ساخت ارزانترین سانتریفیوژ خونی

به گزارش عرصه به نقل از یو.هرالد، سانتریفیوژ آزمایشگاهی یکی از ابزارهایی است که برای آزمایش‌های پزشکی و بررسی ساختار خون بیماران ضروری است و برای شناسایی بسیاری از بیماری‌ها از قبیل اچ‌آی‌وی، سل، مالاریا، خواب آفریقایی و دیگر بیماری‌های شایع به کار می‌رود. در اختیار داشتن این ابزار می‌تواند سبب بالا رفتن دقت تشخیص و درمان بیماری‌ها شود.

سانتریفیوژی که محققان دانشگاه استنفورد تولید کرده‌اند می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کشورهایی باشد که امکان تهیه نمونه‌های گران‌قیمت‌تر را ندارند. قیمت این سانتریفیوژها تنها ۲۰ سنت است.

محققان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت سانتریفیوژ فوق‌العاده ارزانی شده‌اند که نیازی به منبع خارجی برای کار کردن ندارد و تنها نیاز به یک کاربر انسانی دارد. این سانتریفیوژ طی ۹۰ ثانیه اجزای خون را به خوبی از هم جدا می‌کند.

براساس اعلام محققان سرعت این سانتریفیوژ در حدود ۱۲۵هزار دور در دقیقه است که سریعترین میزان چرخشی است که با قدرت انسانی قابل دستیابی است.

مانو پارکاش استاد مهندسی‌ پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: این دستگاه می‌تواند برای مناطق محروم فوق‌العاده موثر باشد و ما این ایده را به این دلیل عملیاتی کردیم که در بسیاری از این مناطق امکان استفاده از برق در تمام ساعات وجود ندارد.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار نفر بر اثر مالاریا جان خود را از دست داده‌اند و افزایش دمای زمین و تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند سبب افزایش مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های مالاریا، سوءتغذیه و اسهال عفونی شود.بنابراین وجود این سانتریفیوژهای فوق ارزان می‌تواند به ما برای مبارزه قوی‌تر کمک زیادی نماید.



دیدگاهها بسته شده است.