای نهادینه کردن فرهنگ سایبری و استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان کنترل اجتماعی توسط هر شخص ضروری است تا هر فرد بتواند با تدبیر در کنار نیروهای خدمتگزار فتا، پلیسی برای محافظت از دین، وطن، مال و ناموس خود باشد.

سردار هادیان فر ضمن تصریح بر این موضوع که دشمنان، دین مداری مردم ایران را هدف قرار داده اند و تلاش می کنند در فضای مجازی با تغییر در باورها و ارزش های اخلاقی، هموطنان ما را مورد تهاجم فرهنگی قرار دهند و هدفشان دین زدایی و اخلاق زدایی در بین خانواده ها است، گفت: علما و فضلا باید کارشناسانه و با اقتدار و بیشتر از قبل به فضای مجازی ورود کنند و اوج هنر روحانیت و محققان کشورمان است که تلفیقی بین واقعیت های روز، فناوری های مدرن و احکام الهی ایجاد کنند و به گونه ای عمل کنند تا مردم با صراحت و شفافیت و آگاهی کامل وارد فضای روز شوند تا از طریق فضای سایبر و فناوری نوین که مملو از فرصت های مفید است، پیام انقلاب، قرآن و اهل بیت (ع) بدون وجود داشتن هرگونه مرزی در فضای مجازی به گوش جهانیان برسد.

وی در ادامه فضای مجازی را به عنوان جادوی جهان نمای هزاره سوم برشمرد و گفت: تعامل دستگاه ها و نهادهای دولتی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از فضای سایبر، آگاهی از فرصت ها و تهدیدات این فضا امری ضروری است و باید زیرساختها در این حوزه قوی تر از گذشته شود.

وی در خاتمه افزود: رعایت عدالت، حقوق شهروندی، احترام و تکریم شاکیان، متشاکیان، مضنونان و هر کسی با هر عنوانی که به پلیس فتا در سراسر کشور مراجعه می کند، جزء وظایف اصلی پلیس فتا است و امیدواریم همه در انجام وظیفه خود در خدمتگزاری به شهروندان موفق و موید باشند.



دیدگاهها بسته شده است.