خطیبی: عابدینی نباید این حرف‌ها را بزند / برخی در حق تراکتورسازی ظلم می‌کنند

مشروح گفت‌وگوی عرصه با رسول خطیبی را در ادامه می‌خوانید:

* از بازی استقلال و ماشین‌سازی شروع کنیم. با توجه به سابقه حضورتان در راس تیم ماشین‌سازی، این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

استقلال در نیم‌فصل دوم خیلی خوب نتیجه گرفته است. با این حال دوست دارم که ماشین‌سازی روند پیشرفت تیم استقلال را قطع کند. آنها در لیگ برتر نیاز به سه امتیاز دارند و امیدوارم بازی با استقلال اولین سه امتیاز نیم‌فصل دوم ماشین‌سازی باشد. مطمئنم کار برای تیم آقای منصوریان سخت خواهد بود. ماشین‌سازی نیاز به سه امتیاز دارد و می‌تواند با استفاده از میزبانی و حمایت تماشاگرانش از سد استقلال بگذرد. اطلاع پیدا کرده‌ام که بازیکنان ماشین‌سازی اخیرا شارژ مالی هم شده‌اند و این مسئله می‌تواند باعث شود تا آنها با انگیزه بیشتری در این بازی به میدان بروند.

* بدون تعارف فکر می‌کنید می‌توانستید همچنان با ماشین‌سازی ادامه دهید؟

ببینید، اگر ما طبق برنامه‌هایمان پیش می‌رفتیم قطعا جزو شش تیم برتر لیگ قرار می‌گرفتیم. یکی از اصلی‌ترین بحث‌های ما زمین تمرین بود و با سرد شدن هوا این مشکل خودش را نشان داد. ما در ابتدای لیگ که هوا هنوز سرد نشده بود خوب نتیجه گرفتیم و به لحاظ کیفیت بازی هم شرایطمان خوب بود. می‌دانستیم بازی و تمرین در سرما مشکلات خودش را دارد. به هرحال این مشکل بود و دوستان قول داده بودند آن را حل کنند ولی این اتفاق رخ نداد. ما می‌دانستیم در خط حمله و دفاع مشکل داریم ولی به دلیل محدودیتی که به لحاظ قانونی در ابتدای فصل داشتیم نتوانستیم کاری کنیم و قرار شد در نیم‌فصل این نقاط را تقویت کنیم. با این حال مشکلی نیست و مهم این است که ماشین‌سازی بتواند در نتیجه‌گیری موفق باشد.

* شما خودتان در تراکتورسازی کار کرده‌اید و فضای فوتبال را به خوبی می‌شناسید. نظرتان راجع به نامه اخیر آجرلو به وزیر ورزش چیست؟

من برای همه عزیزان احترام قائل هستم. باید واقعیات را بگوییم. اینکه یکی از مسئولان فدراسیون بگوید پرسپولیس قهرمان است، کار درستی نیست. یک‌سوم لیگ باقی مانده است و این حرف‌ها اشتباه است. شاید یک هوادار این حرف را بزند ایرادی نداشته باشد ولی آقای عابدینی نباید این صحبت را مطرح می‌کردند. او بزرگ ما محسوب می‌شود ولی آقای عابدینی باید بداند که در فدراسیون سمت رسمی دارد. او باید به همه تیم‌ها با یک چشم نگاه کند. این کار غلط است. مثل اینکه تاج بگوید من به عنوان هوادار سپاهان می‌گویم که این تیم قهرمان است. اما درباره نامه آجرلو بهتر است که خود او در این زمینه صحبت کند ولی خودتان قضاوت کنید، اگر آن اتفاقی که در بازی تراکتور و نفت رخ داد و در نهایت سپاهان قهرمان شد، برای استقلال یا پرسپولیس رخ می‌داد هم این برخورد را می‌کردند؟ آن سال قهرمانی حق تراکتورسازی بود. من در آن تیم کار کرده‌ام و دیدم کسانی را که عاشقانه با تیم زندگی می‌کنند. متاسفانه برخی ها کارهایی می‌کنند که در حق تراکتورسازی ظلم شود. درست است که من نسبت به تراکتورسازی تعصب دارم ولی باید حرف درست را زد. الان چرا از آذربایجان یک نفر در فدراسیون نیست؟ متاسفانه فدراسیونی‌ها یا تهرانی هستند، یا اصفهانی یا مازندرانی. تا وقتی که یک آذربایجانی در فدراسیون نباشد، کسی نمی‌تواند حق فوتبال آذربایجان را بگیرد. نمی‌گویم مسئولان حال حاضر در حق آذربایجان ظلم می‌کنند ولی طبیعی است که به تیم‌های شهر خود توجه بیشتری داشته باشند. الان آذربایجان سه تیم در لیگ برتر دارد ولی نماینده‌ای در فدراسیون ندارد.

* البته آقای دبیری مدتی در فدراسیون بودند.

مدتی که دبیری در فدراسیون بود، کوتاه بود. آقای تاج بزرگ‌تر من است و در سپاهان با او کار کرده‌ام. به نظرم بد نیست یک تبریزی را در فدراسیون به خدمت بگیرد تا حرف و حدیثی پیش نیاید.

* سازمان لیگ در اطلاعیه‌ای بر این نکته دست گذاشت که چرا در زمان پیروزی‌های تراکتورسازی این بحث‌ها مطرح نبود. نظرتان در این رابطه چیست؟

قبول دارم که نتایج موثر هستند ولی اشتباهات داوری هم وجود دارد. خود کارشناسان داوری به مشکلات موجود اذعان دارند. البته من منکر تیم خوب پرسپولیس نیستم. همه ایران می‌گویند که آنها تیم خوبی هستند ولی حرف من این است که چه بهتر قهرمانی در فضایی سالم و در رقابتی سالم به دست بیاید. تراکتور در این چند سال توانایی قهرمانی را داشته ولی برخی اتفاقات مانع از آن شده است.

* دیدار تراکتورسازی و پرسپولیس را در هفته آینده چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

مطمئنا این دیدار برای هر دو تیم مهم است. امیدوارم اتفاقی در آن رخ ندهد که به فرهنگ ما لطمه بزند. از طرفی امیدوارم که هیچ یک از دو تیم در آن بازی از داوری لطمه نبینند. من اخیرا شنیده‌ام که برخی از مسئولان مدعی شده‌اند که تراکتورسازی در نتیجه‌گیری موفق نبوده است. واقعا جالب است که این حرف را می‌زنند. این تیم در رده دوم جدول است و در فینال حذفی حاضر است. چگونه است که آنها را ناکام معرفی می‌کنند؟ در بازی با پرسپولیس دست قلعه‌نویی خالی است و بازیکنانی مثل کیانی، شفیعی، ایرانپوریان، شریفی و … را ندارد. با این حال امیدوارم جایگزین این بازیکنان بتوانند جای خالی آنها را پر کنند. قلعه‌نویی در تراکتورسازی زحمت کشیده و آرزو می‌کنم که تراکتورسازی در مقابل پرسپولیس به سه امتیاز برسد. در کل امیدوارم این دیدار در کمال آرامش و بدون هیچگونه توهینی از سوی تماشاگران برگزار شود.

* شما با برانکو در تیم ملی کار کرده‌اید و از طرفی از حامیان کی‌روش هم محسوب می‌شوید. بحثی که میان آنها پیش آمد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم بهتر است سازمان لیگ و فدراسیون خودشان برنامه لیگ را تنظیم کنند، نه کی‌روش. کی‌روش مربی زحمتکشی است و مثل همه ما دوست دارد تیم ملی به جام جهانی برود ولی طبیعی است که برانکو یا هر مربی دیگری به فکر منافع تیم خودش باشد. چه خوب است که قبل از آغاز لیگ، مدیران باشگاه‌ها و مربیان تیم‌ها در نحوه برنامه‌ریزی لیگ نقش داشته باشند تا کسی ادعایی نداشته باشد. رفاقت میان تیم ملی و باشگاه‌ها می‌تواند به هر دو طرف کمک کند.

* به عنوان سوال آخر آیا با تیمی مذاکره داشته‌اید؟

قبل از آغاز کلاس‌های مربی‌گری دو پیشنهاد داشتم ولی به دلیل حضور در این کلاس‌ها که برایم خیلی مهم بود آنها را رد کردم. ظاهرا از سال بعد کسانی که این مدرک را نداشته باشند نمی‌توانند در لیگ برتر مربی‌گری کنند و به همین دلیل این کلاس‌ها برایم خیلی اهمیت داشت. حالا هم باید ببینیم که چه پیش می‌آید.



دیدگاهها بسته شده است.