«منظر باستان‌شناسی ساسانی» و «ارسباران» در مسیر یونسکو

به گزارش عرصه، به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در این جلسه که زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری، میرهادی قره‌سید رومیانی، معاون حقوقی و امور استان‌ها، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و جمعی از کارشناسان حضور داشتند مستندات، فیلم‌ها گزارش‌های مربوط به دو پرونده «منظر باستان‌شناسی ساسانی» و «پرونده ارسباران» که برای ثبت‌جهانی سال ۲۰۱۸ به یونسکو ارسال می‌شود به محضر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارائه شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال ۲ پرونده برای ثبت جهانی در حوزه میراث طبیعی و میراث فرهنگی جهت ارسال به یونسکو آماده کرده است. با توجه به اینکه شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی برای سال ۲۰۱۷ به یونسکو ارسال شد، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل هفته آینده این پرونده‌ها را به یونسکو برای ثبت جهانی سال ۲۰۱۸ ارسال می‌کنند.

پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس که با همکاری باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان ۳ سال بر روی آن کار شده و معاونت میراث مدیریت پرونده آن را بر عهده داشت یکی از این پرونده‌هاست. پرونده ساسانی از فیروزآباد شروع می‌شود تا بیشابور و سروستان ادامه دارد، این منطقه شامل مجموعه‌ای وسیع از جمله کاخ، شهر، غار و… است. این پرونده سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه است.

پرونده ارسباران از استان آذربایجان شرقی نیز ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر ساخته شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصر به فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه با همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شد.

این دو پرونده اوایل هفته آینده برای ثبت جهانی سال ۲۰۱۸، به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شوند.



دیدگاهها بسته شده است.