وظایف دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تعیین شد


نمایندگان مجلس با تصویب ماده‌ای از لایحه برنامه، وظایف دستگاه‌های اجرایی برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، ماده ۱۰۱ لایحه برنامه در راستای توسعه فرهنگ جهاد و شهادت به تصویب رسید.

طبق مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی و فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی  اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به اجرای یادواره‌های شهدای دانش‌آموز و فرهنگی و برگزاری راهیان‌نور ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان با بسیج همکاری لازم را به عمل آورند.

همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف شد ضمن اختصاص بخشی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل ۱۰ درصد از تولیدات برنامه‌های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد.

به موجب این مصوبه، دولت موظف شد به منظور بهره‌گیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل‌های آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور و یادمان شهدای گمنام با رضایت خانواده‌هایشان، احداث و تکمیل موزه‌های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظف شدند تمامی هزینه‌های خدماتی مربوط به آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و جاده مواصلاتی طبق بودجه سنواتی را تأمین کند.

خانه ملتی‌ها همچنین دولت را موظف کردند به منظور تداوم اجرای برنامه‌های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خصوص استمرار و فراگیر نمودن برنامه راهیان‌نور با ایجاد و توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم در دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامه‌های فرهنگی و هزینه‌ای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقدام کند.

با تصویب مجلس، دولت مکلف شد به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز ۵۰ درصد و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز بالای ۵۰ درصد به بالا هستند نشان ملی ایثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی کند.

طبق مصوبه مجلس در تبصره این ماده، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و بنیاد حفظ و آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلف شدند جهت ارج نهادن به این چهره‌های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.

بر اساس تبصره ۲ ماده مذکور، آئین‌نامه اجرایی این بند در ۶ ماه اول سال اول برنامه ششم به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ و آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون موظف شدند ۲۰ درصد از اعتبارات فرهنگی خود به استثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه‌ای را بر اساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سیاست‌های مصوب ابلاغی شورایعالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

طبق مصوبه مجلس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موظف شد با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور تا پایان برنامه ششم نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی اقدام نماید.

با رأی نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تعمیق و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های بعدی، واحد درسی مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مقاطع مختلف دانشگاهی ایجاد نموده و تعدادی از واحدهای درسی، موضوعات پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

طبق تبصره این بند، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند گزارش عملکرد سالانه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.



دیدگاهها بسته شده است.