پوشش مجری با ویژگی‌های شخصیتی‌اش ارتباط دارد

مجری یک برنامه‌ تلویزیونی یا گوینده یک بخش خبری مهترین رابط میان انتقال‌دهنده پیام (رسانه) و گیرنده آن (مخاطب) محسوب می‌شوند؛ اما اینکه این رابط باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد تا پیام به بهترین شکل به بیننده منتقل شود، پرسشی است که از دیرباز در بین اهالی رسانه مطرح بوده است.

مهارت مجری در فن بیان و همچنین برخورداری از دانش کافی نسبت به موضوعی که در یک برنامه تلویزیونی به آن پرداخته می‌شود، موضوعی است که مورد اذعان همگان بوده اما تا سال‌ها برنامه‌ریزان تلویزیون از یک ویژگی حیاتی دیگری برای مجریان غافل بودند و آن سبک پوشش و لباس مجریان و گویندگان بخش‌های خبری و غیرخبری است که اگرچه این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده و بارها اتفاق می‌افتد که نحوه‌ی پوشش یک گوینده خبر یا مجری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد.

بر این اساس، خبرنگار عرصه در گفت‌وگویی با تعدادی از طراحان لباس، استادان دانشگاه و همچنین مجریان تلویزیون این نکته را به بحث گذاشته است که وضعیت پوشش مجریان تلویزیون هم اینک در چه سطحی قرار دارد و نقاط ضعف و قوت کجاست.

کیا داوود اسفندیاری – مجری برنامه‌های «پایش» و «حرف حساب» – پس از هرمز شجاعی‌مهر دومین فردی است که درباره پوشش مجریان در برنامه‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با عرصه شرکت کرده است.

او می‌گوید: هر برنامه تلویزیونی هدفی برایش تعریف شده است و مخاطب خاص خود را دارد؛ بنابراین لباس مجری با برنامه‌ای که اجرا می‌کند باید متناسب باشد.

اسفندیاری می‌افزاید: مجری برنامه‌ای که برای رده سنی جوانان تهیه شده است، لباسی که می‌پوشد باید مورد پسند جوانان باشد یا اگر برنامه‌ای شاد باشد، مجری آن برنامه نباید لباس تیره به تن کند؛ البته عرف جامعه هم باید رعایت شود و مجری‌ها باید پوشش خود را متناسب با مناسبت‌های روز و ملی کشور انتخاب کنند.

مجری برنامه «پایش» با اشاره به این که یک مجری می‌تواند الگویی برای جامعه باشد، چنین بیان می‌کند: عده‌ای از مردم در برخی زمینه‌ها مجری تلویزیون را الگوی خود قرار می‌دهند و این نوع الگوبرداری تا حدی در جامعه ما وجود دارد. لباسی که مجری انتخاب می‌کند اگر متفاوت با عرف جامعه باشد، باعث دور شدن مخاطب از آن مجری می‌شود بنابراین مجری نباید با ریتم عمومی مردم فاصله داشته باشد.

او با بیان این که محدویت شدیدی برای پوشش مجریان در تلویزیون وجود ندارد، گفت: پوشش بانوان در رسانه ملی با محدودیت بیشتری مواجهه است اما برای آقایان محدودیت زیادی وجود ندارد؛ برای مثال اگر مجری آقا، مدل مویش متناسب با برنامه و جامعه نباشد ممکن است تذکری از سمت سازمان به او داده شود اما تنها رسانه ملی برای پوشش مجری محدودیت ایجاد نمی‌کند بلکه محدودیت‌هایی از سمت عرف جامعه نیز وجود دارد که باعث می‌شود مردم پوشش یک مجری را نپذیرند.

مجری برنامه «حرف حساب» در ادامه گفت: پوشش با شخصیت افراد ارتباط مستقیم دارد. هر مجری ویژگی منحصر به فرد خود را دارد که پوشش او هم متناسب با ویژگی‌هایش شکل می‌گیرد. برای من به عنوان یک مجری محتوای برنامه‌ای که اجرا می‌کنم مهتر از پوششم در آن برنامه است. من برای پوشش خود تا حد قابل قبولی وقت می‌گذارم و ترجیح می‌دهم پوشش محیط کار و بیرون از محیط کارم یکسان باشد زیرا خودم راحت‌تر هستم و مخاطب نیز ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

او در ادامه گفت: من از لباس ایرانی استفاده می‌کنم تا از تولید ملی حمایت کنم این امر  محور برنامه پایش هم هست و می‌خواهم به این الگو وفادار باشم.

مجری برنامه «پایش» شبکه اول در ادامه به چارچوب‌های این برنامه اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه به تحلیل اقتصاد روز و مشکلات کسب و کار مردم می پردازد. برنامه «پایش» مشکلات کسب وکار افراد را پیگیری می کند و از مسوولان مربوطه سوال می‌پرسد علاوه بر این الگوهای موفق جامعه را معرفی می‌کنیم تا انگیزه‌ای برای مردم شود.

او با اشاره به تعاملی بودن برنامه گفت: برنامه پایش یک برنامه تعاملی است به این معنی که سوالات و بازخوردهای خود را از مردم دریافت می‌کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.