برنامه‌های اختتامیه جایزه ادبی اروند اعلام شد

به گزارش عرصه بر اساس خبر رسیده، محمدرضا زمانی، دبیر جایزه ادبی اروند، گفت: از میان ۴۷۰ داستان ارسالی ۱۰۰ اثر مربوط به بخش نوجوان و بقیه آثار مربوط به شرکت‌کنندگان بخش بزرگسال است .

او اظهار کرد: بیشترین افراد شرکت‌کننده در این دوره از استان‌های خوزستان، تهران و خراسان هستند. شرکت‌کنندگان دیگری نیز از استان‌های مختلف مانند فارس، بوشهر، شهرکرد و اصفهان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی درباره اهداف برگزاری این جایزه گفت: این جایزه در دو بخش بزرگسال و نوجوان برگزار شده است. در بخش بزرگسال یکی از اهداف جایزه پرداخت داستانی به محدوده منطقه آزاد اروند، شهرهای آبادان، خرمشهر، چئبده ، مینوشهر و اروند کنار است. در واقع همان‌گونه که از شرایط طرح‌شده در فراخوان مشخص است امیدواریم این منطقه از این طریق به جامعه فرهنگی ادبی و  کتابخوان کشور به زیبایی معرفی شود چرا که این شهرها، شهرهایی داستانی هستند و پر از  قصه. پیشینه داستان‌نویسان بزرگ این منطقه نیز بر کسی پوشیده نیست.

زمانی افزود: بخش دوم به ادبیات داستانی نوجوان می‌پردازد. همچنین با توجه به شرایطی که در این بخش برای نوجوانان در نظر گرفته ایم، هدف کشف و استعدادیابی نوجوانان بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در محدوده منطقه آزاد اروند است. بنابراین در هر دو رویکرد امیدواریم ضمن جان بخشیدن دوباره به حضور داستانی دو شهر خرمشهر و آبادان  در سطح ملی، با  حمایت از استعدادهای نوجوان، تشویقشان کنیم که این مسیر را ادامه دهند.

او همچنین گفت: تمام تلاش ما بر این است که آثار برگزیده داستان در بخش نوجوان و بزرگسال در یک کتاب تهیه و گردآوری شود تا در آینده در دسترس عموم قرار بگیرد.

دبیر نخستین جایزه ادبی اروند اضافه کرد: در جایزه ادبی اروند یک کارگاه داستان روز قبل از اختتامیه با حضور بزرگان داستان‌نویسی کشور در نظر گرفته شده است.

او در این‌باره توضیح داد: صفدر تقی‌زاده با موضوع «داستان چیست» سخنرانی خواهد کرد. کورش اسدی نیز بخش کوتاهی از یک رمان را برایمان می‌خواند. همچنین کارگاه داستان با موضوع «داستان به مثابه شبکه» با نگاهی به داستان‌های تپه‌هایی چون فیل‌های سفید و همینگوی و گوساله بی‌تاب، اثر سینگر توسط مهدی ربی برگزار خواهد شد.

داوران شرکت‌کننده در بخش داستان بزرگسال، کورش اسدی، فرشته احمدی، مهدی ربی و محمد حسینی هستند. همچنین جواد ماه‌زاده سرپرست داوران بخش داستان نوجوان جایزه است.

به گفته محمدرضا زمانی، مهمانان ویژه‌ای در این مراسم حضور دارند که از آن جمله می‌توان به فرهاد حسن زاده – از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان- ، علی خدایی – نویسنده دیگر کشورمان از استان اصفهان- و همچنین صفدر تقی‌زاده مترجم آبادانی، اشاره کرد.

معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان و موزه هنرهای معاصر آبادان، حامیان اصلی برگزاری نخستین جایزه ادبی اروند هستند.



دیدگاهها بسته شده است.