استان مرکزی ناشر ندارد

به گزارش عرصه، مختار باقری پبدنی در حاشیه دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، یک کتاب قبل از چاپ و دریافت مجوز انتشار از سوی ادارت کل ارشاد استان‌ها، شناسه فیپا دریافت می‌کند و پس از آن به استناد این شناسه مجوز ارشاد برای کتاب مورد نظر صادر می‌شود.

او افزود: پس از انتشار کتاب ناشر باید دو تا ۱۰ نسخه از کتاب منتشر شده را بسته به تیراژ انتشار، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارسال کند تا در مخزن این کتابخانه نگهداری شود.

باقری پبدنی گفت: اگر این قانون بدرستی اجرا شود، هیچ کتابی در کشور چاپ نمی‌شود مگر اینکه نسخه‌هایی از آن در کتابخانه ملی موجود باشد، در چنین شرایطی اگر نویسنده، محقق یا پژوهشگری کتابی را جستجو کند و نتواند آن را در هیچ جا پیدا کند، حتما در کتابخانه ملی به آن دسترسی پیدا خواهد کرد و این جایگاه کتابخانه ملی است.

وی کتابخانه ملی را در واقع ویترین فرهنگی هر کشور دانست و افزود: این سازمان علاوه بر کتاب‌های جدید، کتاب‌های قدیمی و نسخه‌های خطی را نیز گردآوری و خریداری کرده و به شکل استاندارد در کتابخانه ملی نگهداری می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این کتب ارزشمند به کتابخانه ملی منتقل نشوند به دلیل نگهداری در شرایط غیر استاندارد در منازل یا ادارات از بین می‌روند، کما اینکه در خصوص بسیاری از آنها این اتفاق افتاده است، از طرفی در صورت عدم انتقال این نسخ به کتابخانه ملی کسی از وجود چنین گنجینه‌های ارزشمندی با خبر نخواهد شد.

باقری پبدنی اظهار کرد: این نسخ ارزشمند به چهار روش در کتابخانه ملی گردآوری می‌شوند،اهدای کتاب به کتابخانه ملی، خریداری کتاب توسط کتابخانه ملی، نگهداری به صورت امانت در مخزن استاندارد این سازمان در صورتی که مالک کتاب حاضر به اهدا یا فروش کتاب یا سند قدیمی نباشد و در نهایت اگر مالک کتاب یا نسخه خطی یا سند ارزشمند تاریخی به هیچ یک از روش‌های یاد شده راضی نشد از وی درخواست می‌شود که اجازه دهد کتاب مورد نظر اسکن شده و به این شکل نسخه اسکن شده کتاب در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت استان مرکزی در حوزه نشر به موردی اشاره کرد که در هیچ استان دیگری وجود ندارد و آن نبود انتشارات در استان و چاپ و نشر کتاب‌های نویسندگان استان مرکزی در قم است.

باقری پبدنی افزود: در این شرایط  واسپاری نسخی از کتاب یاد شده به کتابخانه ملی از استان قم انجام می‌شود و در نتیجه سندی از چاپ چنین کتابی در استان مرکزی وجود ندارد. در این صورت اگر آیندگان بخواهند بدانند که در مقطعی از زمان در استان مرکزی چه تعداد کتاب یا چه عناوینی به چاپ رسیده، نمی‌توانند سندی را در این رابطه در کتابخانه ملی بیایند.

وی یکی از مزایای واسپاری کتاب چاپ شده متعلق به یک استان از سوی همان استان به کتابخانه ملی را ایجاد پل ارتباطی با گذشته استان در قالب اسناد رسمی موجود در کتابخانه ملی برشمرد و افزود: برای دستیابی به این گذشته راهی جز مراجعه به اسناد و کتب نیست و در واقع این اسناد حافظه تاریخی یک جامعه هستند.

باقری پبدنی اظهار کرد: علیرغم اینکه نویسندگان این استان در حال فعالیت و تلاش هستند اما از آنجا که آثار آنها در قم به چاپ می‌رسد، در واسپاری به کتابخانه ملی تمامی این آثار به نام قم نگهداری می‌شود و در آینده اینگونه به نظر خواهد آمد که در استان مرکزی در دهه‌هایی هیچگونه کتابی نوشته نشده یا هیچ سندی از تالیف کتب در این استان موجود نیست.

وی اظهار کرد: این مشکلی است که در صورت دیدار با استاندار مرکزی به آن اشاره خواهم کرد.



دیدگاهها بسته شده است.