تئاتر هدفش بنیان‌گذاری شهر و شهروندی بوده است

به گزارش عرصه، دکتر «سعید اسدی» در آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر فجر استانی یزد در نشست پرسش و پاسخ با هنرمندان با قدردانی از زحمات برگزارکنندگان این جشنواره در یزد، گفت: این درون‌گرایی و ژرف‌نگری باید تجلی بهتری در دنیای ما پیدا کند.

وی افزود: می‌دانید که این جشنواره یکی از هفت‌گانه فجر استانی است که در دی‌ماه برگزار شد و خیلی خوشحالم که فجر استانی را نه به ‌عنوان یک رویداد که به معنای یک نماد مطرح می‌کنیم و تأکید من بر فلسفه برگزاری این رویداد است.

به گفته‌ی وی، این وفاق و این حس خوب ایجادشده می‌تواند نتیجه کوششی باشد که همه فعالان این حوزه برای تئاتر انجام می‌دهند.

اسدی ادامه داد: فلسفه فجر استانی از سال گذشته برای من به‌ عنوان دبیر جشنواره و «مهدی شفیعی» به ‌عنوان مدیر ارشد تئاتر، این است که تولید تئاتر را رونق دهیم، باید زمینه‌هایی پیدا کند و به یک تجربه تاریخی برگردد و آن تور اجراهای تئاتر است.

وی در خصوص منابع اقتصادی بخش فرهنگ نیز گفت: منابع اقتصادی تئاتر حتی در دولت در یک جا متمرکز نیست و  نهادهایی که می‌توانند بودجه فرهنگی داشته باشند، متعدد هستند و اتفاقاً بودجه‌ها در استان‌ها پخش‌شده و البته هر استانی بودجه خودش را دارد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها بودجه‌های فرهنگی خودشان را دارند و به اعتقاد من باید اعتلافی با محوریت کابینه استانداری شکل بگیرد تا امکان استفاده از این منابع ایجاد شود و امیدوارم میراث خوبی برای آیندگان باشد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با ابراز امیدواری از این ‌که در آینده یک نظام در گردش تئاتر داشته باشیم، تصریح کرد: امیدوارم این مسئله به شهرهایی که در آن تئاتر نیست نیز تسری پیدا کند.

وی تئاتر را مهم‌ترین امکان بشری برای ساختن شهروند خواند و ادامه داد: سمیناری داشتیم به ‌عنوان شهر و شهروندی و تئاتر و صحبتش همین بود که تئاتر از زمانی که ایجادشده، هدفش بنیان‌گذاری شهر و شهروندی بوده است.

اسدی  اظهار کرد: جهان امروز به شهروند آگاه و مسئول، بیشتر احتیاج دارد چرا که اگر نهادهای اجتماعی بر اساس کنش‌گران شهروندی که مسئولیت دیگران را هم بر عهده بگیرند، باشد بسیاری از مسائل جهان امروز و این کشتار و تروریسم و زیاده‌خواهی و غیره رفع خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پایان نیز با اشاره به گروهی از اروپا که عنوان «دیوار ریخته» دارد، گفت: این گروه با این ایده نام‌گذاری شده که یک دیوار کامل، هیچ ‌وقت شمارا به مشارکت دعوت نمی‌کند اما یک دیوار نیمه ساخته، شما را به مشارکت دعوت می‌کند بنابراین کارها را آغاز کنید تا مشارکت دیگر نهادها به‌سوی شما بیاید.

«مهدی شفیعی» مدیر کل هنرهای نمایشی کشور نیز در این نشست موفقیت تئاتر را  به ‌عنوان نهادی تحول‌آفرین در دیده‌بانی آسیب‌های اجتماعی دانست.

وی رسالت هنرمند را نقد منصفانه و مشارکت علمی و عملی در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان و از تئاتر به‌عنوان یک درمان دائم در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی یاد کرد.

شفیعی با غنیمت دانستن تأسیس پلاتوی تالار هنر، از تجهیز این سالن تا پایان سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این توسعه و تجهیز با مضاعف شدن تولیدات کیفی تئاتر در استان همراه شود.

وی با اشاره به ظرفیت اجرایی تالار هنر با دارا بودن یک سالن و یک بلک باکس، پیشنهاد داد که با نام‌گذاری این سالن به نام تئاتر شهر یزد، زمینه اعتلای هویت تئاتری و فعالیت مستمر گروه‌های نمایشی فراهم شود.

شفیعی از پویایی و به‌روز بودن پورتال انجمن نمایش یزد با مدیریت «علیرضا خورشیدنام» تقدیر و ابراز امیدواری کرد که گیشه بلیط‌فروشی اینترنتی در یزد به‌زودی راه‌اندازی شود.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی همچنین از زحمات مدیر کل فرهنگ و ارشاد یزد سپاسگزاری کرد و گفت: برای تبادل فرهنگی و تئاتری گروه‌های نمایشی تهران و دیگر استان‌ها با یزد آمادگی داریم.



دیدگاهها بسته شده است.