خانه‌های روستایی منطقه زلزله زده فارس مقاوم‌سازی شده بود/خسارات زمین لرزه هنوز مشخص نیست

حسن فیاض‌پور در گفت و گو با عرصه، با اشاره به وقوع زلزله صبح جمعه ۱۷ دیماه در دهستان سیف‌آباد شهرستان خنج، گفت: ۴ روستای تخته، سیف‌آباد، چاه‌طلا و خیرآباد، تحت تاثیر زلزله ۵٫۱ ریشتری صبح جمعه، قرار گرفته‌اند که بیشترین شدت زمین‌لرزه در روستای تخته در کیلومتری جاده خنج به سمت شیراز رخ داده است.

وی گفت: براثر این زمین‌لرزه ۵ نفر از اتباع بیگانه(افغانی) که در یک اتاقک نگهبانی غیرمقاوم در یک باغ سکونت داشتند زیر آوار دیوار و سقف ماندند که ۴ نفر از آنان متاسفانه فوت کرده و یک نفر نیز مصدوم شد.

فیاض‌پور گفت: سه نفر از روستائیان ساکن روستای چاه‌طلا نیز در حین فرار و حرکت، دچار آسیب‌هایی شده بودند که به شکل سرپایی و در پایگاه درمانی سیف‌آباد مداوا و مرخص شده‌اند.

او با تاکید براینکه هنوز ارزیابی نهایی از خسارات زمین لرزه به‌دست نیامده است، گفت: این زمین‌لرزه با توجه به ارزیابی‌های اولیه باعث ترک‌خوردگی دیوارها و ریزش دیوارهای خشت و گلی حیاط بعضی منازل و سایبان حیاط برخی منازل شده است.

فیاض‌پور قطعی آب و برق را موقتی اعلام و تاکید کرد که اکنون برق و آب این منطقه وصل شده است و ادامه داد: در شهرستان خنج، ستاد مدیریت بحران از همان ساعت اولیه وقوع زمین لرزه تشکیل شده و تیم‌های ارزیاب و امدادی و خدماتی هم در منطقه مستقرشده‌اند و در حال انجام کارهای محوله هستند.

وی با تصریح اینکه نیاز به مداخله شهرستان معین و مرکز استان اعلام نشده است، تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها در آمادگی کامل هستند ولی هیچ کمک و نیازمندی تاکنون اعلام نشده است.

فیاض‌پور با یادآوری اینکه یک پس لرزه به قدرت ۲٫۷ ریشتری نیز ساعتی پس از وقوع زمین‌لرزه ثبت شده است، گفت: این منطقه با حدود ۳۰۰۰نفر جمعیت و با توجه به سوابق وقوع زمین‌لرزه،‌ از سال‌ها قبل در دستور مقاوم‌سازی قرار گرفته و اغلب خانه‌های روستایی با همکاری مردم و تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی مقاوم سازی شده است.

او اضافه کرد: اندک خانه‌هایی به‌دلیل نبود تمکن مالی نزد صاحب خانه یا کم‌توجهی مالکان،‌ مقاوم‌سازی نشده است که با وقوع این زمین‌لرزه قطعا به شکل ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت و به شکل اجباری زمینه مقاوم‌سازی آنها فراهم خواهد شد.

فیاض‌پور گفت: با نهایی شدن ارزیابی‌ها رقم ریالی خسارت‌های مالی اعلام خواهد شد.

به گزارش عرصه، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵٫۱ در مقیاس ریشتر، ساعت ۶ و ۲ دقیقه صبح جمعه، در دهستان سیف‌آباد شهرستان خنج حادث شد که کانون آن روستای تخته در ۳۵ کیلومتری جاده خنج به شیراز و محل وقوع آن عمق ۴ کیلومتری زمین اعلام شده است. 



دیدگاهها بسته شده است.