نگارش داستان زن مبارز دوران شاه

به گزارش عرصه، در پی برنامه موزه عبرت ایران مبنی بر ضبط و ثبت خاطرات مبارزان در قالب زندگی‌نامه های داستانی و رمان ویژه کسانی  که در رژیم سابق در این مکان مورد آزار و اذیت قرار  گرفته‌اند، این نویسنده که در حال حاضر رمان «تیمار غریبان» را در انتشارات سوره مهر زیر چاپ دارد، از پایان نگارش رمان دیگری با عنوان «از سکوت تا فریاد»  ویژه نشر موزه عبرت ایران خبر داد.

به گفته کاشانی‌زاده، «از سکوت تا فریاد» رمانی است که به خاطرات طاهره سجادی تهرانی همسر مهدی غیوریان از مبارزان زمان طاغوت می‌پردازد. طاهره سجادی یکی از فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی مسلمان در دوران حکومت پهلوی است که پس از مدت‌ها بازجویی و شکنجه در کمیته مشترک ضدخرابکاری به ۱۵ سال حبس محکوم شد. او که در ارتباط  با پرونده ترور آمریکایی‌ها دستگیر شده بود، پیش‌تر کتاب خاطراتی را به‌نام «خورشیدواره» منتشر کرده و نام این کتاب را از شعری که بر روی سلول زندان خوانده بود برداشت کرده است.

او درباره این کتاب خود گفت: طاهره سجادی در زمان طاغوت فردی آگاه و فعال بوده و علی‌رغم کم‌سوادی والدینش با آثار نویسندگان کلاسیک و شاعران بنام  همچون سعدی و حافظ آشنا بوده است؛ به گونه‌ای که بعضا به برپایی شب شعر می‌پرداخته است. پدرش او را در دوران نوجوانی با فعالیت‌های سیاسی آشنا کرد و ازدواج موفق او با مهدی غیوریان سیر تکاملی شخصیت او را تسریع کرد و باعث شد او بتواند با افرادی همچون طالقانی و رجایی و … آشنا شود. فعالیت او سبب شد تا خانه‌شان به صورت پناگاهی برای فعالان ضدرژیم بدل شود اما ماموران ساواک در سال ۵۴ او و همسرش را دستگیر کردند و مورد بدترین شکنجه‌ها قرار دادند.

این نویسنده که سابقه تالیف ۱۰ عنوان کتاب را دارد هم‌اکنون کتاب « تیمار غریبان» را با موضوعیت زندگی‌نامه داستانی سکینه محمدی سوپروایزر بیمارستان نفت آبادان (بانوی امدادگر آبادانی در هشت سال دفاع مقدس.) زیر چاپ دارد. سکینه محمدی از مبارزانی است که ازدواجش با بحبوبحه جنگ تحمیلی مصادف شده و به نوعی همه زندگی خود را وقف این جنگ نابرابر کرده است.

زندگی‌نامه داستانی علیرضا شجاعی زند از دیگر کارهایی است که پروین کاشانی‌زاده کار تالیف آن را ویژه موزه عبرت ایران بر عهده گرفته است.

او درباره این کتاب هم گفت: اگر چه کار نگارش این رمان ۸۰ درصد به پایان رسیده است ولی ظاهرا این شخصیت انقلابی به دلیل تواضع خود، با انتشار آن موافقت نکرده است.ولی به هر حال او در حال حاضر از وکلای دادگستری است که در سال ۵۶ و زمانی که دانشجوی سال دوم رشته ادبیات بوده است وارد جریانات سیاسی شده و دستگیر می‌شود و به کمیته مشترک ضدخرابکاری برده می‌شود ولی چون در آن زمان صلیب سرخ پیوسته به زندان‌ها را سرکشی می‌کرده، در قیاس با دیگر مبارزان انقلابی کمتر مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و در سال ۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی موفق به خروج از زندان می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.