مخالفت شدید غول‌های فناوری با قانون مهاجرتی ترامپ

به گزارش عرصه به نقل از دویچه وله، با اعلام احکام ترامپ علیه گروه عظیمی از مهاجران و پناهجویان از ایران و شش کشور عمدتا مسلمان دیگر برای دست‌کم ۱۲۰ روز آتی، کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری که در “سیلیکون ولی” مستقرند، پرتوان به میدان آمده‌اند تا یاری‌گر کسانی باشند که از این سیاست‌های “شتاب‌زده و غیرانسانی” آسیب‌های شدیدی می‌بینند.

دره سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌ است. نام این منطقه ابتدا برگرفته از وجود تعداد زیادی از شرکت‌های تولید کننده تراشه‌های سیلیسیومی در این منطقه بود که بعدها به نمادی از وجود کمپانی‌های فعال در زمینه فناوری‌های پیشرفته تبدیل شد.

کمک‌های غول‌های فناوری، طیف گسترده‌ای از خدمات و اقدامات را در بر می‌گیرد: از مقابله با این طرح‌های تبعیض‌آمیز از کانال‌های حقوقی و ارائه خدمات حقوقی رایگان به نیازمندان، تا تخصیص بودجه‌هایی چند میلیون دلاری برای جبران خسارات آسیب‌دیدگان و اسکان رایگان پناهجویان و مهاجران.

اپل و گوگل به آن دسته از کارکنانشان که به دلیل وضع قوانین جدید آسیب دیده‌اند خدمات حقوقی می‌دهند.

در این میان، “اوبر” به دلیل نزدیکی به ترامپ توسط گروه بزرگی از کاربران تحریم شده است.

سرگئی برین، یکی از دو بنیان‌گذار شرکت گوگل که خود از مهاجران به آمریکاست، در جمع معترضان در فرودگاه سن‌فرانسیسکو حضور یافته و اعلام کرده که بودجه‌ای چهار میلیون دلاری را برای کمک‌های انسان‌دوستانه” به آسیب‌دیدگان این ماجرا اختصاص داده است.

این بزرگ‌ترین کمک انسان‌دوستانه گوگل تا به امروز است که به “کمپین بحران” موسوم شده است. قرار است این بودجه چهار میلیون دلاری در اختیار اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، مرکز منابع حقوقی مهاجران (ILRC)، آژانس پناهجویان و نیز کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل قرار گیرد.

 دست‌کم ۱۸۷ تن از کارکنان گوگل، با حکم ترامپ دچار مشکل شده‌اند و مدیرعامل گوگل این مساله را “دردناک” خوانده است.

شرکت خدمات توریستی و اقامتی آنلاین Airbnb هم اعلام کرده به همه کسانی که در هرجایی از جهان در نتیجه احکام ترامپ بازداشت شده یا سرگردان مانده‌اند، اسکان رایگان می‌دهد.

رید هاستینگز، مدیرعامل نت‌فلیکس هم در پیامی محکم گفت: “اقداماتی از این دست آمریکا را ناامن‌تر خواهد کرد چون سبب برانگیخته شدن نفرت و از دست رفتن متحدان‌مان می‌شوند.”

الون ماسک، مدیر عامل کمپانی تولید خودروهای الکتریکی “تسلا” و تراویس کالانیک و مدیرعامل “اوبر” هم اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های خود را روز جمعه هفته جاری در نشست مشاوران تجاری ترامپ که هر دو از اعضای آن هستند، مطرح خواهند کرد.

تراویس کالانیک به خاطر پذیرفتن دعوت ترامپ برای پیوستن به این شورا و نیز قصور اوبر در سرویس‌دهی به معترضان در فرودگاه جان اف کندی نیویورک، با انتقادات گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و بسیاری از کاربران با راه‌اندازی کمپین #DeleteUber تصمیم به حذف و تحریم این سرویس جایگزین تاکسی‌رانی گرفتند.

کاربران معترض می‌گویند از این پس به جای اوبر از اپلیکیشن لیفت استفاده می‌کنند، چرا که با کمک مالی یک میلیون دلاری به اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، محکم و مصمم در کنار معترضان ایستاد. لیفت بلافاصله مخالفت شدید خود را با احکام ترامپ اعلام کرد و گفت در برابر چنین اقداماتی سکوت نخواهد کرد.

با این همه، اوبر هم پس از مشاهده خشم عمومی، بودجه‌ای سه میلیون دلاری را برای کمک به رانندگانی اختصاص داد که از احکام ترامپ آسیب دیده‌اند و این احکام را نادرست و غیرمنصفانه خواند.

دیو مک‌کلور، از موسسان استارتاپ ۵۰۰ و از منتقدان برجسته دونالد ترامپ هم اعلام کرده اگر ورود کارآفرینان مهاجر به آمریکا ناممکن باشد، این کمپانی بودجه‌ای برای حمایت از کارآفرینان در کشورهای خودشان در خاورمیانه اختصاص خواهد داد.

حوزه فناوری از معدود حوزه‌های پول‌سازی است که بسیاری از فعالان آن فعالانه وارد میدان نبرد با ترامپ شده‌اند.

 همه کمپانی‌های فعال در حوزه بانکداری، خودروسازی و دیگر صنایع در برابر سوالات رسانه‌ها برای دریافت واکنش‌های احتمالی سکوت کرده‌اند.



دیدگاهها بسته شده است.