سمن ها ابزارحکمرانی در کشور/ چگونگی شکل گیری منشورحقوق شهروندی


آبادان – دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از سازمانهای مردم نهاد (سمن ها) به عنوان ابزار حکمرانی مطلوب در کشور نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، الهام امین زاده یکشنبه شب در نشست فعالان اجتماعی شهرستان آبادان (انجمن های مردم نهاد، دهیاران و بانوان) در محل فرمانداری آبادان با بیان اینکه دانشجویانی که از دانشگاه تهران و در حوزه نفت و گار در حال گرفتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود هستند علاقمند سفر به آبادان برای دیدن پالایشگاه از نزدیک و آشنایی با مسائل پیرامونی آن هستند، افزود: عطر رودخانه ها و نخلهاستانهای آبادان در کلاسهای ما در تهران آکنده است و همیشه یاد، خاطره و عشق به آبادان به ویژه در مباحث نفتی که نقش مهمی در این زمینه دارد در ذهن هر ایرانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین سفر ما پس از تدوین سند راهبردی حقوق شهروندی و امضای آن توسط رئیس جمهور به آبادان بوده است، اظهار کرد: شما حقوقی دارید که باید اجرا شود. در ماده دو این سند آمده که شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، سطح سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات و غیره برای یک شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند، پس بهره مندی از آب شرب و کشاورزی حق شما است. 

امین زاده، آبادان را یکی از بخشهای مهم کشور خواند و تصریح کرد: وقتی امروز ما با آرمش کامل بر روی اروند رود در حرکت بودیم این نشان دهنده امنیتی است که شهروندان آبادانی به عنوان مرزنشینان آن را تامین و تضمین می کنند. طبق یکی دیگر از مواد منشورحقوق شهروندی، شهروندان حق دارند از امنیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و اقتدار ملی برخوردار باشند و این حق را نیز مردم آبادان به ملت ایران می دهند و به همین دلیل آبادانی ها حق دارند تا از ماده دوم منشور حقوق شهروندی به کامل و خوبی  برخوردار شوند.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: آبادان به لحاظ انرژی، کشاورزی، آب، حمل و نقل، ترانزیت و سرمایه عظیم اجتماعی به عنوان یکی از شهرستانهای مهم کشور مد نظر قرار دارد.

امین زاده در بخش دیگری از سخنان خود در مورد چگونگی شکل گیری تهیه و تدوین منشور حقوق شهروندی افزود: سه ماه پیش از گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور در پنچم آذر سال ۹۲ برای ارائه گزارش ۱۰۰ روزه کارکردشان از بنده خواستند تا منشور حقوق شهروندی را آماده و در سایت نهاد ریاست جمهوری قرار دهیم تا مردم برای نخستین بار در مورد قانون و سندی که می بینند نظر دهند. ما نیز این سند را آماده کردیم. دو بار به حوزه های علمیه رفتیم به دانشگاه های مختلف مراجعه کردیم و ضمن مذاکره با اساتید، جامعه مدنی و اقلیت ها نظر آنها را نیز در این رابطه جویا شدیم تا اینکه سند اولیه آماده شد و در طول سه سال که گرفتار برجام و تورم و غیره بودیم این سند به طور مرتب مطالعه شد تا اینکه با اقتباس از رساله حقوق امام سجاد (ع)، آیات قرآن کریم، آموزه های امام علی(ع)، قوانین کشورو اسنادی که ما در عرصه بین المللی به آن تعهد داریم، این سند آماده شد. 

قرار نبود حقوق شهروندی حجیم باشد

وی اظهار کرد: این سند قرار نبود زیاد حجیم و یا به شکل یک کتابچه ۲۰۰ صفحه ای باشد که ما به شهروندانمان بدهیم تا آن را گوشه ای بگذارند و فراموشش کنند، قرار بود سند حقوق شهروندی عصاره حقوقی باشد که لازم است شهروندان از این حقوق مطلع شوند به همین دلیل این سند آماده شد و عمده این قوانین در حقوق، ضمانت اجرا دارد. 

امین زاده تصریح کرد: البته هنوز ضمانت اجراها ضعیف است بنا براین سعی می کنیم با تقدیم لوایح، پیشنهاد، آئین نامه ها و دستورالعملها سند حقوق شهروندی را تقویت کنیم، اجرای این سند از عهده دولت به تنهایی خارج است.

وی با اشاره به دو موضوع مهم آموزش و آسیب شناسی در زمینه حقوق شهروندی یادآور شد: در رابطه با این منشور باید دید که در کجاها قوانین اجرا نمی شوند و یا دچار نقضان هستند. در مورد منشور به لحاظ حقوقی نخست باید بدانیم که در کجای سیستم قضایی کشورمان هست. ما یک قانون اساسی در راس کشور داریم ضمن آنکه سند چشم، سیاستهای کلی مقام معظم رهبری (تهیه شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام)، قانون عادی و مجازات، دستورالعمل، بخشنامه، آئین نامه های اجرایی را نیز داریم، ۱۶۰ مرجع در رابطه با قانون و مقررات در کشور داریم که از جمله آنها می توان به مجلس شورای اسلامی،دولت، شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، تمام شوراهای شهر و روستا اشاره کرد که اینها ایجاد مقررات می کنند ضمن آنکه تمام هیئت امناهای دانشگاه ها نیز ایجاد قانون و مقررات می کنند. سخن ما آن است که هر قانون و مقرراتی که می خواهد اضافه شود باید با لحاظ حقوق شهروندی همراه باشد، قرار نیست عوارضی ایجاد شود که برای مردم مسائل مالی به بار بیاورد.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: پل های زیبای فراوانی در تهران داریم که در زیر آنها مردمی هستند که در حال استنشاق مواد مخدرند و این نشان می دهد که حقوق شهروندی سالمی که مردم رهگذر از آن کم بهره مند شده اند، رعایت نشده، هر کاری بایستی پیوست حقوق شهروندی داشته باشد. 

امین زاده افزود: نخستین های آنها باید رعایت شود تا به ثانویه های آن برسیم به همین دلیل برای انجام آن دست نیاز به سمت سازمانهای مردم نهاد دراز می کنیم. اگر چه در برهه ای نسبت به این سازمانها خوش بینی وجود نداشت اما اکنون به طور واقعی ابزار حکمرانی مطلوب سازمانهای مردم نهاد هستند.

اشتباه دولت

وی اظهار کرد: دولت اشتباه می کند اگر فکر کند که هرچه خود را فربه تر کند و یا کارمند استخدام کند بتواند کاری از پیش ببرد. این ممکن نیست، سازمان مردم نهاد دلی و با انگیزه کار می کند اما گاهی کارمندی داریم که می آید کارتش را می زند و بعد عصر می رود خانه. بنده نمی خواهم به کارمندان و یا کسانی که شب و روزشان در خدمت این نظام است توهین کنم اما حرف من آن است کسی که حقوق دریافت نمی کند و بدون دریافت درآمد ثابت و مزایایی از دولت وارد عرصه می شود و کمک می کند، بسیار ارزشمند است.

امین زاده با تاکید بر لزوم دیدن و اهمیت دادن به موضوع همراهی و کمک سازمانهای مردم نهاد از سوی نهادهای دولتی تصریح کرد: برای آموزش و اطلاع رسانی این حقوق شهروندی به مردم در تمام روستاها و شهرها دست نیاز به سمت سمن ها دراز می کنیم تا مردم به کمک آنان به حقوق حقه شان آگاه شوند.

وی یادآور شد: با رعایت این حقوق، برای شهروندان ایجاد «هویت» می شود و اگر نقض شد شهروند بایستی مطمئن باشد که به درد آن رسیدگی می شود.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد که بدون چشم داشت و مطالبه خاصی به میان آمده اند حق دیده شدن می خواهند، افزود: حق دیده شدن شهروند و سازمان مردم نهاد باید انجام شود. در حال پیش بینی و طراحی مکانیزمی برای بهره گیری از چند هزار سازمان مردم نهادی که در وزارت کشور اسامی آنها ثبت شده برای آموزش، اطلاع رسانی و نظارت بر اجرای این سند هستیم.

وی با اشاره به اینکه قرار شد تا هر استانی در یک مورد خاص به صورت پایلوت معرفی شود، اظهار کرد: در استان خوزستان و آبادان دیده شده که سازمانهای مردم نهاد در بحث آموزش حقوق شهروندی کشاورزان به خوبی فعالیت دارند که مشابه آن را هیچ کجا ندیده ایم.

امین زاده تصریح کرد: آمار فقر و اعتیاد همه جا هست اما بیاییم خوبیها را ببینیم و با استفاده از ظرفیت سمن ها به آن بدها نیز رسیدگی کنیم. امروز در آبادان در زمینه رعایت حقوق زنان پدیده بسیار زیبا و ارزشمندی دیدم و آن چیزی جز اشتغال و کارآفرینی در فضای امن خانواده نبود و این بدان معناست که ضمن رعایت حقوق خانواده می توان اشتغال زایی و درآمدزایی نیز کرد ضمن آنکه سعی می کنیم تا موضوع  صادرات محصولات دستی آبادان به دیگر کشورها را نیز دنبال کنیم و این وظیفه ما است.

دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی گفت: اتفاق مبارکی که در شهرستان آبادان رخ داده به خاطر وجود مردان خوب در کنار زنانشان است. مردانی که صبورانه کنار همسرانشان هستند، آنان را تشویق می کنند و به ظهور و بروز ایده ها، خلاقیت ها و ظرافت های وجودی زنانشان کمک می کنند.

بانوان به ورزش نیاز دارند

وی همچنین با اشاره به اهمیت بالای ورزش بانوان اظهار کرد: امروزه بیماریهای جسمی بیداد می کند که دلیل آن هم نبود تحرک است. باید بانوان ورزشکار دیده شوند، وجود یک شهروند سالم را بایستی قدر دانست، حق ورزش کردن حق نشاط و سلامتی یک زن است و حتی می توانند در ورزشگاه ها بدرخشند.

امین زاده با تاکید بر لزوم هم افزایی منطقه آزاد اروند و دولت تصریح کرد: موازی کاری ها به انجام درست امور آسیب می زند. اگر بودجه ای هست همه با هم بایستی برای آبادانی آبادان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در بحث مسئولیت اجتماعی دولتی ها و غیر دولتی ها باید گفت که در اینجا شرکتهایی است که بای بدانند که اگر قرار است در اینجا برای ایران تولید ثروتی صورت گیرد باید حداقل مردم اطراف دیده شوند. اگر قرار است پولی عاید یک شرکت دولتی و یا خصوصی شود باید مدرسه، پل، جاده و ورزشگاه آبادان نیز دیده شود و بنادر اینجا به مراکز توریستی تبدیل شود. این مسئولیت اجتماعی را بایستی به نحو مطلوبی به انجام برسانیم. شرکتهای دولتی و غیردولتی بدانند که اگر سودی دارند از قِبل آن مردم آبادان نیز باید سهم ببرند، آبادان نام زیبایی است اما باید آبادان، آبادتر از این شود. 
 



دیدگاهها بسته شده است.