انگلیس در دوره «تاچر» ۵۰۰ بمب خوشه ای به عربستان تحویل داده است


وزیر دفاع انگلستان برای نخستین بار اذعان کرد که این کشور در دوره نخست وزیری «مارگارت تاچر» تعداد ۵۰۰ بمب خوشه ای به ریاض داده که برخی از آنها هم در جنگ یمن استفاده شده است.

به گزارش عرصه به نقل از راشاتودی، وزارت دفاع انگلستان برای نخستین بار در گزارشی رسمی به فروش ۵۰۰ بمب خوشه ای به انگلستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی (دوران نخست وزیر مارگارت تاچر) اذعان کرد حال آنکه احتمال می رود ریاض در جنگ یمن از آنها علیه حوثی ها استفاده کرده باشد.

این نخستین بار است که وزارت دفاع انگلستان از تعداد بمب های واگذار شده به عربستان سعودی سخن می گوید.

گفتنی است در نامه «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلستان به «فیلیپ هالوبون» از اعضای محافظه کار پارلمان، که به رؤیت «آسوشیتدپرس» رسیده است، وی از تحویل ۵۰۰ بمب خوشه ای بی ال ۷۵۵ طبق قراردادی که با ریاض در سال ۱۹۸۶ میلادی منعقد شده، سخن می گوید. از قرار، آخرین محموله از این بمب ها در سال ۱۹۸۹ میلادی به عربستان سعودی تحویل داده شده است.

فالون در عین حال می افزاید که تا سال ۲۰۰۸، انگلستان هیچ گونه نظارتی به استفاده از تسلیحات صادراتی نداشته است.

ماه میلادی گذشته (دسامبر ۲۰۱۶)، فالون مدعی شد با اینکه از سال ۱۹۸۹ به این سو، انگلستان تسلیحات مشابه ای را در اختیار عربستان قرار نداده است، تعداد معدودی (!) از آنها در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در عین حال ادعا کرد که از عربستان خواسته شده تا باقی بمب های خوشه ای را منهدم کند و ریاض نیز با این مسئله موافقت کرده است.

گفتنی است در نوامبر ۲۰۱۶، انگلستان با چشم پوشی از خواسته برخی از اعضای پارلمان و همچنین گروه های حقوق بشری، حاضر به توقف فروش سلاح به عربستان سعودی نشد.

طبق آمار سازمان ملل، در جنگ یمن ۱۰ هزار نفر از جمله چهار هزار شهروند عادی جان خود را از دست داده اند.



دیدگاهها بسته شده است.