لزوم تخصیص اعتبارات ویژه به راه های شهری و روستایی کردستان


سنندج- جمعی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواستار تخصیص اعتبارات ویژه به راه های استان به خصوص راه های روستایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارتن از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درسالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد خواستار تخصیص اعتبارات ویژه به بخش راه استان به خصوص راه روستایی شدند.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی دراین جلسه با اشاره به اینکه کردستان از نظر شاخص راه های روستایی آسفالته جزو استان های آخر کشور است، گفت: به دلیل نامناسب بودن راه های استان همواره شاهد وقوع تصادفات منجر به فوت زیادی در محورهای مختلف استان هستیم.

سیدمهدی فرشادان بیان کرد: سال گذشته براساس آمار وزارت راه و شهرسازی ۳۶۵ نفر و بر مبنای آمار وزارت بهداشت ۴۸۰ نفر در تصادفاتی که درمحورهای شهری و روستایی استان به وقوع پیوسته، جان خود را ازدست دادند.

وی عنوان کرد: اعتباری امسال برای تکمیل پروژه راه آهن تهران، همدان، سنندج در نظر گرفته شده است که قرار شده این اعتبار در یک قطعه از آن هزینه شود.

وی وضعیت خطوط هوایی استان را هم نامناسب خواند واظهارداشت: مدتی پرواز سنندج- کیش راه اندازی و بعد از مدتی به دلایل نامشخصی کنسل شد.

فرشادان ادامه داد: آب، محیط زیست و خطوط ریلی از جمله مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید است.

دیگر نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه برای استان سیستان و بلوچستان دو ردیف اعتباری ویژه مصوب شده است، گفت:  کردستان هم در همین شاخص هایی که سیستان و بلوچستان با کمبود آنها مواجه است، دارای مشکلاتی است.

سید احسن علوی خواستار تخصیص اعتباراتی از بخش اعتبارات متفرقه به حوزه راه روستایی استان شد وبیان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه ذکر شده که ۳۰ درصد از اعتبارات تمکل دارایی های سرمایه ای به استان ها اختصاص داده شود.

وی عنوان کرد: تخصیص اعتبارات به استان به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران از دیگر خواسته های ما است.

وی با اشاره به پروژه بیمارستان کوثر سنندج که یکی از پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان است، اظهارداشت: ۷ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز است.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه هم در این جلسه گفت: محرومیت استان کردستان بیش از سایر استان های کشور است لذا باید مسئولان ارشد کشور نگاه ویژه ای به این استان داشته باشند.

محسن بیگلری با اشاره به اینکه  وضعیت جاده های روستایی دراستان مناسب نیست، بیان کرد: محورهای سقز بانه و سقز بوکان هم جزو مسیرهایی است که بیشترین تصادفات در آن اتفاق  می افتد.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد ۳۰ سال گذشته در چند سال اخیر در راه های شهرستان های سقز و بانه کار انجام شده است ولی هم چنان نسبت به میانگین کشوری در رتبه های آخر هستیم.

وی میزان مطالبات پیمانکاران از راه وشهرسازی استان را ۵۲ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: نیاز است اعتباراتی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران به استان تخصیص داده شود.

نماینده شهرستان های قروه ودهگلان هم دراین جلسه طول راه های روستایی این دوشهرستان که هنوز آسفالت نشده را ۴۰۰ کیلومتر ذکر کرد و گفت: برای آسفالت این میزان راه های روستایی نیاز به ۴۰۰ میلیاردتومان اعتبار است.

علی محمد مرادی اضافه کرد: پروژه گردنه صلوات آباد شروع شده و برای اتمام آن نیاز به تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.



دیدگاهها بسته شده است.