جای خالی پژوهش در ارزشیابی دانش‌آموزان / کلیات سند تحول را نمی‌توان در تالیف کتب درسی اجرا کرد

به گزارش عرصه، دکتر سحرخیز در برنامه‌ای رادیویی با موضوع “کتابهای درسی مدارس و نشر و توزیع مواد درسی” که با حضور مهندس سموتی کارشناس دفتر فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش، مهندس امینی، معاون مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع آموزش و پرورش، جواد صفری کارشناس مسئول هنر و گرافیک در سازمان نظارت بر نشر و توزیع و ارتباط تلفنی با دکتر رمضانی معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی  به گلایه آموزگاران اشاره کرد و گفت: در دوره شش ساله اول متوسطه، دانش آموزان به توانمندیهای پایه و عمومی نمی رسند و این نشان دهنده لزوم تغییر رویکرد در کتاب های درسی است؛ به عنوان مثال در ارزشیابی دانش آموزان جای پژوهش خالی است.

مهندس سموتی، کارشناس دفتر فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه درس کار و فناوری در میان دروس دوره متوسطه اول گنجانده شده است، اظهار کرد: این موضوع نوید بخش آماده سازی دانش آموزان از جهت کار و فناوری است.

وی عنوان کرد: در دفتر تالیف کتب فنی و حرفه‌ای بیش از سیصد سند ایجاد شده است که برای ۳۰ رشته به صورت مجزا سند راهنمای برنامه درسی داریم که یک دوره را پوشش می دهد و برای هر درس نیز یک سند مجزا طراحی شده است.

مهندس امینی، معاون مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این سوال که چرا نشر کتب درسی به سمت دیجیتالی شدن پیش نمی رود؟ گفت: وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش درخصوص محتوای الکترونیک فعالیتهایی را انجام داده است.

وی افزود: در همین راستا از پایه اول تا ششم نرم افزارهای مختلف آموزشی توسط دفتر تکنولوژی با کمک بخش خصوصی تولید شده است که این محتوای الکترونیکی همراه کتاب هرسال توزیع می شود.

معاون مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع آموزش و پرورش گفت: در گذشته اگر دانش آموزان کتابی را گم می کردند معضلاتی برای آنها ایجاد می شد اما امروز در سامانه فروش کتاب و مواد آموزشی امکان سفارش و تحویل از طریق پست فراهم شده است.

در ادامه دکتر رمضانی با بیان اینکه سند تحول یک سند بالادستی است، تاکید کرد: کلیات این سند را نمی توان عینا در تالیف کتب درسی اجرا کرد و برای این موضوع ما نیازمند اسنادی هستیم که آموزه های مورد نیاز را برای اجرای سند بالادستی در اختیارمان قرار دهد.

وی همچنین به کتاب های کار و کمک درسی که از سوی معلمان توصیه می شود و گاهی مناسب همه دانش آموزان نیست اشاره و عنوان کرد: کتاب هایی که در راستای تحقق اهداف برنامه‌های درسی هستند باید شناسایی شوند که در حال حاضر دفتر کتب کمک آموزشی در قالب طرح ساماندهی این کار را انجام می دهد و کتابنامه‌های رشد را تولید و در اختیار مدارس قرار داده است و در سایت سازمان، لیست کتابهای مفید و مورد تایید آورده شده که والدین می توانند آنها را تهیه کنند.

معاون برنامه ریزی دوره ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی گفت: در دوره ابتدایی بسته‌های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است که سعی شده است اجزای آن نقش مکمل آموزش را داشته باشند.

جواد صفری، کارشناس مسئول هنر و گرافیک در سازمان نظارت بر نشر و توزیع نیز در این خصوص گفت: از آنجایی که محتوای آموزشی در حال به روز شدن است، تصاویر نیز باید به نسبت آن تغییر و نوآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مورد محتوا به کرات، با تنوع زیاد و پی در پی اطلاعات زاده می شوند که کتب درسی آنها را جذب می کنند؛ در مورد تصویر باید قالب هایی برگزیده شوند که در جلب مخاطب موثر باشند.



دیدگاهها بسته شده است.