آیت‌الله اعرافی:نگاه جامع و تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‎زند

به گزارش عرصه،آیت‎الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش رونمایی از کتاب «سیره اخلاقی و تربیتی امام موسی صدر»  در موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه نگاه امام موسی صدر به اسلام، یک نگاه کاملا تمدنی بود، افزود: شمول و اندیشه ناب اسلامی حقیقتی نهفته در قرآن و معارف دینی است ولی به دلیل گوناگون انحرافاتی در این اندیشه ایجاد شد و گروه‌های این نگاه تمدنی را مخدوش کردند.

وی افزود: محدود دانستن اسلام به یک اندیشه محدود و اندیشه‌ای که توان هدایت اندیشه بشریت را ندارد، از جمله تلاش‎هایی بود که در مقابل روند تمدن‌سازی اسلام شکل گرفت.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‎زند و در اندیشه امام و انقلاب اسلامی به بهترین شکل متجلی شد.

وی گفت: امام موسی صدر در قم متولد شد و در عمده تحصیلات خود را در قم سپری کرد ولی جهان را می‌دید و معادلات جهانی را مد نظر داشت. حجم فشار بر روحانیت و حوزه‌ها در آن زمان بسیار زیاد بود و یکی از معجزات این عصر آن بود که این حوزه با برکت در دوران خفقان رضاخانی ایجاد شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام موسی صدر نگاهی فرامنطقه‌ای و مذهبی داشت و به احوالات کشورهای مختلف و مردم مسلمانان به خصوص لبنان احاطه کامل داشت و هنوز در مناطق مختلف لبنان حضور فکر نافذ امام موسی صدر حس می‌شود.

وی ادامه داد: فقیردوستی و فقیرنوازی از ویژگی‌های امام موسی صدر و روحانیت است. روحانیت همیشه با واقعیات جامعه زندگی کرده است و روحیه فقیر دوستی و فقیر نوازی را همیشه با خود دارد. امام موسی صدر در ۲۰ سال حضور در لبنان با موانع بسیاری مواجه بود ولی توانست فکر جامعه خود را در این کشور نهادینه کند؛ شجاعت و حکمت و مقاومت و هرآنچه برای پیشرفت در کار لازم بود در ایشان تجمیع شده بود. ایشان واجد استعدادها و ظرفیت‌هایی بود که بتواند موانع را کنار بزند که این ظرفیت‌ها شامل شجاعت و حکمت و مقاومت بود که این امر امروزه برای روحانیت بسیار لازم و واجب است. ارائه یک چهره جامع و جذاب از دین و الگوی تقریب از دیگر الگوهای شخصیتی امام موسی صدر بود.

وی گفت: ایشان شیعه را از فقر و فلاکت و عقب ماندگی در لبنان نجات داد ولی هیچگاه وارد جنگ و بحث و درگیری با اهل سنت و ادیان دیگر در لبنان نشد؛ ایشان با اینکه به شیعیان کرامت و مجد داد ولی هیچگاه این کار را با درگیری با دیگران نکردند.

آیت‌الله اعرافی اظهارکرد: سیاست جنگ مذهبی بین معتقدان دینی و سیاست جنگ علیه دین در دنیا از سیاست‎های مستکبرین است که ایشان با این دو سیاست به مبارزه پرداختند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در عصر ما دو ستاره درخشان از خاندان صدر به عرصه آمدند که یکی امام موسی و دیگری شهید صدر هستند. امام موسی صدر در ۳۰ سالگی به عنوان یک جوان در موضع یک رهبر شیعه ظاهر شدند و در لبنان حضور یافتند. ایشان ظرفیت‎های درونی خود را به خوبی دریافت و به قله‎های بلند رسید.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: امام موسی صدر از برکات قم است و نهضتی که ایشان در آنجا پایه‌ریزی کرد از نقاط عطف مهم در لبنان و کل منطقه محسوب می‌شود و اگر بخواهیم نقطه‎های عطفی در بیداری اسلامی جستجو کنیم قطعا در این زنجیره نقاط عطف، یک بخش در فعالیت‌های امام موسی صدر در لبنان تجلی پیدا می‎کند.
اعرافی اظهارکرد: حوزه امروزه ما در نقطه و جایگاه بسیار حساسی است که همه دنیا به آن نگاه دوخته‎اند؛ طلاب جوان ما امیدهایی هستند که باید راه این بزرگان را بپیمایند.



دیدگاهها بسته شده است.