راه‌های روستایی همچنان مسدود است؛ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای بازگشایی

خرم‌آباد- بارش سنگین برف در لرستان موجب گرفتار شدن برخی روستاها در برف شده است به‌طوری‌که همچنان راه ارتباطی ۲۴۰ روستا مسدود است تا استاندار ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای بازگشایی راه‌ها بدهد.

عرصه– گروه استان‌ها: بارش سنگین برف در لرستان با بسته شدن چهارروزه راه‌های روستایی و همچنین مسدود شدن گاه‌وبیگاه محورهای مواصلاتی اصلی این استان همراه شد.

این امر باعث مشکلات جدی برای مردم، روند نامناسب خدمات‌رسانی و امداد رسانی به روستائیان و مسافران در سطح جاده‌ها شد تا استاندار لرستان بالاخره عصر روز گذشته اقدام به برگزاری جلسه ستاد بحران استان کند و دستورات لازم را به دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای بازگشایی محورها و همچنین امدادرسانی به مسافران بدهد.

استاندار لرستان: راه‌های روستایی طی ۴۸ ساعت باید بازگشایی شوند

استاندار لرستان با اشاره به اینکه اگر این رحمت الهی را نداشتیم الآن مانند استان خوزستان گرفتار گردوغبار بودیم، اظهار داشت: نباید به این بارش‌ها با دید بحران نگاه کنیم.

وی بابیان اینکه این بارش‌ها نعمت‌های فراوانی بوده که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است و باید نماز شکر به‌جا بیاوریم، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها زحمت زیادی برای برطرف کردن مشکلات بسته بودن راه‌ها کشیدند.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه با توجه به تجربه‌ای که دارم همه دوستان زحمت کشیدند و عملکرد بسیار خوبی ارائه دادند، افزود: اینکه روستاها جاده‌شان بسته می‌شود طبیعی است و خیلی از استان‌های برف‌گیر چند ماه راهشان بسته می‌شود.

هر وقت اتفاقی می‌افتد ادارات استان باید درگیر مشکل آزادراه خرم آباد- پل زال شوند درصورتی‌که پیمانکار آزادراه از مردم عوارض دریافت می‌کند و باید کار نگهداری این محور را نیز عهده‌دار شودبازوند تصریح کرد: به نظرم مدیران خوب حضور یافتند و این امر جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با آزادراه خرم‌آباد – پل زال توقع داریم پیمانکار آنجا را نگهداری کند چراکه این کار جزو وظایفشان است، گفت: هر وقت اتفاقی می‌افتد ادارات استان باید درگیر این قضیه شوند درصورتی‌که پیمانکار آزادراه از مردم عوارض دریافت می‌کند و باید کار نگهداری این محور را نیز عهده‌دار شود.

استاندار لرستان یادآور شد: باید پیمانکار این محور را احضار کنید و صورت‌جلسه‌ای تنظیم کنید که اکیپ‌هایشان را برای کنترل این محور بیشتر کنند.

بازوند بابیان اینکه در خصوص انسداد جاده‌ها سرهنگ چغلوندی رئیس پلیس‌راه با مهندس اصلانی به‌عنوان رئیس شورای ترافیک استان هماهنگ کنند، تصریح کرد: ۱۵ روستای فاقد برق باید تا ۲۴ ساعت آینده برق‌رسانی شوند.

وی ادامه داد: ۲۸۰ روستایی که راه ارتباطی آن‌ها مسدود است نیز باید طی ۴۸ ساعت آینده بازگشایی شوند.

مدیرکل هواشناسی: سامانه بارشی جدید درراه است

سید محمدناصر هاشمی مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه در شهرستان دلفان ۸۰ سانتی‌متر برف باریده است، اظهار داشت: بیشترین بارش برف را در شهرستان دلفان داشتیم.

وی بابیان اینکه روز سه‌شنبه یک سامانه بارشی دیگر درراه است، تصریح کرد: این سامانه بارشی از اواخر وقت سه‌شنبه آغازشده و بارش‌های آن‌ ابتدا در شهرستان دلفان شروع‌شده و اوج آن در الیگودرز و ازنا خواهد بود.

میانگین بارش‌ها در لرستان از ابتدای سال زراعی ۲۱۲ میلی‌متر بوده که  نسبت به سال قبل که یک سال استثنایی ازنظر نزولات جوی بودمدیرکل هواشناسی استان لرستان یادآور شد: این سامانه بارشی یک سامانه زودگذر است.

وی تصریح کرد: میانگین بارش‌ها در لرستان از ابتدای سال زراعی ۲۱۲ میلی‌متر بوده که  نسبت به سال قبل که یک سال استثنایی ازنظر نزولات جوی بود، میزان بارش‌ها ۴۵ درصد کاهش‌یافته اما در مقایسه با وضعیت نرمال ۷ درصد کاهش بارش‌ها را داشته‌ایم.

هلال‌احمر: خدمات‌رسانی به ۵ هزار مسافر را داشتیم

صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز با اشاره به اینکه هلال‌احمر در چند روز اخیر به ۵ هزار و ۷۳۹ نفر خدمت‌رسانی کرده است، اظهار داشت: ۲۶۵ نفر از نیروهای هلال‌احمر در جریان بارش‌های شدید برف در آماده‌باش بودند.

وی بابیان اینکه ۳۵ آمبولانس را برای خدمت‌رسانی به مردم آماده کرده بودیم، تصریح کرد: ۲۶۷ نفر از مردم گرفتار در برف در پایگاه‌های هلال‌احمر و مساجد اسکان داده شدند و اقلام امدادی نان، کنسرو، بیسکویت و … در بین آن‌ها توزیع شد.

فرماندار دلفان: راه دسترسی ۲۴۰ روستا بسته است.

جعفر طولابی فرماندار شهرستان دلفان اظهار داشت: بالغ‌بر ۸۰ سانتی‌متر بارش برف در دلفان داشتیم و این میزان در کوهستان‌ها تا ۲ متر نیز می‌رسد.

وی تصریح کرد: ۴۴۰ روستای تابعه در دلفان وجود دارد و به دلیل اینکه بارش برف شبانه بود همه محورهای روستایی در روز اول بارش‌ها مسدود شدند.

تاکنون ۱۵۰ روستا را بازگشایی کرده‌ایم که عمدتاً در حومه شهر هستندفرماندار دلفان با اشاره به اینکه راه ارتباطی حدود ۷۰ روستا در روز اول باز شد و روز بعد دوباره به دلیل شدت بارش‌ها مسدود شدند، گفت: تاکنون ۱۵۰ روستا را بازگشایی کرده‌ایم که عمدتاً در حومه شهر هستند.

طولابی بابیان اینکه در بخش مرکزی ۱۶۰ روستا داریم که راه ارتباطی ۱۰۰ روستای آن بازگشایی‌شده است، تصریح کرد: در بخش میربگ جنوبی با مشکل بسته بودن راه‌ها مواجه هستیم.

وی افزود: بخش کاکاوند ۲۶۰ روستا دارد که راه ۱۸۰ روستای آن بسته است.

فرماندار دلفان با اشاره به اینکه راه دسترسی ۲۴۰ روستای دلفان مسدود است، اظهار داشت: ۴ تا ۵ روستا در میربگ و ۴ روستا در بخش مرکزی با مشکل قطعی برق مواجه هستند.

طولابی بابیان اینکه در بخش کاکاوند قطعی مکرر برق‌داریم، تصریح کرد: ازنظر ماشین‌آلات در حوزه روستایی به‌شدت نیازمند کمک هستیم.

وی افزود: در سطح شهر نیز شهرداری با مشکل مواجه بوده و هنوز نتوانسته‌ایم کوچه‌ها را کامل بازکنیم.

شرکت برق: ۱۵ روستا در خاموشی هستند

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز با اشاره به اینکه در بخش شهری استان هیچ خاموشی نداریم، اظهار داشت: ۱۵ روستا در استان خاموشی برق‌دارند.

وی بابیان اینکه ۴ روستا دربیرانشهر شهر، در شهرستان الشتر ۸ روستا و در نورآباد ۵ روستا بدون برق هستند، تصریح کرد: پرسنل شرکت توزیع برق با همه تجهیزات پشت برف‌گیر کرده‌اند و منتظر باز شدن راه هستند و با راهگشایی مسیرها مشکل برق روستاها را در کمتر از ۲ ساعت حل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان با اشاره به اینکه برق ۱۳۰ تا ۱۴۰ خانوار روستایی قطع است، افزود: این روستاها در آخرین نقاط روستایی هستند.

خو دنیا یادآور شد: یکسری خاموشی در نقاط مختلف داریم که در دستگاه‌های ما مشخص نیستند و در صورت باز شدن مسیر است که می‌توانیم این خاموشی‌ها را مشخص و برطرف کنیم.

مدیرکل راهداری: ۹۶۰۰ کیلومتر از محورها را برف‌روبی کردیم

علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز با اشاره به اینکه ۶۰۲ نفر از عوامل راهداری لرستان در سطح محورها به‌طور مستقیم درگیر عملیات باز کردن راه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم هستند، اظهار داشت: درمجموع بیش از ۶۷ نفر از مسافران درراه مانده در راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند.

وی بابیان اینکه ۹ هزار و ۶۱۶ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان در این مدت یک‌بار برف‌روبی شده‌اند، تصریح کرد: ۶ هزار و ۸۳۶ تن شن و نمک در سطح محورهای استان استفاده‌شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان با اشاره به اینکه هزار و ۹۳۵ کیلومتر از راه‌های روستایی لرستان را برف‌روبی کرده‌ایم، افزود: ۹۵ دستگاه ماشین‌آلات مختلف و ۲۵۵ تن شن و نمک برای بازگشایی محورهای روستایی استان به کار گرفته‌شده است.

زندی فر یادآور شد: در حوزه استحفاظی لرستان هیچ محور اصلی و شریانی بسته نیست.

رئیس پلیس‌راه لرستان: ۸۸ اکیپ در جاده‌ها مستقر هستند

سرهنگ مرتضی چغلوند رئیس پلیس‌راه لرستان با اشاره به اینکه در جریان بارش برف در استان ۸۸ اکیپ پلیس‌راه به صوت فعال و شبانه‌روزی در سطح جاده‌ها حضور داشتند و فعالیت آن‌ها ادامه دارد، اظهار داشت: ۲۰۰ نفر را به‌صورت نوبت در آماده‌باش قرار داده بودیم.

وی بابیان اینکه نگرانی در مورد یخبندان در سطح جاده‌ها و بروز تصادف زنجیره‌ای را داشتیم که خوشبختانه اتفاقی در این رابطه نیافتاد، تصریح کرد: هدف ما نجات جان مردم است و انسداد راه‌ها را نیز در راستای همین امر انجام دادیم.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان با تأکید بر اینکه اگر از ترددها جلوگیری نمی‌کردیم امکان بروز ترافیک و تصادف وجود داشت، افزود: فرماندهی انتظامی استان نیز پیگیر مسائل بودند و در انسداد مسیرها پاسگاه‌های انتظامی کمک شایانی را به مجموعه پلیس‌راه کردند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: راه‌های روستایی تا فردا بعدازظهر بازگشایی می‌شوند

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه قسمت بزرگی از استان بعد از سال‌ها با برف پوشش داده‌شده است که این امر شادی مردم را به ارمغان آورده است، اظهار داشت: تشکر می‌کنم از کسانی که در طول ۷۲ ساعت گذشته بیش از چند ساعت نخوابیدند و شرایط راه‌ها و امدادرسانی به مردم را کنترل می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه اگر این سامانه بارشی اخیر عمل نمی‌کرد ۴ تا ۵ روز لرستان درگیر گردوغبار می‌شد، افزود: الآن هم وقتی روی ماشین‌ها را نگاه کنید لایه زردرنگ از خاک رس روی برف‌ها را مشاهده می‌کنید.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان افزود: این بارش نزولات آسمانی به شکل برف برای ما پر از خیروبرکت بود و وضع آب‌های زیرزمینی را بهتر خواهد کرد.

آریایی با اشاره به اینکه الآن همه راه‌های اصلی استان باز بوده و تردد به‌خوبی برقرار است، گفت: گردنه زالیان به جهت مشکلی که در حوزه استان مرکزی اتفاق افتاده بسته است.

وی بابیان اینکه تعدادی محور روستایی برف‌روبی نشده است، تصریح کرد: از امروز بقیه محورها پاک‌سازی می‌شود و رفت‌وآمد مردم تسهیل می‌شود.

آریایی بابیان اینکه استاندار لرستان به دستگاه‌های امدادی و اجرایی دستور داده‌اند که ظرف ۴۸ ساعت راه‌های روستایی را بازگشایی کنند گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه‌های روستایی استان تا بعدازظهر فردا بازگشایی می‌شوند.

وی بابیان اینکه یکی از عوامل مسدود شدن راه‌های استان استفاده نکردن رانندگان از زنجیر چرخ هنگام تردد در سطح جاده‌ها بوده عنوان کرد: این امر طبیعی بوده که محورها مسدود شوند چراکه رانندگان بدون زنجیر چرخ در محورها تردد می‌کنند و در جاده می‌مانند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه استان لرستان یکی از استان‌های کشور بوده که بیشترین جاده آسفالته را دارد تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که رانندگان هنگام تردد در سطح محورهای مواصلاتی از زنجیر چرخ استفاده کنند.

آریایی تصریح کرد: با توجه به دستور استاندار مدیریت ارشد مقررشده که راه‌های روستایی استان تا فردا بعدازظهر بازگشایی شوند.



دیدگاهها بسته شده است.