بازتاب جهت دار رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های غربی


اعلام خبر رحلت آیت‌الله رفسنجانی در رسانه های غربی با واکنش های گسترده اما جهت داری مواجه بود به نحوی که غالب این رسانه ها تلاش کردند بر طبل خط نفاق پس از درگذشت ایشان بکوبند.

به گزارش عرصه، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که عصر امروز به علت عارضه‌ قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود، در ۸۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

خبر رحلت این عالم مجاهد با بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه ها و مطبوعات غربی همراه بود؛ به نحوی که هر یک از خبرگزاری ها به نحوی سعی در پوشش این رویداد داشته اند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی با اشاره این رویداد مهم اعلام کرد: رئیس جمهور اسبق ایران که شخصیت برجسته سیاسی در این کشور به شمار آمده و از سال ۱۹۸۰ تا کنون در این عرصه به فعالیت مشغول بود؛ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

بی بی سی در ادامه پس از تأکید بر سوابق تلاش های سیاسی وی در میانه سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ به عنوان ریاست جمهوری ایران در ادامه اعلام کرد که وی برای بهبود روابط ایران با غرب تلاش نمود. این رسانه غربی همچنین در تلاش برای القاء خط نفاق ادعا کرد: شورای نگهبان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ در ایران که رفسنجانی به عنوان یک اصلاح طلب در آن حضور داشت، وی را فاقد صلاحیت دانست.

بی بی سی با تداوم همین خط خبری از قول وی مدعی شد: هاشمی رفسنجانی پس از این رویداد؛ جریان حاکم را جاهل دانسته و اعلام کرد: فکر نمی کنم که اوضاع کشور بدتر از این نیز می توانست باشد.

خبرگزاری الجزیره انگلیسی نیز در این خصوص نوشت: رفسنجانی شخصیتی تأثیرگذار در ایران بود.

«درسا جباری» خبرنگار این خبرگزاری در تلاش برای عقب نماندن از بی بی سی در القای خط تفرقه در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: درگذشت وی در بدترین شرایط این کشور یعنی در زمانی به وقوع پیوست که اختلاف نظر میان دولت روحانی با رئیس قوه قضائیه به وجود آمده بود و به هاشمی رفسنجانی به عنوان میانجیِ این اختلاف نگاه می شد. رفسنجانی درباره اینکه چگونه در چنین رویدادهائی باید برخورد کرد، توصیه هائی را مطرح می نمود و لذا خبر فوت وی بسیاری از ایرانیان را شکّه کرده است!

این در حالیست که علیرغم تلاش های مرموز این رسانه برای آدرس اشتباه به مخاطبان خود، خبرنگار آن نتوانست از واقعیتی مهم چشم پوشی کند و لذا در ادامه تصریح کرد: هاشمی به عنوان ستون انقلاب اسلامی توصیف می شد.

اما شبکه خبری فاکس نیوز درباره خبر رحلت آیت الله رفسنجانی اینگونه اعلام کرد: رفسنجانی رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلت نظام بود؛ نهادی که به آیت الله خامنه ای رهبر ایران مشورت هائی می دهد. همچنین وی در ماه مارس سال گذشته میلادی توانست کرسی مجلس خبرگان را که روزی درباره جانشین رهبر ایران تصمیم می گیرد را به دست آورد.

روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز با ربودن گوی سبقت از برخی از سایر رسانه ها اهتمام زیادی را برای تفهیم اختلافات ادعائی خود به کار بست و در این باره نوشت: مرگ وی به مثابه ضربه بزرگی برای اصلاح طلبان به حاشیه رانده شده و میانه روها در دولت این کشور یعنی برای آنهائی که هاشمی را شخصیت برجسته و زعیم خود می دانستند؛ است.

رسانه مذکور در ادامه مدعی شد: فقدان وی  احساس خواهد شد؛ اما وی کسی بود که به شدت از قدرت کنار گذاشته شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند رسانه ایرانی گزارش کرد: تلاش پزشکان برای نجات وی نتیجه نداد و رفسنجانی در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در تهران درگذشت.

نشریه هافینگتن پست تنها به اعلام خبر رحلت آیت الله رفسنجانی اشاره کرد و به نقل از رسانه های ایرانی این خبر را بدون هرگونه جهت گیری اعلام نمود.



دیدگاهها بسته شده است.