تیمی که به خاطر ناکامی در صعود در پایگاه نظامی حبس شد

به گزارش عرصه، ساحل عاج در جام ملت های آفریقا ۲۰۰۰ تیم خوبی داشت و شانس زیادی برای کسب نتایج درخشان داشت اما همه چیز با تساوی برابر توگو در بازی افتتاحیه سخت شد. بازیکنان ساحل عاج که تصور می‌کردند بازی ها را به راحتی با پیروزی پشت‌سر می گذارند اما این اتفاق نیفتاد. این تیم سپس برابر کامرون میزبان با سه گل شکست خورد.

این تیم در سومین بازی که در ۳۰ ژانویه برگزار شد، برابر غنا قرار گرفت اما تنها به پیروزی نیاز نداشتند و باید با حداقل سه گل اختلاف، حریف خود را شکست می دادند تا به دور بعد صعود کنند. کالو پیش از پایان نیمه نخست برای ساحل عاج گلزنی کرد. فشار این تیم ادامه داشت تا اینکه اولیور سیه توانست دومین گل تیمش را در ۶ دقیقه پایانی بازی به ثمر برساند اما گل سوم وارد دروازه نشد. بازیکنان ساحل عاج با خستگی و ناامیدی وارد رختکن شدند. با این حال از تلاش‌شان راضی بودند. آن‌ها بازی را در اختیار داشتند و مدام حمله و به راحتی از دفاع حریف عبور می کردند اما تنها توپ درون دروازه جای نمی گرفت. بازیکنان ساحل عاج فکر می کردند با شایستگی حذف شدند اما در حقیقت اتفاقات بدی در انتظارشان بود.

روز بعد از بازی سوار هواپیما شدند تا به سمت آبیان (پایتخت کشورشان) سفر کنند اما ناگهان هواپیما مسیر دیگری را پیش گرفت. برخی از بازیکنان متوجه این موضوع شدند. زمانی که درباره دلیل تغییر مسیر پرسیدند، خلبان گفت قرار است در یاسموسکورو فرود بیایند چون فرودگاه آبیان به علت اتفاقی بسته شده است و سپس به آبیان خواهند رفت اما بازیکنان ساحل عاج هنگام خروج از هواپیما شگفت زده شدند. آن ها را داخل کامیون های نظامی قرار دادند و به منطقه نظامی زامبراکو رساندند. این منطقه ۳۰ کیلومتر با پایتخت ساحل عاج فاصله داشت. در این‌جا بود که سربازان، موبایل‌های بازیکنان را گرفتند تا نتوانند از موقعیت خود اطلاعی بدهند. سپس مسئولان مقر نظامی اعلام کردند که بازیکنان برای یادگیری آموزش های نظامی در این محل خواهند ماند.

در طول سه روز با آن ها همچون یک دسته جدید رفتار و زیر نظر روبرت گوئی کار کردند. بازیکنان ساحل عاج مجبور بودند مانند یک سرباز رفتار کنند. خبر حبس شدن بازیکنان ملی‌پوش نه تنها در این کشور پخش شد بلکه مردم جهان نیز از آن باخبر شدند. به همین خاطر اعتراض های زیادی به این تصمیم شد و مردم خواستار آزادی شان شدند. پس از سه روز و با فشار بین المللی، دولت تصمیم گرفت بازیکنان ملی پوش را آزاد کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازینان تنبیه بدنی نشدند.

۶ سال بعد کالو، یکی از بازیکنان حاضر در پایگاه نظامی تبدیل به قهرمان ملی شد. گل او در دیدار برابر صربستان پیروزی را برای تیمش به ارمغان آورد و باعث شد ساحل عاج برای نخستین بار به جام جهانی صعود کند.



دیدگاهها بسته شده است.