سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور طعمه حریق می‌شود

به گزارش عرصه، سرهنگ قاسم سبزعلی در گردهمایی جانشینان یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور در گرگان با اشاره به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت برای خرید تجهیزات لازم پایگاه‌های اطفاء حریق، گفت: این اعتبار جهت افزایش سیستم رادیویی، تامین خودرو مورد نیاز و راه‌اندازی پایگاه اطفاء حریق در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت وسعت ۱۳۵ میلیون هکتاری سرزمین ایران دارای اهمیت است، تصریح کرد: از این مقدار بیش از ۱۶ میلیون هکتار اراضی جنگلی و بیش از ۸۰ میلیون هکتار پوشش مرتعی است.

سبز علی با تاکید بر اینکه پایگاه‌های اطفاء حریق نیرو و کارشناسان خودشان را می‌خواهند، افزود: نیروهایی که در پایگاه اطفاء حریق حضور دارند باید نیروهای خاص این پایگاه باشند تا کارآمدی لازم را داشته باشند، به طوری که که در حال حاضر از این نیروها به صورت چند منظوره استفاده می‌شود و این مطلوب ما نیست.

وی گفت: در بسیاری از مناطق کشور موضوع کاداستر و سنددار کردن اراضی ملی اتفاق افتاده است، در اجرای«بنچمارک» نیز باید این مرزها را با درختکاری نشانه‌گذاری کنیم تا این تخلفات را به حداقل برسانیم.

سبز علی با اشاره به توانمندسازی اقتصاد جوامع محلی اظهار کرد: حفاظت از منابع طبیعی و کاهش تخریب و تصرف جنگل‌ها و مراتع کشور بدون مشارکت مردم و جوامع محلی ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از مشارکت همه جانبه مردم جهت توانمندسازی اقتصادی، استراتژی سازمان است که با برنامه‌ریزی مدون و اصولی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم می‌توان به آن دست یافت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مشارکت مردم و بهره‌گیری از جوامع محلی موجب حفاظت بیش از پیش عرصه‌های منابع طبیعی و کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.