برف و غبار و باران در آسمان ایران؛ کدام محورها مسدود شدند؟

استان‌ها- برف بهمن‌ماه در استان‌های مختلف کشور حکایت مهمان سپیدی است که با دو همراهش یعنی باران و غبار بازهم ایران‌گردی کرد و در برخی شهرها موجب مسدود شدن راه‌های بین‌شهری و روستایی شد.

عرصه؛ گروه استان‌ها: ماشین را کنار جاده زده و به‌زحمت چرخش را زنجیر می‌کند، سوز کولاک نه‌فقط جاده که راننده را هم کلافه کرده است، ماشین‌های پشت سرش هم همین اوضاع رادارند.

بعضی با زنجیر چرخ مسافر جاده شده‌اند و برخی هم بدون زنجیر کناری پارک کرده‌اند و منتظرند تا جاده روی خوشش را نشان دهد؛ دانه‌های برف به‌صورت شیشه‌ای ماشین می‌خورد و بعد از چنددقیقه‌ای چهره‌اش را می‌پوشاند؛ این حالِ امروز جاده‌های برخی استان‌های کشور بود که همچنان تجربه‌های زمستانی‌شان را تکرار و تکمیل می‌کنند.

روایت مسدود شدن محورها و یخبندان و کولاک تنها یک روی سکه برف در استان‌های مختلف کشور است، قطعی برق و نابسامانی در برخی استان‌ها ازجمله کرمانشاه و لرستان از دیگر تبعات بارش برف است.

وضعیت بارش برف در استان‌های مختلف کشور در حالی است که اهوازی‌ها امروز با آلودگی بیش از ۶۰ برابری حد استاندارد یکی از غبارآلودترین روزهای سال‌های اخیر را تجربه کردندارتفاع برف در نقاط مختلف کشور هم متفاوت بود، در کرمانشاه بارش نیم متری برف در ایستگاه «کرندغرب» گزارش و راه دسترسی بیش از ۴۰۰ روستای لرستان نیز مسدود شد.

وضعیت بارش برف در استان‌های مختلف کشور در حالی است که اهوازی‌ها امروز با آلودگی بیش از ۶۰ برابری حد استاندارد یکی از غبارآلودترین روزهای سال‌های اخیر را تجربه کردند، موضوعی که نماز جمعه را به تعطیلی کشاند، ۳ پرواز فرودگاه اهواز را لغو و آسمان این شهر را شکلاتی کرد.

همچنین پرواز مشهد-شهرکرد به دلیل شرایط جوی و بارندگی پس از چندین بار دور زدن بر آسمان شهرکرد، نتوانست فرود بیاید و مجبور شد در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به زمین بنشیند. از سوی دیگر به علت بارش برف، تمام پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد.

در این گزارش به استان‌های مختلف کشور سر می‌زنیم و وضعیت آب‌وهوا و همچنین خسارات و تبعات ناشی از بارش برف و باران را بررسی می‌کنیم.

۱۱ استان درگیر برف و باران

مطابق آخرین اظهارات مسئولان در سازمان امداد و نجات برف و کولاک ۹ استان آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، زنجان، قزوین، گلستان، لرستان، کردستان و همدان را فراگرفته و به گفته شاهین فتحی معاون این سازمان کار امدادرسانی در ۲۰ محور استان‌های درگیر برف و کولاک ادامه دارد.

در این راستا تاکنون ۶۸۰ نفر از خدمات امدادی و ۷۸ نفر از خدمات اسکان اضطراری بهره بردند و عملیات رهاسازی ۱۳۱ دستگاه خودرو از برف و کولاک نیز انجام‌شده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم از تداوم بارش‌ها در کشور تا روز یکشنبه خبر داد و اعلام کرد که هوای ۱۱ استان بارانی است.

احد وظیفه افزود: سامانه بارشی از شب گذشته به‌طور کامل مناطق غربی، شمال غرب، مرکز و مناطق شمالی کشور را فراگرفته است.

وی با اعلام اینکه از روز گذشته استان‌های گلستان، مازندران، گیلان، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، زنجان، البرز، تهران و قزوین، بارندگی داشته‌اند، ادامه داد: این بارندگی در قسمت‌های مرکزی به شکل باران و در ارتفاعات زاگرس و البرز به‌صورت برف بوده است.

امدادرسانی در ۱۹۱ شهر و روستا

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز آخرین اقدامات درزمینهٔ کمک‌رسانی به مردم متأثر از سیل و آب‌گرفتگی در مناطق مختلف کشور را تشریح کرد.

مرتضی سلیمی با اعلام اینکه عملیات امداد و نجات از اول بهمن در مناطقی که دچار سیل و آب‌گرفتگی شده بودند، آغازشده و همچنان ادامه دارد، گفت: ۶ استان هرمزگان، سیستان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی و رضوی، درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

وی در ادامه با اعلام اینکه امدادرسانی به ١٩١شهر و روستا انجام‌شده است، افزود: از اول تا صبح هشتم بهمن ۹۵، به ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از هم‌وطنان گرفتار سیل و آب‌گرفتگی، امدادرسانی شده است.

همچنین در خصوص وضعیت راه‌های کشور ، پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: محور کرج-چالوس در استان‌های البرز و مازندران به دلیل بارش برف و احتمال ریزش بهمن تا اطلاع ثانوی مسدود است. محورهای کرمانشاه – اسلام‌آباد و روانسر – پاوه در استان کرمانشاه که به دلیل بارش برف و محور اهواز – سر بندر در استان خوزستان که به دلیل گردوغبار و کاهش دید مسدود شده بود، بازگشایی شدند.

آذربایجان شرقی در انتظار بارش برف

اما به استان‌ها می‌رویم، در شمال غرب ایران اسلامی معاون اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از احتمال بارش شدید برف در استان خبر داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه دمای هوای تبریز و سایر شهرهای استان نیز در روزهای آتی سردتر می‌شود اظهار کرد: کاهش دما و بارش برف در آذربایجان شرقی محسوس خواهد بود.

محمد اشجعی با تأکید بر اینکه احتمال یخبندان و لغزندگی نیز در استان وجود دارد، ابراز داشت: باید رانندگان سرعت مطمئنه را در هوای برفی رعایت کنند.

معاون اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی ادامه داد: احتمال اختلال در تردد جاده‌ها و گردنه‌های برف‌گیر استان وجود دارد.

اصفهان؛ کاهش دمای هوا

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تحلیل نقشه‌های هواشناسی استان اصفهان برای فردا و پس‌فردا اظهار داشت: تحلیل این نقشه‌ها بیانگر ورود تدریجی یک سامانه بارشی به استان است.

حسن خدابخش افزود: بر این اساس امروز در اکثر نقاط استان به‌تدریج افزایش ابر، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی بیشترین شدت بارش برای مناطق غرب، شمال و جنوب غرب استان پیش‌بینی کرد و گفت: در ارتفاعات استان ازجمله مناطق غرب، شمال و جنوب بارش به شکل برف نیز خواهد بود و دمای هوا در اکثر نقاط استان  در این دو روز ،چهارتا شش درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت.

اردبیل؛ کولاک شدید در برخی محورها

رئیس پلیس‌راه استان اردبیل با اشاره به  کولاک شدید برف در محور خلخال- اسالم و گردنه الماس، اظهار کرد: در مسیر اسالم به دلیل افت دما و تغییرات جوی کولاک شدید برف برقرار است و باوجوداینکه محور خلخال- اسالم تا پایان طرح زمستانی مسدود اعلام‌شده اما لازم است در تردد در گردنه الماس رانندگان از زنجیر چرخ استفاده کنند.

حجت فتاحی تأکید کرد: تأکید کرد: در محور صائین نیز بارش‌های خفیف و مقطعی مشاهده می‌شود که البته تردد در این محور بلامانع است.

البرز؛ چالوس بسته شد

مدیرکل هواشناسی استان البرز بابیان اینکه آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی فعالیت سامانه پرفشار و سرد در مناطق شمالی استان را نشان می‌دهد،گفت: همراهی سامانه پرفشار و سرد با امواج کم ارتفاع و ناپایدار سطوح میانی از امروز تا جمعه تا اوایل وقت یکشنبه منجر به بارش باران و برف پراکنده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت جوی محور چالوس، گفت: در این محور آسمان ابری همراه با مه آلودگی و بارش برف و باران است، ماکزیمم سرعت باد ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز هم از مسدود بودن محور کرج- چالوس به دلیل ریزش بهمن خبر داد و اظهار کرد: محور کرج- چالوس از ساعات اولیه صبح امروز به دلیل ریزش بهمن مسدود شد.

عباس صفری تأکید کرد: ریزش بهمن در محدوده‌های «گچسر» و تونل «کندوان» باعث مسدود شدن محور شده است.

وی با اشاره به پاک‌سازی محور با انجام عملیات راهداری محور، افزود: اکیپ‌های راهداری از شب گذشته در حال انجام عملیات برف‌روبی بوده و در حال حاضر محور آماده تردد است و برای برقراری شرایط ایمنی تردد محور مسدود خواهد ماند و پس از بررسی‌های نهایی بازگشایی خواهد شد.

ایلام؛ بارش سنگین برف

رئیس پلیس استان ایلام به بارش سنگین برف در محورهای کوهستانی استان اشاره و اظهار کرد: تمامی راه‌های استان به‌جز محور تنگه گرمه به سمت قلاجه مسدود است.

سرهنگ محسن ناصری تصریح کرد: تردد در سایر محورهای کوهستانی استان ازجمله، قلندر(تونل آزادی)،کبیر کوه،ملکشاهی-دره شهر(خان کشته-درگناوه) بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

به گفته این مسئول نیروهای پلیس‌راه با توجه به بارش برف در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها مستقر و از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام نیز در این رابطه گفت: میزان بارش برف در شهر ایلام به ۱۰ سانتیمتر رسیده و با توجه به تداوم بارش‌ها در این شهرها این میزان در حال افزایش است.

یوسف شیخ الملوکی بیشترین و کمترین میزان بارندگی در سطح استان مربوط به شهرستان‌های ایوان و دهلران است که به ترتیب ۶۶ و یک میلی‌متر بارندگی داشته‌اند، گفت: کاهش محسوس دما تا منفی ۱۰ درجه در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود. 

بوشهر؛ وزش باد شدید

سازمان هواشناسی استان بوشهر برای این استان وزش شدید باد جنوبی برای امروز و به دنبال آن وقوع گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی کرد.

پیام مساعدی کارشناس هواشناسی استان بوشهر افزود: با توجه به ورود سامانی بارشی به جنوب غرب کشور و ورود تدریجی آن به استان برای مناطق شمالی و مرکزی و با شدت کمتر نواحی جنوبی استان، امروز و فردا به‌تناوب طی ساعاتی با افزایش ابر، بارش پراکنده باران، در برخی نقاط گاهی رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

تهران؛ بارش برف و باران

بارش برف و باران از شامگاه پنج‌شنبه در بسیاری از مناطق استان تهران آغازشده است و همچنان ادامه دارد. بارش برف از شامگاه پنج‌شنبه تاکنون در شهرستان دماوند موجب خوشحالی مردم شده است و برخی از کودکان و شهروندان دماوندی از فرصت بارش نزولات آسمانی برای تفریح استفاده کردند.

همچنین بارش باران در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران همچنان ادامه دارد و مردم مناطقی نظیر ورامین از ریزش نزولات آسمانی شادمان هستند.

چهارمحال و بختیاری؛ ارتفاع برف در کوهرنگ ۱۶ سانتی‌متر شد

بارش شدید برف از ظهر امروز جمعه در استان چهارمحال و بختیاری آغازشده است. وزش باد شدید در کنار بارش شدید برف موجب ایجاد کولاک در نقاط مختلف این استان شده است.

تردد در جاده‌های این استان به‌کندی در حال انجام است و تعدادی تصادف نیز در محورهای پرتردد استان گزارش‌شده است.

بارش برف در شهرستان کوهرنگ این استان از شدت بیشتری برخوردار است که تردد در گردنه‌های این منطقه را با مشکل مواجه کرده است. هم‌اکنون تردد در گردنه‌های چری، شاه منصوری و …  این استان به‌سختی در حال انجام است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تردد در گردنه‌های شهرستان کوهرنگ بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

شهرام ندیمی عنوان کرد: وزش باد شدید به همراه بارش شدید برف موجب کولاک در جاده‌های شهرستان کوهرنگ شده است به‌گونه‌ای مسافران باید از سفر غیرضروری به این منطقه خودداری کنند.

خراسان شمالی؛ رگبار پراکنده

معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: از بعدازظهر جمعه تا اواسط هفته آینده امواج ناپایدار و بارشی از سطح منطقه عبور خواهد کرد که سبب وزش باد، بارش برف و باران خواهد شد.

نادر نصرتی بابیان اینکه  تداوم و تقویت این سامانه فعالیت‌های بارشی از بعدازظهر جمعه در برخی نقاط به‌ویژه در نیمه جنوبی احتمال رگبار باران، وقوع روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست ، اظهار کرد: طی امروز وزش باد و در پاره‌ای از نقاط باد نسبتاً شدید، افزایش ابر و بارش پراکنده را شاهد خواهیم بود.

خوزستان؛ آسمان شکلاتی شد

گردوغبار برای مهمانی در اهواز دیگر نیاز به کسب اجازه از صاحب‌خانه را ندارد و بدون رخصت گرفتن وارد گود می‌شود. امروز جمعه اهوازی‌ها به خاطر یک مهمان ناخوانده همیشگی مجبور به حبس نفس‌ها در سینه شدند و از پنجره خانه‌هایشان شاهد آسمانی قهوه‌ای بودند.

باد با تمام توانش باعث وقوع طوفانی با سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت شد و باران نیز ساعاتی بارید اما این خاک است که پیروز میدان شده و همچنان نسیمش در خنکای هوای زمستانی اهواز می‌وزد این گردوغبار و کاهش دید سبب لغو ۳ پرواز فرودگاه اهواز شده است.

شدت این گردوغبار به‌صورتی بود که برای اولین بار مانع اقامه نماز جمعه در مصلای این شهر شدشدت این گردوغبار به‌صورتی بود که برای اولین بار مانع اقامه نماز جمعه در مصلای این شهر شد. مردم این شهر دیگر نفسی برای حضور در گردوغبار ندارند چراکه طی سال‌های اخیر افراد بسیاری به بیماری‌های ریوی مبتلا شده و با تنگی نفس دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: صبح امروز مردم شهر اهواز شاهد طوفانی با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و شعاع دید آن‌ها نیز تا ۵۰ متر کاهش پیدا کرد. بخشی از گردوغبار شهر اهواز تا اواخر امشب وجود دارد.

کوروش بهادری این گردوغبار ناشی از فعال شدن کانون‌های داخلی دانست و گفت:  فقط شهرهای اهواز و دشت آزادگان شاهد بروز گردوغبار با حد متوسط و بالابودند.

همچنین شدت وزش باد و گردوغبار به‌گونه‌ای بوده که سبب قطعی برق در مناطق مختلف اهواز شد که در این خصوص مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز هم در گفتگو با خبرنگار مهر  اظهار کرد: براثر طوفان شدید حادث‌شده در اهواز تاکنون ۱۵ خط قطع‌شده که به خاطر بریدگی سیم‌های برق در این خطوط قطع برق داشته‌ایم.

شکر خدایی یادآور شد: دو ایستگاه زرگان و پردیس در اثر طوفان وزش باد دچار اشکال شده‌اند. درمجموع از ۳۹۰ خط تأمین برق اهواز تعداد ۳۰ خط دچار اشکال شده‌اند.

رئیس پلیس‌راه خوزستان از بازگشایی محور اهواز به سر بندر خبر داد و گفت: پیش از ظهر امروز به دلیل غلظت بالای گردوغبار در اهواز و کاهش شعاع دید محور اهواز به سر بندر را مسدود کردیم.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: این محور حدود یک ساعت از ۱۱ و نیم تا ۱۲ و نیم مسدود بود و هم‌اکنون در حال بازدید میدانی از مسیر هستم. در حال حاضر این مسیر باز و بعد از بارندگی نیز وضعیت شعاع دید خیلی بهبود پیداکرده است.

رئیس پلیس‌راه خوزستان تصریح کرد: محور اندیکا به شهرکرد نیز از صبح امروز به دلیل بارش سنگین برف در گردنه‌های تاراز مسدود شده است.

زنجان؛ زنجیر چرخ فراموش نشود

رئیس مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان هم گفت: با توجه به بارش برف و کولاک شدید تردد در جاده‌های زنجان – تهمچورزق و دندی – تخت سلیمان تنها با استفاده از زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

محمدامینی بابیان اینکه در محورهای زنجان- بیجار، زنجان- طارم، زنجان  و زنجان به تبریز بارش پراکنده برف و کولاک موضعی وجود دارد، افزود: آزادراه زنجانقزوین، کیلومتر ۹۰ و جاده ترانزیت زنجان – خرمدره – ابهر، جاده زنجانبیجار گردنه پاپایی، زنجان – طارم گردنه‌های ذاکر و خانچای، زنجان – تهمچورزق همراه با بارش برف و مه غلیظ نیز موجب کاهش دید افقی رانندگان شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ اکیپ راهداری در ۲۸ گردنه کوهستانی و صعب‌العبور این استان به‌طور شبانه‌روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می‌دهند.

سمنان؛ کاهش دید در برخی محورها

رئیس پلیس‌راه استان سمنان درباره آخرین وضعیت راه‌های استان، گفت: به علت بارش برف تردد در محورهای فولاد محله-سمنان و سمنان-آهوان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

حسن خسروجردی ابراز داشت: به دلیل بارش برف نسبتاً سنگین غالب راه‌های کوهستانی استان شامل آهوان، فولاد محله، خوش ییلاق و توسکستان دچار کاهش دید و بارش نزولات جوی هستند اما تردد در هیچ محوری ممنوع نیست.

وی افزود: تردد به علت بارش برف در آهوان و فولاد محله با زنجیر چرخ و در سایر راه‌های استان، به‌کندی اما روان صورت می‌گیرد.

سیستان و بلوچستان؛ همچنان درگیر خسارات سیلاب

در جریان بارندگی‌های شدید اخیر در استان سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیل در برخی از مناطق استان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان گفت: در جریان بارندگی‌های اخیر در سطح استان شش روستا که در مسیر سیلاب قرار داشتند به‌طور کامل تخلیه شدند.

رسول راشکی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ خانوار در این روستاها سکونت داشتند، افزود: با توجه به آمادگی نیروهای امدادی در منطقه خوشبختانه این روستاها با توجه به احتمال خطر به‌موقع تخلیه شدند و خانوارها در محلی امن سکونت داده شدند.

وی گفت: تاکنون هزار و ۱۰۹ چادر امدادی، ۱۱ هزار و ۵۶۰ قوطی کنسرو، سه هزار و ۳۸۷ تخته پتو و مقدار لازم مواد غذایی و اقلام ضروری دیگر در میان آسیب دیدگان این حادثه توزیع‌شده است.

کردستان؛ انسداد برخی محورهای روستایی

بارش برف و باران از شب جمعه سراسر استان کردستان را فراگرفته است و هم‌اکنون تقریباً در سراسر استان بارش برف با شدت کم‌وزیاد همچنان ادامه دارد.

گزارش‌ها از شهرهای مختلف استان کردستان نیز حاکی است که اکنون بارش در تمامی شهرهای استان ادامه دارد و حتی روز گذشته شهرهای بانه و مریوان نیز شاهد بارش برف و باران بودند.

از ساعت پایانی شب گذشته بارش برف در سنندج مرکز کردستان نیز آغاز و هم‌اکنون این شهرستان سفیدپوش شده است. این بارش باعث خوشحالی اقشار مختلف مردم به‌ویژه کشاورزان شده است.

این درحالی‌ است که پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان نشان می‌دهد این بارش‌ها طی امروز و فردا نیز همچنان ادامه خواهد داشت که البته بخش‌های غربی استان تحت پوشش بارش بیشتری قرار خواهند گرفت.

هم‌اکنون بارش برف در اکثر شهرهای استان ادامه دارد به‌نحوی‌که میزان بارش در شهرستان دهگلان از مرز ۲۱ سانتیمتر نیز عبور کرده است. بر اساس اعلام پلیس‌راه کردستان تردد در اکثر جاده‌های استان کردستان به دلیل بارش و همچنین لغزنده بودن تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و حتی خبرهای در خصوص مسدود شدن راه شماری از روستاهای استان نیز وجود دارد.

در پی بارش برف تمامی خیابان‌های اصلی سطح شهر نمک‌پاشی و برف‌روبی شدمعاون خدمات شهری شهرداری سنندج گفت: در پی بارش برف تمامی خیابان‌های اصلی سطح شهر نمک‌پاشی و برف‌روبی شد و در حال حاضر ۱۵۰ نفر در ۱۳ ایستگاه برف‌روبی سطح شهر در آماده‌باش هستند.

آرش رخزادی از بامداد شب گذشته که بارش برف در سنندج آغاز شد  ۱۵۰ نفر از نیروهای ستاد برف‌روبی با بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات برف‌روب و نمک‌پاش عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی سطح شهر را انجام دادند و در حال حاضر تردد در تمام خیابان‌های اصلی سطح شهر جاری است.

کرمانشاه؛ دوباره نابسامانی

سامانه بارش زا به شکل باران و برف در جو استان کرمانشاه مستقر است و این سامانه از دیروز فعالیت خود را در جو استان آغاز کرده و همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارش زا در نیمه جنوبی استان با شدت بیشتری ادامه دارد و  سبب آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها شده است.

بر اساس اعلام هواشناسی استان، بارش برف در برخی نقاط کرمانشاه همچون زیباشهر به ۲۲ سانتیمتر رسیده و در برخی مناطق ماشین‌های برف‌روبی شهرداری مشغول کار هستند.

در تعدادی از شهرها ازجمله جوانرود و روانسر بارش برف سنگین و کولاک گزارش‌شده، همچنین نیروهای امدادی پایگاه امداد و نجات جاده‌ای احمد بن اسحاق نیز در آماده‌باش قرار دارند.

اداره راهداری کنگاور نیز بارش سنگین برف در این شهرستان سبب مسدود شدن راه دسترسی به ۴۰ روستا شده و عملیات برف‌روبی و بازگشایی مسیرها در حال انجام است و میزان بارش برف به  ۶۰ سانتیمتر رسیده است.

 همچنین بارش سنگین برف در شهرستان گیلانغرب بسیاری از راه‌های روستایی را مسدود کرده است و راه‌های ارتباطی پاوه نیز با مشکل مواجه شده و محور پاوهروانسر مسدود شده است.

تردد در محورهای اصلی گیلانغرب به اسلام‌آباد در گردنه قلاجه، بخش گواور و محور داربادام به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید با زنجیر چرخ و به‌کندی امکان‌پذیر است. بیشترین بارش برف استان تا صبح امروز در کرندغرب با ۵۰ سانتیمتر رخ‌داده است.

شهرهای کرمانشاه، پاوه، گیلان غرب، سرپل ذهاب و… شاهد قطع برق مکرر و خسارت‌هایی  به وسایل الکترونیکی مردم هستندشهرهای کرمانشاه، پاوه، گیلان غرب، سرپل ذهاب و… شاهد قطع برق مکرر و خسارت‌هایی  به وسایل الکترونیکی مردم هستند و مدیریت بحران عملاً به‌جای هشدار و آمادگی قبلی تبدیل به تریبون اطلاع‌رسانی قطعی‌ها و خسارت‌ها شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه علت قطعی برق در برخی از مناطق شهر کرمانشاه را از مدار خارج شدن ۶ فیدر توزیع برق عنوان کرد و رضا محمودیان افزود: خوشبختانه با تلاش همکاران این نقص فنی رفع شده و به‌زودی این ۶ فیدر به مدار بازمی‌گردد.

همچنین بر اساس اطلاع مردم در کنگاور بیمار اورژانسی با وانت به کرمانشاه منتقل‌شده است و هم‌اکنون یک مادر باردار در شهرستان دالاهو در روستایی که تنها ۱۰ کیلومتر با فرمانداری این شهر فاصله دارد ساعت‌هاست که در برف گرفتار است.

عوامل اورژانس یک مادر باردار که ۳ ساعت در مسیر روانسر به جوانرود در کولاک و راه‌بندان گرفتارشده بود را نجات دادند.

کهکیلویه و بویراحمد؛ فعالیت سامانه بارشی

کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به استان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در شهر یاسوج ۱۵۱ میلی‌متر باران باریده است.

ولی بهره‌مند بابیان اینکه از فردا یک سامانه بارشی جدید وارد استان می‌شود، گفت: شدت بارش این سامانه در استان در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده خواهد بود و در مناطق سردسیر احتمال بارش برف زیاد است.

گلستان؛ بارندگی متناوب

نوربخش داداشی در رابطه با آخرین الگوهای پیش‌یابی در سطح استان گلستان به خبرنگار مهر گفت: از روز جمعه با افزایش ابر در غرب استان و مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی بارش برف، وزش نسبتاً شدید باد، کاهش دما و مه آلودگی آسمان را پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرکل هواشناسی گلستان بابیان اینکه در روز شنبه به‌طور موقت از میزان ابر کاسته شده ولی در اواخر روز مجدداً شاهد افزایش ابر خواهیم بود، افزود: آسمان گلستان در روز یکشنبه ابری همراه با بارندگی متناوب خواهد بود و در مناطق کوهپایه‌ای، کوهستانی و سردسیر بارش برف و وزش نسبتاً شدید باد را پیش‌بینی می‌کنیم.

لرستان؛ ۴۰۰ روستا گیر افتادند

استان لرستان هم‌اکنون شاهد بارش برف سنگین برف در شهرستان‌های دلفان، سلسله، کوهدشت، خرم‌آباد و بروجرداست. مدیرکل مدیریت بحران لرستان همچنین میزان بارش‌ها ا در خرم‌آباد را ۱۵ میلی‌متر، پلدختر ۱۱ میلی‌متر، دورود ۱۱ میلی‌متر، ازنا دو میلی‌متر و الیگودرز صفر میلی‌متر عنوان کرد.

رضا آریایی همچنین ادامه داد: در حال حاضر تردد در محورهای مواصلاتی لرستانی به‌آرامی ولی با زنجیر چرخ برقرار است.

وی متوسط بارش برف در لرستان را ۱۹ میلی‌متر عنوان و تصریح کرد: این روند با شدت و ضعف تا غروب امروز ادامه دارد.

بارش برف موجب بسته شدن راه ارتباطی ۴۴۶ روستای این شهرستان شده استفرماندار شهرستان دلفان از قطع شدن راه ارتباطی روستاهای این شهرستان به دلیل بارش سنگین برف خبر داد و گفت: این امر موجب بسته شدن راه ارتباطی ۴۴۶ روستای این شهرستان شده است.

جعفر طولابی با اشاره به قطع برق بسیاری از روستاهای شهرستان دلفان به دلیل بارش برف بیان داشت: تا اوایل صبح امروز جمعه برف برخی از این روستاها را وصل کرده‌ایم و همچنین در حال حاضر ارتباط تلفنی برخی روستاهای دلفان نیز قطع بوده و آنتن دهی تلفن همراه نیز با مشکل مواجه است.

به گفته این مسئول در حال حاضر تردد در این محورها به‌کندی صورت می‌گیرد و راهداران برای بازگشایی این محورها مشغول به کار هستند.

رئیس پلیس‌راه لرستان به جاده‌های لغزنده  استان اشاره و خاطرنشان کرد: تردد در سطح محورها تنها از طریق زنجیر چرخ میسر بوده و رانندگان وسایل نقلیه بدون داشتن زنجیر چرخ به‌هیچ‌عنوان در سطح جاده‌ها نباید تردد داشته باشند.

فرمانده انتظامی پلدختر از از مسدود شدن محور آزاد راه پل زل- خرم آباد براثر برف، کولاک و یخبندان خبردادهمچنین مدارس سلسله و دلفان و همه بخش‌ها و روستاهای این شهرستان به دلیل بارش برف و برودت هوا فردا تعطیل است.

فرمانده انتظامی پلدختر نیز از از مسدود شدن محور آزاد راه پل زل- خرم آباد براثر برف ، کولاک و یخبندان خبرداد.

مازندران؛ تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشید

پلیس‌راه استان مازندران نیز با اشاره به بارش خفیف برف در محورهای استان از رانندگان درخواست کرده در صورت سفر به این محورها ضمن رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی از سفرهای غیرضروری در این ایام پرهیز کنند و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

همدان؛ محورها لغزنده است

حمزه عبدکوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سه اکیپ خدمات شهری، خدمات موتوری و آتش‌نشانی از ساعت ۵ صبح امروز جمعه در حال پاک‌سازی معابر شهر اسدآباد و برف‌روبی معابر هستند.

شهردار اسدآباد با اشاره به اینکه بارش برف سنگینی که از شب گذشته در شهرستان اسدآباد شروع‌شده، همچنان ادامه دارد ، خاطرنشان کرد: طی بارش سنگین برف، برق بخشی از شهر قطع‌شده بود که به همت مسئولان اداره برق این مشکل مرتفع شد.

جانشین پلیس‌راه استان همدان با اشاره به بارش برف در نقاط مختلف استان همدان گفت: تمام محورهای استان همدان به دلیل بارش برف لغزنده است.

سعید اسماعیلی تأکید کرد: تردد در گردنه‌ اسدآباد، آوج و گرین به دلیل کولاک شدید برف تنها با استفاده از زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

همچنین بارش برف، یخ‌زدگی معابر و برودت هوا برخی مقاطع مدارس استان همدان در نوبت صبح فردا ۹ بهمن‌ماه را تعطیل کرد. بر این اساس مدارس نواحی یک و دو همدان، تویسرکان، اسدآباد، قلقلرود و جوکار در تمام مقاطع تحصیلی فردا در نوبت صبح تعطیل است.

آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی

و اما آخرین بررسی‌ها در مورد وضعیت محورهای مواصلاتی نشان می‌دهد که بارش برف در محورهای ۱۱ استان همچنان ادامه دارد.

جانشین رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در این رابطه گفت: بارش برف همچنان در محورهای استان‌های مرکزی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری (اکثر محورها)، گیلان (محور دیلمان-سیاهکل)، ارتفاعات محور کرج-چالوس ،خراسان رضوی (محور سر ولایت – نیشابور)، سمنان (محور آزادشهر – شاهرود، دامغان – شاهرود) و شرق استان تهران ادامه دارد.

وی با توصیه به رانندگان در خصوص خودداری از سفرهای غیرضروری افزود: تردد در استان‌های کرمانشاه، لرستان، زنجان، کردستان، ایلام(اکثر محورها) تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

جانشین رییس پلیس‌راه راهور ناجا از رانندگان خواست حتماً پیش از سفر آخرین وضعیت راه‌ها را جویا شوند.

پلیس راه راهور ناجا هم اعلام کرد: محور بروجرد – اراک در استان لرستان به دلیل بارش شدید برف تا اطلاع ثانوی مسدود شد. علاوه بر این محور، محورهای خرم آباد-بروجرد و آزادراه خرم آباد-پل زال در استان لرستان به دلیل بارش شدید برف مسدود شدند.

همچنین ترافیک در محورهای هراز(شمال به جنوب پارک جنگلی آمل)، فیروزکوه(شمال به جنوب تونل شیرگاه و امین‌آباد)، باند جنوبی آزادراه کرج-قزوین(از مهرویلا تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران-کرج(از پل فردیس تا پل کلاک) نیمه سنگین گزارش‌شده است.



دیدگاهها بسته شده است.