توصیف آیت‌الله اراکی از امام موسی‌صدر

به گزارش عرصه،آیت‎الله محسن اراکی روز پنجشنبه در همایش سیره اخلاقی و تربیتی امام موسی‌صدر در موسسه امام خمینی(ره)گفت:امام موسی صدر یکی از شخصیت‎های استثنایی عصر حاضر است؛ایشان از نوادر شخصیت‎هایی است که بخش‎های زندگانی او برای نسل جوان درس‌آموز است.ایشان در افتتاح یک موسسه مسیحی مرتبط به دختران سخنرانی دعوت شده بودند و مدیر این مدرسه مسیحی در بیان شخصیت امام موسی صدر مسایلی را بیان کرد که جامعیت کاملی از شخصیت ایشان بود. امام موسی صدر در آن زمان ۴۲ ساله بود و ۱۱ سال پیش از آن به لبنان رفته بود و با لهجه فارسی عربی صحبت می‌کرد ولی محبت ایشان به حدی در بین آنها رواج یافته بود که شخصیت‎های مسیحی سخنانی در وصف ایشان بیان کرد که قابل باور نیست.

وی گفت: در بخشی از این سخنرانی، امام موسی صدر ضمن تشریح ماهیت علم،ماهیت مخرب علم بدون اخلاق را و اخلاق بدون دین را بیان کرد. ایشان فقیه و فیلسوف جامعه شناس بودند و در هر سخنرانی معلومات استثنایی را بیان می‎کردند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: امام موسی صدر بدون هیچ آشنایی قبلی به لبنان رفت. در ابتدا عربی را کامل نمی‌توانست صحبت کند ولی در ادامه به یکی از افراد بزرگی مبدل شد که با کلمات عربی اعجاز می‎کرد و در ادامه برای همه شیعیان و مسلمین و مسیحیان آن جامعه به عنوان یک رهبر معرفی شد و همه نیز او را به این رهبری قبول داشتند.

اراکی اظهار کرد:در بحث وحدت باید به این جامعه واحد حقیقی رسید و مولفه‎های آن را مشخص کرد.وحدت دارای دو شکل است که اولین شکل آن اعتباری است. آنچه دموکراسی غربی وضع کرده است وحدت قراردادی و اعتباری است که مبنای آن منافع مشترک است؛ این وحدت به لحاظ منافع متغیره همیشه در معرض آسیب است و هیچگاه امنیت پایداری نیز شکل نخواهد گرفت. این شکل از وحدت در اسلام رد نشده است ولی مبنای جامعه شناسی اسلامی نیز نخواهد بود؛ مبنای جامعه سازی اسلام، وحدت حقیقی است؛ممکن است وحدت اعتباری به عنوان مرحله ورودی به وحدت حقیقی شکل بگیرد.

اراکی گفت: در قرآن کریم،به وحدت دیگری اشاره شده است که هم تضمین کننده منافع حقیقی و پایدار جوامع است و هم امنیت جوامع  و هم قدرت جوامع را تضمین می‎کند؛ این وحدت بیان می‎کند که هر کسی فرمانروایی خداوند را پذیرفت می‎تواند در این وحدت شرکت کند؛در واقع این جامعه یک روح واحد است که تمام افراد جامعه با آن متصل می‎شوند. اطاعت از فرمان خدا منشاء وحدت این جامعه است زیرا انسان با اراده خود شخصیت خود را می‎سازد؛اراده نیز در نتیجه یک سنجش درونی در انسان شکل می‎گیرد؛اگر مبنای سنجش ما، خواست خدا بود همه در موضوعات مختلف نیز مشترک خواهند بود.

وی گفت: وقتی اراده سلطان حاکم شد،اراده سایر مردم اراده تابع خواهد بود؛همه جوامع این چنین هستند که مردم برای تبعیت از فرمان حاکم سنجش ندارند؛حال اگر فرمان از سوی خداوند متعال باشد، این جامعه،جامعه واحد حقیقی شکل می‎گیرد.



دیدگاهها بسته شده است.