جشنواره‌های فجر با صنایع دستی غنی‌تر شدند

به گزارش عرصه، در مراسم تقدیر از هنرمندان در نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، بهمن نامورمطلق اظهار کرد: فجر رویدادی ناب بود که در دل خود، رویدادهای گوناگون را شکل داد. رویدادها فرصت‌های تازه و ممکن‌های نو خلق می‌کنند. انقلاب نیز به‌عنوان رویدادی سترگ، فرصت‌های تازه‌ای را برای کشور ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین فرصت‌های ایجادشده، استقلال است. فجر این امکان را مهیا کرد تا مستقل باشیم و بر هویت خویش تأکید کنیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین فلسفه وجودی جشنواره‌های فجر به‌نمایش‌ گذاشتن این استقلال، بویژه استقلال فرهنگی و هنری است. به بیان دیگر، جشنواره فجر یادآور مبانی هنر متعهد است. هنری که بر پایه ظلم‌ستیزی استوار می‌شود. در این‌باره سرشت هنر با سرشت انقلاب همخوانی دارد. بی‌دلیل نیست که هنرمندان، بویژه هنرمندان ایرانی در صف نخست مبارزه با استکبار و نماینده امروزی آن، یعنی ترامپ قرار می‌گیرند.

او گفت: کارکرد جشنواره‌ها، خلق الگو برای تکثیر شدن است. در این قبیل مراسم، باید از مدل‌ها و الگوهای برتر رونمایی و تجلیل شود تا موجب تکثیر آن‌ها فراهم شود. هر جشنواره‌ای می‌کوشد با توجه به پارادایمی که به آن تعلق دارد، الگوها و اسطوره‌های خود را معرفی کند تا با آن‌ها بتواند سبک زندگی و هنری خود را ترویج دهد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: جشنواره‌های فجر، آیینه فعالیت‌های نهادهای گوناگون تلقی می‌شوند. توجه به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری در فجر بی‌نظیر است و همین توجه موجب شکل‌گیری موقعیت‌های مناسبی برای هنر کشور شده است؛ اما جشنواره فجر فرصتی بود که تا کنون هنرهای سنتی از آن بی‌بهره مانده بود. در دهه‌ای که توجه خاصی به هنرها می‌شود، جای هنرهای اصلی این مرز و بوم خالی بود، اما از امسال هنرهای سنتی نیز جشنواره مخصوص به خود را دارد.

او ادامه داد: به‌دنبال چنین اهتمامی، این حوزه برخلاف گذشته رشد صعودی پیدا کرده است. کارگاه‌ها و بازارچه‌ها بیشتر، فروش داخلی و صادرات افزون‌تر شده، اما استعدادها در هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور بی‌کران و همچنان کم‌شناخته‌شده باقی مانده است. از صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌توان نه فقط برای حفظ هویت و زیبایی‌شناسی کشور بهره برد، بلکه در تحقق کاهش بی‌کاری و افزایش ارزآوری، محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی بهره گرفت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان کرد: از این پس، جشنواره هنرهای سنتی فضای تازه‌ای برای نوآوری و خلاقیت، ارتباط با مردم و سلیقه‌شناسی، ارزیابی و مدیریت مناسب‌تر فراهم خواهد آورد. هدف این است که جشنواره فجر به مهم‌ترین رویداد هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شود. در این مراسم، معدل جمعی فعالیت‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی ارائه می‌شود. امید است که جشنواره‌های هنری فجر نه‌تنها بیانگر رشد و شکوفایی هنر کشور باشند، بلکه در یک پیوستگی و تعامل، انسان اصیل و مومن تربیت کنند.

در نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از بابک خویی، بهنام محمدی کشکولی، فاطمه خادمیان، بهزاد اژدری، معصومه رضازاده، مجید فتاحی، مسعود شهریاری، میترا بی‌باکیان، کبری بادیاب که نشان مرغوبیت کالا گرفته‌اند و همچنین بهرام طاهریان،‌ حمید کاظم‌نیا، محسن توحیدی، معصومه رضازاده، آزاده نبی‌زاده، یاسر یامی، حسین تنکابنی و علی‌اصغر خاکسار در دو بخش نگاه نو و سنتی به نمایندگی از هنرمندان شرکت‌کننده تقدیر شد.



دیدگاهها بسته شده است.