فیلمسازی درباره «لکنت» به شیوه تک‌نفره

منصوره میرمعرب کارگردان «لکنت» در گفت‌وگو با عرصه، درباره این تولید جدید شبکه مستند توضیح داد: سه سال روی ساخت این مستند زمان گذاشتم و با افرادی سروکار داشتم که لکنت داشتند و به سختی حاضر می شدند مقابل دوربین بیایند. پیش از این چند فیلم درباره توانمندی معلولان ساختم و آنها راحت تر همکاری می کردند، اما افرادی که دچار لکنت هستند، از نظر ظاهری هیچ ویژگی ندارند و به سختی حاضر می شدند همکاری کنند.

وی  افزود: انجمن لکنت ایران اینطور می‌گفتند که تا به حال مستندی درباره لکنت ساخته نشده و از این کار استقبال کردند. تحقیق و پژوهش همزمان با تصویربرداری این کار آغاز شد و در مجموع سه سال برای ساخت این مستند زمان گذاشتم.

میرمعرب با بیان اینکه این فیلم به شیوه فیلمسازی تک‌نفره ساخته شده، تصریح کرد: این شیوه کار، واقعا سخت بود. همکاری با انجمن لکنت آن هم بدون دستیار و برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده، باعث شده بود همه کارها روی دوش خودم باشد و سختی این کار در یادم مانده است.

این مستندساز ادامه داد: من دنبال کسانی بودم که لکنت شدید داشتند برای همین کارم سخت‌تر می‌شد. چون افرادی که درمان شده یا در حال درمان بودند، مناسب مستند نبودند و من بیشتر می خواستم لکنت شدید را نشان بدهم تا برای جامعه، این موضوع جا بیفتد. به ویژه که انگار تعریف درستی از لکنت در بین مردم وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در این مستند با دو تن از کارشناسان خبره درباره تعریف لکنت، شیوه درمان آن و ویژگی‌هایش گفتگو کردم. یک نفر دیگر در این مستند داریم که با وجود لکنت تا استادی دانشگاه پیش رفته و اکنون لکنت او درمان شده است. برای پیدا کردن سوژه ها به شهرستان هم رفتم و با چند نفر مختلف گفتگو کردم.

«لکنت» جایزه بهترین فیلم مستند در جشنواره فیلم پرواز از آن خود کرده است و دوشنبه (۱۱ بهمن ماه) برای اولین بار ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت و سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۱۱ بازپخش شد.



دیدگاهها بسته شده است.