قطع آب دمشق توسط تروریست ها جنایت جنگی است


وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که قطع آب آشامیدنی شهروندان سوریه توسط گروه های تروریستی در شهرهای بزرگ به ویژه دمشق و حلب، جنایت جنگی، جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین المللی است.

به گزارش عرصه به نقل از پایگاه خبری رأی الیوم، وزارت خارجه سوریه در دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نوشت: گروه های تروریستی مسلح که برخی از آنها، تحت عنوان گروه های معتدل یاد می کنند، سال گذشته میلادی را با ارتکاب جنایت جدید به پایان رساندند و گروه تروریستی جبهه النصره و گروهک های وابسته به آن در مناطق وادی بردی و نبع الفیجه در استان دمشق اقدام به منفجر کردن خط لوله اصلی آب دمشق کردند.

در این نامه ها آمده است، تروریست ها به این حد از جنایت بسنده نکرده و اقدام به آلوده کردن آب ها با ماده مازوت و سایر مواد آسیب زا کردند و این امر منجر به محرومیت شهر دمشق از ۸۰ درصد از منابع آبی به ویژه آب آشامیدنی شد که این اقدام منجر به وارد آمدن خسارت ها و مشکلات زیادی برای ساکن دمشق به ویژه زنان، کودکان و سایر اقشار آسیب پذیر شد.

وزارت خارجه سوریه در ادامه نامه ها آورد، اقدامات تروریستی جبهه النصره و داعش و سایر گروه های تروریستی مرتبط با آنها و سرپوش گذاشتن برخی کشورهای غربی عضو شورای امنیت به ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا و کشورهای وابسته به آنها در منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه، نشان دهنده ماهیت تروریسمی است که سوریه بدون هیچگونه ملاحظه ای با آن مبارزه می کند.

در بخش دیگر این نامه آمده است، دولت سوریه در مورد سکوت بین المللی به ویژه نفاق برخی کشورها که داعیه حفظ حقوق شهروندان سوری را دارند و همچنین برخی سازمان های بین المللی غیر دولتی و دولتی در قبال این جنایت ابراز تأسف کرد و افزود: یک هماهنگی غیر قابل توجیه در داخل سازمان ملل و خارج از آن در مورد صدور قطعنامه هایی در حمایت از تروریست ها وجود دارد که این امر نه تنها هیچ کمکی به حل بحران سوریه نمی کند؛ بلکه منجر به تشدید این بحران می شود.

وزارت خارجه سوریه عنوان کرد، دولت سوریه بار دیگر از شورای امنیت و کشورهای عضو سازمان ملل متحد می خواهد که این جنایت تروریستی که شهروندان را به طور آشکار هدف قرار داده است، محکوم کند و شورای امنیت و کشورهای عضو آن اقدام های لازم را در حمایت از دولت سوریه و تدابیر بازدارنده لازم علیه رژیم ها و کشورهای حامی تروریسم در سوریه که از قطع آب آشامیدنی به عنوان اهرمی برای مجازات میلیون ها شهروند سوری در دمشق، حلب و درعا استفاده می کند، اتخاذ کند.

سوریه همچنین خواستار اجرایی شدن قطعنمه های ۲۱۷۰، ۲۰۱۴، ۲۱۷۸، ۲۰۱۴، ۲۱۹۹، ۲۰۱۵ و ۲۲۵۳ که در زمینه مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن صادر شده است، را خواستار شد.

تروریست های وابسته به جبهه النصره در وادی بردی ۱۲ روز است کهآب آشامیدنی شهر دمشق از چشمه فیجه را قطع کرده اند و آبرسانی در پایتخت سوریه با تانکر انجام می شود. 
چشمه فیجه در روستای عین فیجه در وادی بردی بیش از ۶۵ درصدآب مورد نیاز پایتخت سوریه را تامین می کند.

ارتش سوریه برای باز کردن آب دمشق عملیاتی را علیه تروریست ها آغاز کرده است ولی گروه های مخالف نظام سوریه با این بهانه که تروریست های النصره در این منطقه حضور ندارند، گفت و گوهای مقدماتی برای آغاز مذاکرات در آستانه قزاقستان را متوقف کردند.



دیدگاهها بسته شده است.