تاکید بر لزوم اختصاص جایزه‌ای به نام «بهزاد»

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، اختتامیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با معرفی برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت نگارگری، ۲۵ دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجید ملانوروزی (مدیرکل هنرهای تجسمی) و عبدالله محرمی (دبیر دوسالانه) برگزار شد، از امیرحسین قهرمانی و مصطفی سهرابی از هنرمندان پیشکسوت نگارگری و شاگردان حسین بهزاد و مکتب تهران و سیدمحمود افتخاری، پژوهشگر نگارگری که ۳۰ سال مدیریت موزه هنرهای ملی را برعهده داشته است، تجلیل و از کتاب دوسالانه رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – با اشاره به جایگاه هنرمندان پیشکسوت و شاخص نگارگری، گفت: ضرورت دارد برای این هنرمندان مستندنگاری شود و تاریخ‌نگاری بخش‌های مختلف هنری، در آینده کارهای ارزشمندی می‌شود. نگارگری هویت ماست و ضرورت دارد شرایط بهتر و انگیزه قوی برای هنرمندان نگارگری فراهم شود. اگر جایزه ویژه‌ای به‌عنوان مثال به نام «بهزاد» برای نگارگری طراحی و برنامه‌ریزی شود و برندگان آن از یک امتیاز مستمر ویژه برخوردار شوند، این جایزه می‌تواند حتی با حضور هنرمندان کشورهای منطقه بین‌المللی شود.

او افزود: بعضی از آثار این دوسالانه فوق‌العاده است و امیدواریم ارتقای کیفیت دوسالانه و جوایز و تعریف جایزه ویژه آینده درخشانی را برای نگارگری رقم بزند.

در بخش دیگری از این مراسم، مجید ملانوروزی – مدیرکل هنرهای تجسمی – اظهار کرد: در حالی که دوسالانه‌های تجسمی با مشکلاتی برای برگزاری منظم مواجه هستند، دوسالانه‌های خوشنویسی و نگارگری که هنرهای ملی محسوب می‌شوند، منظم برگزار می‌شوند. ماهیت هنرهای ملی با میراث معنوی و با مکاتب گره خورده‌اند، در حالی که در فضای معاصر همه دنبال مؤلف بودن و نو بودن هستند.

او ادامه داد: هنرهای ملی که از میراث ما سرچشمه گرفته می‌تواند متناسب با فضای زندگی امروز نیز بیان شود و خوانش معاصر در این هنرها صورت گیرد که این به بحث و گفت‌وگوی هنرمندان و کارشناسان نیاز دارد.

سپس عبدالله محرمی – دبیر دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران – گفت: به نام یزدان پاک که آگاهی بخشید انسان را به نور خرد و در عرصه آفرینش، خلق کرد بزرگ مردانی را از جنس عشق و نقش بزرگانی که در گستره هنر و زندگی همچون مردمک دیده، آموختند دیدن همه کس را و ندیدن خود را.

او ادامه داد: این‌گونه بود که شکل گرفت به دنبال مدرسه صنایع مستظرفه کمال‌الملک، مدرسه دیگری با همت مرحوم طاهرزاده بهزاد که هنر زلال نگارگری ایران را دیگر بار از اعماق تاریکی رکود و انزوا به درآورده و زنگار خاموشی و فراموشی از چهره رخشانش زدود و آن را به عرصه ظهور مجدد رهنمون شد، مدرسه صنایع قدیمه.

در ادامه، جلیل جوکار به نمایندگی از هیات داوران دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران بیانیه هیات داوران را خواند و با معرفی برگزیدگان، جوایز اهدا شد.

در رشته نقاشی ایرانی زبیر سعیدی، محمد خادم الفقرا و رحیم عظیمی و در رشته گل و مرغ احسان فاتحی، رعنا شریلو و روح‌الله پروین اول تا سوم شدند. فاطمه بهاری عیسی‌لو، فریده طهماسبی و زینب شاهی در رشته تذهیب و مهدی مهدوی، سارا آقامیری و میرمهدی سیدی در رشته تشعیر و طراحی رتبه اول تا سوم را کسب کردند.



دیدگاهها بسته شده است.