یگان حفاظت، مراقب شبانه‌روزیِ چهارراه گلوبندک تهران

به گزارش عرصه، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سردار «امیر رحمت‌الهی» افزود: ادامه عملیات عمرانی در محدوده حریم کاخ گلستان منوط به اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی و اداره کل امور پایگاه‌هاست، چون این اثر ثبت جهانی شده و هرگونه ساخت‌وساز در اطراف آن باید براساس ضوابط  تعریف شده برای آثار جهانی انجام شود.

وی ادامه داد: براساس پیگیری‌هایی که شخصا انجام دادم، به فرمانده یگان حفاظت استان تهران تاکید شد که نیروهای یگان به‌طور شبانه‌روزی در این محل مستقر باشند هرچند عملیات عمرانی در این محدوده متوقف شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: پایگاه‌های جهانی با استقرار نیروهای دائمی یگان حفاظت، تحت نگهداری هستند و هرآنچه در محدوده این پایگاه‌ها هم اتفاق بیفتد بلافاصله پس از مشاهده نیروهای یگان متوقف می‌شود.

او با بیان این‌که یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی براساس وظایف ذاتی خود با هر اقدامی که منافع میراث فرهنگی را تهدید کند با توجه به اختیارات قانونی، برخورد قانونی می‌کند، تاکید کرد: تا زمانی که معاونت میراث فرهنگی و اداره کل امور پایگاه‌های نظر خود را در رابطه با ادامه فعالیت عمرانی در محدوده کاخ گلستان اعلام نکنند، این عملیات متوقف خواهد ماند.

براساس این گزارش؛ بیش از سه ماه قبل شهرداری منطقه ۱۲ تهران، با نصب بنری که نوشته‌های روی آن از ایجاد «زیر گذر در حریم کاخ جهانی گلستان» و بافت تاریخی بازار خبر می‌داد، اقدام به گودبرداری زمین در کنار ایستگاه مترو خط ۱۵ خرداد کرد، اما از آن مدت، تا سه روز پیش به نظر می‌رسد هیچ اقدام رسمی مبنی بر جلوگیری از این عملیات شهرداری رخ نداده بود، چون در طول این مدت سومین اقدام پیشگیرانه برای اتفاقی که بخش زیادی از گودبرداری‌های آن انجام شده، صورت گرفت.

پس از نامه‌ای که ۲۵ دی ماه رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، برای عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ تهران فرستاده و در آن درخواست کرد تا «شهرداری عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان را تا تصمیم پایگاه‌های جهانی متوقف کند»، ۲۶ دی ماه نیز زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ نسبت به  رعایت حریم کاخ گلستان، تاکید کرد و با دستور او؛ «سید هادی قره سید رومیانی»، معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ارسال نامه‌ی این سازمان به شهردار تهران و توقف فعالیت‌های عمرانی در حریم کاخ گلستان خبر داد.

در سومین روز متوالی یعنی امروز _۲۷ دی_ فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر توقف کامل این پروژه تاکید کرده است.



دیدگاهها بسته شده است.