محوریت رهبری، اصل خدشه‌ناپذیر ازنگاه آیت‌الله هاشمی بود

«احمد مُبلغی» در گفت‌وگو با عرصه، در رابطه با شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد:‌ شخصیت آقای هاشمی یک دلسوزی و خلوص قابل لمس و توجه در رابطه با انقلاب، رهبر معظم انقلاب و مردم داشت.

وی با بیان این که نام ایشان با انقلاب چه قبل و چه بعد از آن و در مراحل گوناگون عجین شده است، گفت: نام این شخصیت از انقلاب و در هیچ مرحله‌ای از آن جداشدنی نیست. هرجا که نام ایشان ذکر شود فعالیت‌های آن مرحوم در فضای انقلاب، تداعی می‌شود و این امر، نه از سر تصادف بلکه از یک حضور معنادار، دلسوزانه و هوشمندانه در مراحل مختلف انقلاب نشات می‌گرفت.

وی خاطر نشان کرد: شخصیت ایشان از جنبه‌های گوناگونی قابل بحث و بررسی است اما شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان، برخورداری او از محکمات رفتاری است؛ محکماتی که در مراحل گوناگون به تکرار آن دست می‌زد.

وی گفت: یکی از محکمات رفتاری ایشان، دلبستگی و وابستگی خاص به انقلاب بود؛ این دلبستگی به انقلاب هرگز از شخصیت ایشان جدا نشد.

 رئیس مرکز تحقیقات مجلس ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های آیت‌الله هاشمی دلسوزی او بود؛ این شخصیت یک دلسوزی و خلوص قابل لمس و توجه در رابطه با انقلاب، رهبر معظم انقلاب و مردم داشت.

اصل وحدت خواهی

او گفت: یکی دیگر از محکمات شخصیت ایشان، مصادره شرایط به نفع وحدت‌ بود؛ او همواره سعی می‌کرد اسلام را به گونه‌ای فهم و قرائت کند که خروجی آن به سمت وحدت در جهان اسلام حرکت کند.

وی اظهار کرد: در داخل نیز رویه‌ای داشت که افراد جامعه را به سمت وحدت ملی سوق می‌داد و نگاه وحدت‌آفرین ایشان همواره نشات ‌گرفته از مبانی مبارزاتی و اسلامی بود. عرصه سیاست عرصه پیچیده‌ای است اما ایشان همواره در جهت وحدت گام برمی‌داشت.

مُبلغی تاکید کرد:‌ یکی دیگر از خصایص پر تکرار در ایشان، جدانشدن از محوریت رهبری بود؛ او همواره و به رغم شرایط مختلف، محوریت رهبری را به مثابه اصلی خدشه‌ناپذیر، و مبنایی قابل ارجاع و لازم الاتکاء قرار داده بود. ایشان هرگز اجازه نمی‌داد که شرایط و رفتارهای برخی طبیعت و اساس این محوریت را در نگاه او تضعیف کند.

اصل اوسط الامری

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از پیشتازان مبارزه با استکبار بود، گفت: ما باید اصل “اوسط الامری” ایشان را در چارچوب نظام و رهبری حفظ کنیم؛ اصلی که امام علی (ع) آن را ارایه کرده و فرموده است: ” ولیکن احب الامور الیک اوسطها فی الحق”.

اصل تنش‌زدایی

رئیس مرکز تحقیقات مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از محکمات رفتاری ایشان، تنش‌زدایی بود، نگاه و رسالت‌شان این بود که همواره تنش در پایین‌ترین سطح قرار داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی توانایی خاصی برای تنش‌زدایی داشت، گفت: در هر مرحله‌ای از تاریخ که برخی می‌خواستند تنشی در جامعه به‌ وجود بیاورند، ایشان همواره مانع این امر می‌شد. این گونه رفتارهای مرحوم آیت‌الله هاشمی می‌تواند برای هر دولتی که بر سر کار می آید، درس باشد.

مُبلغی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از خصایص آن مرحوم توجه عمیق به امام (ره) بود گفت: در مشکلاتی که پیش می‌آمد صبر و تحمل خاصی داشت و همواره در چارچوب‌های مصلحت انقلاب، رهبری جامعه، نظام و اسلام حرکت می‌کرد و این‌ها برای آن مرحوم در اولویت و جدیت قرار داشت.

اتکاء دو رهبر انقلاب به ایشان

وی یادرآور شد: او اصولا وزنه‌ای برای نظام بود و خود را وقف حل مشکلات می‌کرد و با او ثبات معنا پیدا می‌کرد و روابط نوعی حالت تنظیم‌یافتگی به خود می‌گرفت. می‌توان گفت که هر دو رهبر، یعنی رهبر فقید و رهبر کنونی و معزز انقلاب به ایشان در مواردی از انقلاب و در ساحت‌هایی از آن، اتکا داشتند و آیت‌الله هاشمی هم از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی‌کرد و همواره به خداوند اتکا داشت و راه را با ظرافت دنبال می‌کرد و شخصیتی به یاد ماندنی از خود در جامعه باقی گذاشت.

مبلغی همچنین افزود: در مجموع می‌توانیم بگوییم که آیت الله هاشمی  یار امام (ره) بود و بعد از امام یاور مخلص رهبری بود.



دیدگاهها بسته شده است.