قدردانی از عربستان و بحرین به شیوه سازمان «خبرنگاران بدون مرز»


با وجود نقض گسترده حقوق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران توسط رژیم‌های سعودی و آل‌خلیفه، سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارش سالانه خود هیچ اشاره‌ای به این دست از اقدامات آنها نکرده است.

عرصه، گروه بین الملل ـ شیرین صالح: سازمان خبرنگاران بدون مرز گزارش سالانه خود در خصوص وضعیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان را صادر کرد. در این گزارش اعلام شده است که تروریست های داعش بیشترین اقدامات را در بازداشت خبرنگاران انجام داده اند. در این گزارش همچنین تصریح شده است که ترکیه در رتبه اول در میان کشورهای بازداشت کننده روزنامه‌نگاران حرفه‌ای است. در این گزارش هیچ اشاره ای به عربستان سعودی و بحرین و اقدامات سردمداران این کشورها در قلع و قمع آزادی بیان و رسانه‌ها به میان نیامده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز در گامی عجیب، اقدام به خارج کردن نام عربستان سعودی و بحرین از لیست کشورهایی کرد که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در آنها مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند. این سازمان در گزارش سالانه خود در خصوص خبرنگاران بازداشت شده، ربوده شده و مفقود شده، هیچ نامی از عربستان سعودی و بحرین به میان نیاورده است.

به نظر می رسد که سازمان خبرنگاران بدون مرز، گزارشها و اخبار روزانه در خصوص بازداشت فعالان رسانه‌ای در کشورهای عربستان سعودی و بحرین را فراموش کرده است.

البته شاید سازمان خبرنگاران بدون مرز، عدم وجود تریبون‌های رسانه‌ای و قلع و قمع آزادی بیان در عربستان سعودی را توجیه عقلانی برای حذف نام این کشور از لیست ناقضان حقوق خبرنگاران می داند که چنین اقدامی را صورت داده است. می توان گفت که حق با این سازمان است، چراکه هر صدایی که در عربستان سعودی بلند می شود، بلافاصله با قلع و قمع و زندان و شلاق مواجه می شود.

شاید اقدامات عربستان سعودی در سرکوب آزادی بیان در این کشور در مقایسه با دیگر اقدامات آن در نقض آشکار حقوق بشر، ساده‌تر باشد. بدون شک رژیمی که بر مردم تحکم می کند و قوانین خود را بر اساس شیوه برداری تنظیم می کند، نمی تواند به آزادی رسانه ها و رعایت حق و حقوق آنها اندکی بیاندیشد.

با وجود بسیاری از تلاش های بی وقفه برخی سازمان ها و فعالان رسانه ای برای ایجاد کانال های رسانه ای آزاد برای ملت عربستان، اما حکام سعودی همچنان به اقدامات خصمانه خود در مقابله با رسانه ها و محدود کردن آنها ادامه می دهند.

علی رغم اینکه ایالات متحده آمریکا اخیرا با صدور بیانیه ای نسبت به صدور احکام زندان به مدت ۸ و ۱۰ سال برای شمار زیادی از فعالان سعودی مدافع حقوق مدنی و سیاسی در دادگاه های عربستان ابراز نگرانی کرده است، اما این بیانیه تنها یک شوی تبلیغاتی بود.

در حالی که ۱۰ روزنامه‌نگار حرفه ای و آماتور پشت میله های زندان عربستان سعودی به سر می برند و این کشور در مقایسه با ۱۸۰ کشور، در جایگاه ۱۶۵ جدول کشورهای پایبند به آزادی رسانه‌ای در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است، اما گزارش سالانه سازمان خبرنگاران بدون مرز هیچ اشاره ای به اقدامات عربستان و بحرین در سرکوب آزادی بیان و آزادی رسانه ها نکرده است.

افرادی همچون «علاء برنجی»، «عبدالکریم الخضر»، «أشرف فیاض»، «علی زهیر کتبی»، «رائف بدوی» و دیگر افراد دیگر هم اکنون با قلع و قمع رژیم سعودی مواجه شده و در زندان های این رژیم به سر می برند. این در حالی است که در بحرین نیز افرادی همچون «نزیهه سعید»، «نبیل رجب» و «فیصل هیات» وجود دارند که تحت ظلم و ستم شدید رژیم آل خلیفه در بحرین قرار گرفته اند.

ناگفته نماند که عربستان سعودی اموال هنگفتی را برای آن دسته از رسانه‌ها که رسالت آنها گمراه کردن افکار عمومی است، خرج می کند. هدف عربستان سعودی از حمایت از این دست از رسانه ها، دور کردن جوانان از اخلاق و ارزشهای انسانی از یک سو و تشویق به اقدامات خشونت آمیز و افراطی گری از سوی دیگر، است. این اقدامات سعودیها در حالی صورت می گیرند که ریاض حق آزادی بیان را از ملت خود سلب کرده است. 



دیدگاهها بسته شده است.