زمانی که عقب‌نشینی کردیم ۷ قطعنامه علیه ایران صادر شد


رئیس سابق انرژی اتمی گفت: هر چه در سال ۸۲ تا ۸۴ مذاکره کنندگان عقب نشینی کردند، پیش نویس قطعنامه ها به شورای حکام آژانس رفت و تقریبا ۷ قطعنامه را در دو سالی که مذاکره می کردند، دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در مسجد انصارالحسین اظهار داشت: بحث بازیافت جزو بحث هایی است که در رژیم گذشته، آمریکایی ها چهار سال راجع به آن مذاکره داشتند تا حق بازیافت پلتونیوم یا سوخت را از ایران بگیرند.

عباسی با بیان اینکه آن رژیم موافقت نکرده و جالب است که رژیم شاه چهار سال در مذاکره با آمریکایی ها حاضر نشده که بپذیرد بازیافت سوخت را انجام ندهد، گفت: این حق را برای کشور محفوظ دانسته است و بعدا خواهیم گفت که چه حقی از کشور گرفته شده است.

وی افزود: در آستانه راه اندازی راکتور اراک بودیم که دولت یازدهم روی کار آمد و متوقف شد. در زمینه غنی سازی دشمن در طول سال های مختلف تلاش کرد آن را تعطیل کند. یک بار اوایل کار به دست روحانی، ظریف و آقای زمانیان و امثال آنها از سال ۸۲ تا ۸۴ که مذاکرات دست روحانی بود این اتفاق افتاد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه روحانی با انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکره کرد و در راس آنها با انگلیس و جک استراو بود، افزود: نمی دانم چه فالوده ای آنها با جک استراو در انگلیس خورده اند که تا سر کار آمدند یک تور یزدگردی و شیرازگردی برای وی در ایران گذاشتند تا ایشان تحت الحفظ از ایران بازدید کند.

عباسی ادامه داد: تئوری که این دوستان به آن معتقد بودند تئوری عقب نشینی بود. یعنی بروند و امتیاز بدهند و همه چیز را تعطیل کنند تا آنها دست بردارند. هر چه اینها عقب نشستند همین سه کشور پیش نویس قطعنامه را به شورای حکام آژانس دادند و تقریبا هفت قطعنامه شورای آژانس را در دو سالی که اینها مذاکره می کردند، دریافت کردیم.

وی تصریح کرد: وقتی آژانس این قطعنامه ها را صادر می کند یعنی اینکه از حل پرونده هسته ای ایران در آژانس عاجز است و موضوع را به شورای امنیت می فرستاد. این کار در آخر دولت آقای خاتمی صورت گرفته است. این قطعنامه ها را دولت خاتمی از آژانس گرفت، با تمام مذاکرات و عقب نشینی هایی که انجام داد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: با تمام اقدامات تعلیق غنی سازی و راکتور تمام آنچه که امروز اتفاق افتاده آن روز هم اتفاق افتاده بود. اما توانمندی تا این حد نبود.

عباسی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی بودیم که غنی سازی انجام شده و کارخانه شکل گرفته بود ولی یک عده از مدیران کشور تصمیم می گیرند که کارخانه را تعطیل کنند و این بهانه را می آورند که سانتریفیوژهای نسل جدید خواهد آمد. یعنی یک کلاهی سر رئیس جمهور و یا دیگری می گذارند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ببینید دشمن چطور کار می کند، گفت: این را برنامه دشمن می دانم که چطور با کارشناسان خاص و مدیران کشور وارد می شود و تصمیم سازی می کند؛ کارخانه را تعطیل کرده و از آن طرف ویروس و تروریست های داخلی وجود دارد و کارشن را می کنند؛ نمونه آن فردو است.

وی با اشاره به مذاکرات در دوره آقای جلیلی گفت: در داخل می گویند اینها می رفتند بیانیه می خواندند؛ خیر. ایشان بیانیه نمی خواند، وقتی به ایشان می گفتند راکتور فلان به شما می دهیم، می گفت نمی خواهم. می گفتند راکتور تهران را برایتان به روزرسانی می کنیم، می گفت ما راکتور شما را به روزرسانی می کنیم. رئیس تیم مذاکره کننده با پشتوانه بخش تخصصی توانست از اقتدار کشور دفاع کند.

عباسی تصریح کرد: آژانس می گوید ایران قبل از سال ۱۳۸۲ در جهت داشتن سلاح فعالیت می کرده است و این در دولت نهم و دهم پذیرفته نشد تا دولت یازدهم رفت و گفت اگر شما می گویید در اراک پولوتونیوم تولید می کنیم ما آن را تعطیل خواهیم کرد؛ اگر غنی سازی هم مشکل دارد آن را هم تعطیل می کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: بر مبنای تئوری واگذاری رفته اند و این طور برخورد کرده اند. طرف مقابل هم گفته است عجب آدم هایی گیر آوردیم، حالا بارشان می کنیم.

وی ادامه داد: آقایی در سال ۹۲ یعنی ۲۰۱۳ رفته همه چیز را واگذار کرده هنوز وارد ایران نشده، دفتر رئیس جمهور برایش عنوان قهرمان دیپلماسی درست کرده و خانواده شهدای هسته ای که حاضر نبودند بپذیرند، با التماس و خواهش می خواهند که بیایند به این قهرمان دیپلماسی تبریک بگویند. این با یک سناریوی ساخته شده برای تایید توافق بود.

عباسی افزود: قهرمان دیپلماسی را برای واگذاری همه چیز و گرفتن شکلات گاز زده درست کردند. اگر ما بخواهیم به توانمندی برسیم باید ۲۰ هزار مگاوات و ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای و کاربرد آن در زندگی مردم را مبنا قرار دهیم. با موتورهای بیشتری از گذشته باید کار کنیم تا بتوانیم جبران کنیم نه اینکه مثل سال های قبل هفت میلیارد تومان به راکتورهای جدید اختصاص دهیم. ما که نمی خواهیم در تهران آپارتمان بخریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: مجلس باید تکلیف خود را روشن کند. ۲۰ هزار مگاوات را قبول دارد یا خیر. تصمیم بگیرند؛ دانش بومی شده و همه چیز بازمی گردد. راکتور اراک هم که محفظه اش با بتن پر شده است ساخت داخل است و ما بخواهیم اینها در مدت زمان کوتاهی کار خواهند کرد.

وی ادامه داد: تنها باید دستگاه اجرایی عوض شود و مدیرانی که فکرشان وابسته است کنار بروند.

عباسی در ادامه در خصوص ضرورت استعفای تیم هسته ای گفت: اینها به دلیل نوع درسی که در خارج از کشور خوانده اند از فضای آنجا تاثیر می گیرند و به توان داخلی باور ندارند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۲ خطاب به آقای ظریف جمله ای را گفته بودم که آیا شما پاسخگو هستید، گفت: الان چه کسی می گوید هیچ چیز به دست نیاورده ام و اشتباه کرده ام. بحث اعتماد به وزیر خارجه آمریکا ولو دست در جیب با هم راه بروند و یا با یکدیگر دست بدهند؛ این دست، دست شیطان است.

وی با تاکید بر اینکه ظریف حق اعتماد ندارد، گفت: حداقل پاسخگویی در کشورهای شرقی استعفا دادن است. استعفا دهید تا بقیه بیایند مساله را حل کنند.

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقلال کشور از لحاظ اقتصادی و رفاهی اولویت دارد و یا از لحاظ هسته ای و تحریم رفاه اجتماعی را هدف قرار داده بود، گفت: تحریم هسته ای به فتنه ۸۸ ربط دارد. بستر ترورهای دانشمندان هسته ای را فتنه ۸۸ فراهم کرد. فتنه ۸۸ گراهای خاصی را به دشمن داد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: خیلی از تحریم ها و قطعنامه ها به خاطر فضایی بود که در داخل کشور ایجاد شده بود کسی دنبال بحث اقتصادی باشد باید یقه فتنه گران را بگیرد. یقه آنهایی که امنیت کشور را به خطر انداخته و به دشمن چراغ سبز نشان دادند که این جامعه آسیب پذیر است.

وی با بیان اینکه تقریبا در انرژی اتمی کسی حق ندارد با من تماس بگیرد، گفت: آقای مونیز که وزیر انرژی آمریکا بود، دوست جون جونی آقای صالحی است و هدیه رد و بدل می کنند و عزیزتر است تا بنده که رئیس سازمان انرژی اتمی این مملکت بوده ام.

عباسی در ادامه گفت: نمی گذارند ما اطلاعاتی بگیریم تا بخواهیم ببینیم چه اتفاقی افتاده و درست نظر بدهیم با این وضعیت ما سعی می کنیم اطلاعات مان را از سایت های خارجی بگیریم.

وی با بیان اینکه سوخت پیشران‌ها به اورانیوم ۵۶ درصد مورد احتیاج است، افزود: شاید اکنون فتنه ای بزرگتر از ۸۸ داشته باشیم، حضرت آقا به خوبی هشدار دادند، آمریکا هم به‌دنبال نفوذ در ایران و هم به‌دنبال نفوذ در منطقه بود؛ حال که باید پاسخ دهند، کنسرت و فضای مجازی را مطرح می‌کنند.



دیدگاهها بسته شده است.