«امیدوارم حال زمین خوب شود»

به گزارش عرصه، این کنسرت با اجرای مشترک گروه‌های کر «نامیرا» و «فیلارمونیک ایران» شامگاه ٢٦ دی ماه  در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا علیرضا شقفی‌نژاد – رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران – در سخنانی اظهار کرد: برای من و گروه فیلارمونیک افتخار بزرگی است که در سال ١٣٩٥ دو کنسرت خوب داشتیم. اولین اجرا مربوط به کنسرت مشترک ما و سامان احتشامی و این برنامه دومین اجرای خوب ماست. من با اجرا در کنار سامان احتشامی نشان دادم فقط قطعات کلاسیک کار نمی‌کنم و اگر قطعه ایرانی خوب نوشته شده باشد، اجرایش می‌کنم.

او درباره این اجرای مشترک با گروه «نامیرا» گفت: قدمت رهبری فرهاد هراتی بیشتر از من است و من به او درس پس می‌دهم. عده‌ای تعجب می‌کنند و می‌گویند رهبرها برای اجرای مشترک کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند اما این گونه نیست. ما با یکدیگر دوست هستیم.

شفقی‌نژاد ادامه داد: اثر «زمین مقدس» بسیار عالی نوشته شده است و آهنگسازی آن من را جذب کرد که زبان مشترک همه دنیا و دغدغه همه ما است. فرهاد هراتی خیلی خوب به مقوله‌های محیط زیست، حیوان‌آزاری، آلودگی، قطع درختان و مهاجرت پرداخته است که سوای دوستی موجب شد من این کار را بپذیرم.

در این اجرا افرادی مانند علی‌اشرف آریانپور، علیرضا عصار، ناصر چشم‌آذر، افشین یدالهی، سامان احتشامی، پویا نیک‌پور، فرهاد قائمیان و … حضور داشتند.

اثر «زمین مقدس» در ١٣ بخش به نام‌های «زندگی»، «آغاز»، «دردواره»، «شکار»، «نفس»، «انسان»، «جنگ»، «مهاجرت»، «بی‌پناه»، «کوه یخ»، «عصیان، خشم، مرگ»، «مرثیه زمین» و «زمین مقدس (امید)» اجرا شد.

هنگام اجرا، تصاویر ویدیویی مربوط به محیط زیست و بخش‌های مختلف این اثر در پس‌ صحنه به‌ نمایش درمی‌آمد. فرهاد هراتی پیش از اجرای کنسرت به مخاطبان گفت که اگر پخش این تصاویر باعث آزار آنها می‌شود، عذرخواهی او را بپذیرند. البته قسمت‌هایی از این تصاویر که به کشتار جمعی می‌پرداخت، به علت تاثیر بدی که ممکن بود روی مخاطبان بگذارد به نمایش درنیامد و بخش هایی از «زمین مقدس» بدون پخش ویدیو اجرا شد.

هراتی علاوه بر رهبری قسمت‌هایی از این کنسرت، نواختن پیانوی این اثر را بر عهده داشت و خواننده سولوی آن نیز بود. شقفی‌نژاد نیز بخش‌هایی از این اجرا را رهبری کرد. سه نوازنده ویولن، ویولن آلتو و ویولنسل در قسمتی از «زمین مقدس» به گروه کر اضافه شدند و نواختند.

به گزارش عرصه، فرهاد هراتی پیش از این در نشست خبری این اجرا اظهار کرده بود: کنسرت «زمین مقدس» را که سال‌ گذشته نیز اجرا کرده‌ام، به‌ دلیل موضوعیت خاصی که با کره زمین دارد، در این دوره از جشنواره دوباره اجرا خواهم کرد. فقط تصمیم جدیدی که گرفتم این بود که برای نخستین‌ بار دو رهبر کُر در کنار هم قرار بگیرند و کار مشترکی در این زمینه انجام دهند. به همین دلیل با علیرضا شفقی‌نژاد این کار را انجام می‌دهیم.

رهبر گروه کُر «نامیرا» گفته بود: با ۱۵۰ نفر روی صحنه خواهیم رفت و ترکیبی از گروه کُر بزرگسال و کودک و نوجوان را تشکیل خواهیم داد.

هراتی با بیان این‌ که این اجرا بدون آنتراک انجام می‌شود، اظهار کرده بود: به‌ شدت به‌ دنبال این هستیم که آن را به‌ شکل مطلوب‌تری در مجامع بین‌المللی اجرا کنیم.

او همچنین گفته بود: با هم بودن گروه و تمرین کردن در کنار هم یکی دیگر از اتفاقات جدیدی است که آن را انجام می‌دهیم و امیدواریم نتیجه خوبی از آن بگیریم. از طرفی تمام اجراها را من رهبری نمی‌کنم و دوستم آقای شفقی‌نژاد نیز این کار را انجام خواهد داد.

کنسرت «زمین مقدس» سال گذشته با حضور معصومه ابتکار – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – برگزار شده بود.



دیدگاهها بسته شده است.