لازم بود زبان فارسی پشتیبانی داشته باشد

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، دکتر محمدحسین یمین، استاد تمام دانشگاه کابل که برای گذراندن دوره دانش افزایی بنیاد سعدی ویژه استادان کشور افغانستان به همراه ۱۸ استاد دیگر به کشور ایران آمده اند، در جلسه معارفه اظهار کرد: ۶۰۰ سال پیش در افغانستان مکتب و مدرسه بسیار کم بود و مردم در مکتبخانه‌های دینی مثل مساجد سواد خواندن و نوشتن را پس از یادگیری الفبا، از طریق گلستان سعدی می‌آموختند و بعد خواندن اشعار حافظ را شروع می‌کردند.

وی تصریح کرد: با خواندن گلستان و بوستان سعدی، افراد شخصیت باثباتی کسب می‌کردند و با فهم و درک آنها انسان‌های بزرگ و اندیشمندی می‌شدند، اما حال که با تغییر اوضاع جهان، قلمرو زبان فارسی کمتر شده است، لازم بود زبان فارسی پشتیبانی داشته باشد.

وی از تلاش‌های کشور ایران به خصوص بنیاد سعدی که برای حفظ و گسترش زبان فارسی تلاش می‌کند، سپاسگزاری کرد و گفت: به عنوان یک فارسی‌زبان، از  این اقدام بسیار خوشحالم و از اینکه در این راه قدم گذاشته‌اید، تشکر می‌کنم.

دکترسیداکرام الدین حصاریان، دیگر استاد تمام زبان فارسی از کشور افغانستان نیز در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه‌های ما نیازمند استادانی از کشور ایران است که برای ما بسیار مفید خواهند بود. در این سفر رزومه استادان ایرانی علاقه‌مند به حضور در دانشگاه‌های افغانستان را گرفته و به کشورمان می‌بریم تا پس از بررسی، از آنها برای تدریس دعوت شود.

وی ادامه داد: همچنین دانشجویان ما بسیار علاقمند هستند تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های ایران چه به صورت بورسیه تحصیلی و چه به صورت آزاد انجام دهند بنابراین پیشنهاد می‌کنم در دوره‌های دانش‌افزایی بخشی از زمان را برای برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و آشنایی با آنها قرار دهید.

در این نشست سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین المللی بنیاد سعدی، پس از معرفی بنیاد و علت تشکیل آن، به بیان فعالیت‌های بنیاد سعدی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه شما همزبان ما هستید در این دوره دانش‌افزایی اکثر مطالبی که ارائه خواهد شد، درباره ادبیات معاصر ایران و روش‌های تدریس زبان فارسی است تا بتوانید با اطلاعات بیشتری به دانشجویان خود در افغانستان تدریس کنید.

بنا بر این گزارش، این استادان زبان و ادبیات فارسی که از دانشگاه‌های مختلف افغانستان در دوره دانش‌افزایی ویژه استادان شرکت کرده‌اند، به مدت ۱۰ روز میهمان بنیاد سعدی خواهند بود و در کلاس‌های صبح تا ظهر که توسط معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و با حضور برترین استادان ایران تنظیم شده است، شرکت می‌کنند و بعدازظهرها نیز از مناطق تاریخی تهران بازدید خواهند کرد و جلساتی نیز با برخی مسولان و نهادها همچون فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خواهند داشت.



دیدگاهها بسته شده است.