«ترامپ» مبارزه با افراط گرایی را به «اسلام» خلاصه کرد


رئیس جمهوری آمریکا به بهانه مبارزه با داعش و به نشانه تداوم رویکرد خصمانه خود علیه مسلمانان، برنامه واشنگتن برای مبارزه با همه اَشکال افراط گرایی را تنها و تنها به اسلام محدود خواهد کرد.

به گزارش عرصه، شماری از منابع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفته اند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور تازه کار آمریکا، تصمیم گرفته که با بازنگری و تغییر نام یکی از برنامه های دولت که پیشتر با هدف مقابله با هرگونه خشونت ایدئولوژیکی طراحی شده بود؛ تمرکز خود را تنها بر روی مبارزه با آنچه که آنها افراط گرایی اسلامی می خوانند، متمرکز کند.

این منابع آگاه که شمار آنها به پنج نفر می رسد و نامی از ایشان برده نمی شود، می گویند برنامه «مقابله با افراط گرایی خشن» که به اختصار  CVEنامیده می شود، به برنامه «مبارزه با افراط گرایی اسلامی رادیکال» تغییر می کند و دیگر، سایر گروه ها مثل نژادپرستان سفیدپوست که سابقه بمبگذاری و حملات مسلحانه در آمریکا را دارند، هدف قرار نخواهد داد.

گفتنی است که ترامپ حتی در مراسم تحلیف خود، بر خلاف «باراک اوباما» رئیس جمهوری قبلی آمریکا که از به کارگیری اصطلاح «اسلام رادیکال» پرهیز می کرد، از آن استفاده کرد و تصمیم اخیری هم که برای تغییر نام برنامه مقابله با افراط گرایی خشن گرفته است، در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی وی مبنی بر مبارزه با داعش، توجیه می شود.

اما از بهانه مطرح شده در توجیه این اقدام که بگذریم، با توجه به تصمیم نفاق آمیز ترامپ مبنی بر ممنوع الورود کردن اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا برای یک بازه زمانی ۹۰ روزه، این نگرانی وجود دارد که مسلمانان بیش از پیش نسبت به دولت جدید واشنگتن بدگمان شوند.

جالب آنکه برنامه CVE که مجزا از تلاش های نظامی، بر روی شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی تمرکز دارد، در همین شکل و شمایل فعلی هم با انتقادهایی همراه است.

اگرچه بودجه طرح CVE در روزهای پایانی زمامداری اوباما به تصویب کنگره رسید، به نظر می آید که با اما و اگرهایی که دولت ترامپ مطرح می کند، اجرای آن در قالب کنونی میسر نباشد.

گفتنی است که کاخ سفید و وزارت امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر در خصوص اطلاعاتی که در اختیار رویترز قرار گرفته است، خودداری کرده اند.



دیدگاهها بسته شده است.