تشریح خدمات معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید

به گزارش عرصه، عبدالرضا عباسپور که امروز در یک  نشست خبری سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای بنیاد شهید بخش خدمات درمانی اصلی‌ترین خدمت به جامعه هدف محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بنیاد شهید به ۵۷ هزار نفر پدر شهید،۱۱۰ هزار مادر شهید،۶۳ هزار همسر شهید و ۱۵۰هزار فرزند شهید خدمات ارائه می‌کند. جامعه هدف بنیادشهید هم خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان هستند که در جهت خدمات‌رسانی بهتر به جانبازان، این عزیزان به جانبازان شیمیایی، ضایعه نخاعی و اعصاب و روان تقسیم شده‌اند. کل جانبازان جامعه هدف ما ۳۳۰ هزار نفر هستند.

عباس‌پور در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر ۶۳ هزار و ۸۰۶ نفر جانباز شیمیایی داریم که از این تعداد ۷۴۹ نفر جانباز شیمیایی شدید، ۳۰۵۹ نفر جانباز شیمیایی متوسط و بقیه در گروه‌های دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین ۱۹۸۰ نفر از جانبازان ما دارای ضایعه نخاعی، ۱۸۰ نفر دارای ضایعه گردنی و بقیه دارای ضایعه کمری و کمر به پایین هستند. همچنین ۷۰۰۰ جانباز اعصاب و روان هم داریم.

وی با اشاره به وضعیت سنی جامعه هدف بنیاد شهید گفت:‌ بر اساس معیارها، ۱۲ تا ۱۳ درصد از افراد تحت پوشش بنیاد شهید در سن سالمندی هستند که نیازهای درمانی خاصی هم دارند. این در حالی است که جامعه آماری کل کشور در این راستا هشت درصد است. به عنوان مثال ۴۸ هزار نفر از جانبازان بالای ۶۰ سال سن دارند. همچنین ۹۰ درصد والدین در سن سالمندی هستند(۱۵۰ هزار نفر) یعنی به سن بالای ۶۰ سال رسیده‌ است. ۱۵ نفر از همسران شهدا هم نزدیک به سن سالمندی قرار دارند.

عباسپور با اشاره به روش‌های درمان مستقیم و غیرمستقیم جامعه هدف بنیاد شهید براساس هرم سلامت بنیاد شهید گفت:ما چند نوع بیمه داریم که براساس این بیمه‌ها خدمات ارائه می‌دهیم. هر چه به طرف راس هرم می‌رویم خدمات تخصصی‌تر می‌شود. به عنوان مثال ۸۱۰ هزار و ۶۱۱ نفر از جامعه هدف بنیاد شهید تحت پوشش بیمه همگانی هستند. همچنین یک میلیون و ۶۶۸ هزار نفر هم تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند. این نکته را هم باید یادآوری کنم که بیمه تکمیلی ما با بیمه تکمیلی سایر سازمان‌ها با توجه به نیازهای درمانی ایثارگران متفاوت است. چون ما بیمه خاص را با بیمه تکمیلی ادغام کرده‌ایم و درمان سقف ندارد و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و فارغ از درصد جانبازی به کسانی که درخواست چنین خدماتی را دارند خدمات مورد نظرشان را ارائه می‌دهیم.در واقع این بیمه تمامی ایثارگران و افراد تحت تلکلف‌شان را تحت پوشش دارد حتی فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد. در حال حاضر نزدیک به ۳۵۰۰ مرکز طرف قرارداد به ایثارگران در این راستا خدمات ارائه می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خدمات ارائه شده در منزل اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۳۸۰ هزار نفر از جامعه هدف ما از خدمات بستری و درمانی استفاده  کرده‌اند. مراقب ۲۳ هزار نفر از والدین شهدا و یا سایر بیماران نیازمند خدمات مراقبت و پرستاری دریافت کرده‌اند. همچنین دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز از خدمات آزمایشگاهی برخوردار شده‌اند. در این باره باید به خدمات ارائه شده  به ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از افراد نیازمند فیزیوتراپی در منزل هم اشاره کرد که تحت پوشش قرار دارند.

عباس‌پور گفت: برای رصد بیماران جامعه هدف از سال ۸۴ «طرح پزشک خانواده» را تحت عنوان پایش سلامت در بنیاد شهید اجرا کردیم و ۶۱۰ پزشک کار پایش سلامت جانبازان و والدین شهدا را در منزل انجام می‌دهند. در این راستا مرحله بعدی درمان در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود و در صورتی که بیمار نیاز به معرفی به کلینیک‌های فوق‌ تخصصی داشته باشد ارجاع داده می‌شوند یعنی یک تیم بحث درمان را انجام می‌دهند و اگر در کلینک‌های فوق تخصصی بحث درمان‌شان به نتیجه خوبی نرسید از متخصصان خارجی برای درمان آن‌ها دعوت می‌کنیم. 

سال گذشته  ۲۵ تیم تخصصی دارای تخصص‌های مختلف  به مناطق کم برخوردار اعزام شدند ۱۸۸۳ نفر را ویزیت کردند و اگر نیاز درمانی در استان مرتفع نشد به تهران ارجاع می‌دهند. همچنین سال گذشته ۳۹ نفر از خارج از کشور برای درمان بیماران به ایران دعوت شدند. آن‌ها در مدت یاد شده ۲۱۷ عمل جراحی و ۹۸۵ مورد ویزیت هم انجام دادند. همچنین ۱۲ نفر از بیماران ما در سال گذشته برای درمان به خارج از کشور اعزام شدند.

وی گفت:‌ برای درمان ایثارگران از توان کشور و خارج ار کشور استفاده می‌کنیم و دعوت از متخصصان خارجی به معنای ناتوانی متخصصان داخلی نیست و به مقام آنها ارج می‌نهیم بلکه می‌خواهیم در روند درمان ایثارگران هیچ‌گونه ریسکی انجام نشود و این دعوت با نظر متخصصان داخلی انجام می‌شود. مثلا ممکن است برای انجام یک عمل جراحی چند متخصص در اتاق عمل حضور داشته باشند. به طوری که در زمان درمان، متخصصان داخلی نیز در کنار متخصصان خارجی حضور دارند و ما به این ترتیب به جز درمان ایثارگران از تبادل علمی و بحث‌های آموزشی هم استفاده می‌کنیم ضمن اینکه با خرید دستگاه‌های پزشکی به روز و مورد نیاز ایثارگران در ضمن دعوت از متخصصان خارجی، بیمارستان‌های ما هم به وسایل مدرن مجهز می‌شوند و سایر اقشار مردم هم از این تجهیزات برای درمان استفاده می‌کنند.

عباس‌پور به جانبازان اعصاب و روان اشاره کرد و گفت:‌ ما برای ارائه خدمات بهتر به جانبازان اعصاب و روان یک شبکه آموزش را ایجاد کرده‌ایم و در این راستا به تعداد زیادی از همسران جانبازان اعصاب و روان، نحوه تعامل با این گونه جانبازان را در زمانی که مشکلی پیش می‌آید آموزش داده‌ایم. در حال حاضر هم ۹ درصد تخت‌های روان پزشکی کشور را بنیاد شهید مدیریت می‌کند و ۱۰ مرکز روان‌پزشکی در کل کشور هم به این عزیزان خدمات ارائه می‌دهند.

معاون بنیاد شهید در پایان سخنانش هر گونه کسر درصد از جانبازان را تکذیب کرد و گفت:‌ ما به هیچ عنوان از درصدی جانبازی جانبازان کسر نمی‌کنیم.

عباس‌پور همچنین اعلام کرد: تمام جانبازان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم همان خدماتی را دریافت می‌کنند که خانواده‌ه ای شهدای ایثارگر و جانبازان دوران دفاع مقدس دریافت می‌کنند.



دیدگاهها بسته شده است.