«جنگ گسترده»؛ تنها گزینه آمریکا برای بازدارندگی چین


یک رسانه دولتی چین هشدار داد که آمریکا برای ممانعت از دسترسی پکن به جزایر مصنوعی خود در دریای چین جنوبی تنها یک گزینه در اختیار دارد: راه اندازی یک «جنگ گسترده».

به گزارش عرصه به نقل از راشاتودی، به دنبال اظهارات «رکس تیلرسون» نامزد پُست وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اِعمال محدودیت بر امکان دسترسی پکن به جزایر مصنوعی خود در دریای چین جنوبی، یک رسانه وابسته به دولت چین هشدار داد که برای ممانعت از دسترسی پکن به این جزایر مصنوعی، تنها یک گزینه پیش روی آمریکا قرار داد: راه اندازی یک «جنگ گسترده».

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در مقاله ای منتشره بر روی وبگاه انگلیسی خود نوشت: «به غیر از راه اندازی یک جنگ گسترده در دریای چین جنوبی، سایر رویکردهای واشنگتن برای ممانعت از دسترسی پکن به جزایر [مصنوعی خود] احمقانه خواهد بود».

این مقاله در ادامه تأکید کرد که آمریکا «فاقد هرگونه قدرت مطلق جهت چیرگی بر دریای چین جنوبی است» و هشدار داد که چنانچه رکس تیلرسون «درصدد وادار ساختن یک قدرت بزرگ هسته ای [همچون چین] به عقب نشینی از قلمرو خود است، باید استراتژیهای مربوط به قدرت هسته ای را با دقت بیشتری مطالعه می کرد».

در این مقاله روزنامه گلوبال تایمز آمده است که چین تاکنون در برابر «دیدگاههای رادیکال» اعضای کابینه ترامپ «خویشتنداری خود را نشان داده است». با این حال، این مقاله تأکید کرد که آمریکا «نباید به اشتباه تصور کند که پکن از تهدیدات آنها می هراسد».

این مقاله با «غیرحرفه ای» خواندن اظهارات تیلرسون می نویسد: «چنانچه تیم دیپلماتیک ترامپ چارچوب روابط آتی چین- آمریکا را شکل می دادند، دو طرف باید خود را برای یک درگیری نظامی آماده می کردند».

گفتنی است که این اظهارات «رکس تیلرسون» مدیر عامل پیشین شرکت نفتی «اکسون موبیل» و نامزد مورد نظر «ترامپ» برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنا در روز چهارشنبه مطرح شد. وی در این جلسه گفت که فعالیتهای چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی «بسیار نگران کننده» است.

تیلرسون در ادامه به لزوم ارسال یک پیام روشن به پکن اشاره نمود؛ پیامی که در وهله اول بر توقف ساخت و سازها در دریای چین جنوبی و در مرحله دوم بر ممانعت از دسترسی چین به این جزایر تأکید نماید.

شایان ذکر است که به رغم طرح ادعاهای ارضی مشابه از سوی کشورهای ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی؛ چین در حال حاضر بر بخشهای وسیعی از دریای چین جنوبی ادعای مالکیت می کند و از اینرو، به احداث جزایر مصنوعی در این دریا و استقرار تأسیسات نظامی بر روی آنها مبادرت کرده است که این امر باعث تشدید تنشها در میان کشورهای منطقه شده است.  



دیدگاهها بسته شده است.