ادبیات کودک ونوجوان ایران ریشه در ادبیات مردمی دارد

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، درحاشیه برگزاری بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو در دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی نو نشستی با حضور مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کتاب کودک و نوجوان، پروفسور علیم اشرف خان رئیس بخش دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی نو، دانشجویان و علاقه مندان به زبان و ادبیات فارسی درسالن سمینار این دانشگاه برگزارشد.

در ابتدای این نشست مصطفی رحماندوست به معرفی آثارخود پرداخت و عنوان کرد: تاکنون ۲۹۸ عنوان کتاب از ایشان به چاپ رسیده که مجموع نسخ آن درمجموع به هشت میلیون و ۵۰۰ هزارنسخه میرسد.

رحماندوست درادامه به تقسیم بندی کتاب کودک درایران اشاره کرد و گفت: درایران تقسیم بندی کتاب کودک براساس حروف الفبا است و رده های مختلف سنی با حروف الف- ب- ج- ه- د مشخص شده و اکنون به دنبال آن هستیم تا تقسیم بندی را به صورت تا ۲ سال، بالای ۲ سال، بالای ۴ سال و بالای ۶ سال معرفی کنیم.

وی گفت: درزمان شروع شاعری تنها ۱۰ نفردراین حوزه مشغول فعالیت بودند ولی اکنون ۴۰۰ نفرعضوانجمن شعرکودک هستند و ۴۱ مجله برای کودکان درایران به چاپ میرسد و سالیانه ۱۲ هزارعنوان کتاب برای کودکان منتشرمی شود.

رحماندوست دراین نشست با معرفی سایت کتابخانه ملی کودک و نوجوان گفت: دراین سایت تاکنون بیش از۱۵ هزارعنوان کتاب درحوزه کودک و نوجوان بارگذاری شده است تا محققین و پژوهشگران در  خارج ازکشور نیز امکان دسترسی به این منابع را داشته باشند.

این شاعرونویسنده کتاب کودک کشورمان درادامه درخصوص جایگاه ویژه کتاب کودک دریادگیری زبان فارسی گفت: کتاب کودک و نوجوان برای علاقهمندان به یادگیری زبان فارسی جایگاه ویژهای دارد و اهمیت آن به خاطرریشه داشتن کتاب کودک درادبیات مردمی و عامیانه است.

درادامه این نشست پروفسورعلیم اشرف خان رئیس بخش دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی نوبا تشکرازحضورمصطفی رحماندوست گفت: شهرت ایشان تنها در داخل مرزهای ایران نیست و این شهرت به کشورهای دیگرازجمله هندوستان نیز رسیده است. درسالهای گذشته اساتیدی از ایرن جهت بازآموزی استادان زبان فارسی به هندوستان می آمدند ولی درسالهای اخیر این سیاست کنارگذاشته شده و تنها به اعزام استادان به ایران اکتفا شده است.

رئیس بخش دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی نودرپایان سخنان خود ابرازامیدواری کرد شرایطی مهیا شود تا دسترسی علاقهمندان به کتابهای فارسی تنها به نمایشگاه سالانه که در دهلی نو برگزار میشود منحصر نشود.

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با نمایش ۵۰۰ عنوان کتاب درغرفهای به مساحت ۱۸ مترمربع در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب دهلی‌نو حضوردارد. این نمایشگاه ۲۶ دی ماه به کار خود پایان میدهد.



دیدگاهها بسته شده است.