جزئیات وضعیت راه‌ها، برودت هوا و خسارات برف/ ۳ نفر کشته شدند

«برف» بازهم ایران‌گردی کرد، پدیده‌ای که این بار در آبعلی جان گرفت، موجب مسدود شدن راه‌ها شد و ضمن افزایش مصرف گاز، برق برخی شهرها را قطع کرد؛ حالا بارش برف هم خسارت جانی دارد، هم مالی.

عرصه– گروه استان‌ها: بارش برف در استان‌های مختلف کشور به رغم اینکه موجب خوشحالی مردم شد، اما مشکلاتی هم ایجاد کرد؛ قطعی برق در گیلان، گرفتار شدن مسافران در محورهای هراز و فیروزکوه، افزایش مصرف گاز در گلستان و آذربایجان غربی و هشدار درزمینهٔ مصرف؛ تصادفات رانندگی، انسداد راه‌های روستایی و … تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده به دنبال بارش برف طی ۲۴ ساعت گذشته است.

همه استان‌ها به‌جز سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان از این موضوع متأثر شده‌اند و در حال حاضر مناطق امدادرسانی شامل ۱۷۲ شهر، روستا و محور برف‌گیر می‌شودمطابق اعلام سازمان امداد و نجات کشور از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ٩٥ تا ساعت ١٢:٣٠ کار امدادرسانی در ۲۷ استان کشور انجام‌شده است؛ یعنی همه استان‌ها به‌جز سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان از این موضوع متأثر شده‌اند و در حال حاضر مناطق امدادرسانی شامل ۱۷۲ شهر، روستا و محور برف‌گیر می‌شود.

اما برف آخر هفته در کشور موجب وقوع بهمن در برخی محورهای مواصلاتی ازجمله فیروزکوه و هراز شد که این امر چند کشته نیز به همراه داشت.

سرپرست مرکز اورژانس کشور در این رابطه از استقرار ۸ دستگاه آمبولانس در محورهای هزار و فیروزکوه خبر داد و گفت: در اثر وقوع بهمن آبعلی سه نفر جان باختند که یکی از آن‌ها رئیس راهداری آبعلی است. همچنین یک مصدوم هم توسط آمبولانس به تهران منتقل شد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات ضمن اعلام آخرین آمار امدادرسانی در برف و کولاک شرق استان تهران(مازندران-تهران-سمنان) تا ساعت ۱۱ صبح امروز گفت: در این حادثه تاکنون به ۱۰ هزار و ۹۰۰ امدادرسانی شده و ۵ هزار و ۷۹۸ نفر اسکان داده‌شده‌اند.

همچنین در رابطه با وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور در ساعت ۱۸ جمعه ۱۵ بهمن پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: وضعیت جوی اکثر محورهای استان های خراسان جنوبی، کرمان و خراسان رضوی (محورهای مشهد-کلات، خاف-تایباد، بجستان-گناباد، تربت جام-تایباد)، هرمزگان (محور حاجی آباد-سیرجان) و سیستان و بلوچستان(محور زاهدان-خاش) بارش برف و در اکثر محورهای استان سیستان و بلوچستان شاهد بارش باران است.

همچنین ترافیک در باند جنوبی آزادراه تهران-کرج (محدوده پل فردیس تا پل کلاک) و باند جنوبی آزادراه کرج قزوین(محدوده  مهرشهر تا پل فردیس) و محور هراز محدوده پیست آبعلی نیمه سنگین گزارش شده است.

اکثر محورهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی (محورهای سبزوار-کاشمر و تربت جام-تایباد) و ارتفاعات شرق استان تهران و گلستان شاهد یخ زدگی و تردد با زنجیرچرخ امکان پذیر است.

اکثر محورهای استان های گیلان، فارس جنوب و یزد و ارتفاعات استان گلستان لغزنده اعلام شده است. سایر محورهای مواصلاتی کشور جوی آرام و ترافیکی روان دارند.

آذربایجان شرقی، انسداد برخی راه‌های روستایی

آذربایجان شرقی طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد برف و کولاک در برخی محورها بوده است. رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی در آخرین اظهارنظر طی شب گذشته به رسانه‌ها گفته است که برف و کولاک ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۳۰ روستای این استان را مسدود کرد.

همچنین بارش یکی، دو روز اخیر برف در اقصی نقاط کشور در بازی‌های هفته بیستم لیگ برتر فوتبال کشور تأثیر مستقیم گذاشته است و پس از بازی ماشین‌سازی و استقلال در چمن سفیدپوش ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حالا بازی دو تیم سیاه‌جامگان و گسترش فولاد هم تعویق افتاده است.

آذربایجان غربی، برف بی‌سابقه

بر اساس اعلام کارشناسان بارش برف ارومیه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده استبارش برف سنگین که طی روزهای آخر هفته جاری در برخی از مناطق آذربایجان غربی آغازشده، موجب وقوع کولاک سنگین و مسدود شدن راه‌های روستایی شده است. بر اساس اعلام کارشناسان بارش برف ارومیه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های استان به دلیل بارش برف گفت: راه ۷۴۰ روستا در شهرستان‌های مختلف استان به‌ویژه در شهرستان‌های شمالی مسدود است و کار بازگشایی آن‌ها با همه توان ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی نیز در خصوص خدمات‌رسانی این جمعیت به دلیل بارش برف و کولاک در استان اظهار داشت: اکثر شهرستان‌های سطح استان درگیر برف و کولاک هستند، خدمات‌رسانی و امدادرسانی با سرعت بیشتر در حال انجام است.

جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی هم از مردم خواست برای جلوگیری از قطعی گاز طی هفته جاری در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

اصفهان، لغو پروازها

بارش برف در مشهد هم منجر به لغو برخی پروازهای اصفهان شد به‌طوری‌که مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های اصفهان گفت: پروازهای ۷۴۴۶ کیش ایر، ۶۳۳۸ تابان ۴۱۰۸-۴۱۰۹ زاگرس، مسیر مشهد اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی مشهد باطل شد.

رضا معمار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرواز ۹۴۳ ایران ایرتور مسیر مشهد – اصفهان به علت شرایط نامساعد جوی مشهد (دید کم، برفی) تا اطلاع ثانوی دارای تأخیر است.

وی بیان داشت: همچنین پروازهای ۷۴۴۶ کیش ایر، ۶۳۳۸ تابان ۴۱۰۸-۴۱۰۹ زاگرس، مسیر مشهد- اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی مشهد باطل شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های اصفهان ادامه داد: پرواز هواپیمایی ترکیش استانبول- مشهد به سبب شرایط نامساعد جوی مشهد، در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست.

سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سمیرم هم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حادثه فوتی و جرحی در محورهای شهرستان اتفاق نیفتاده و تنها یک مورد واژگونی خودرو در محور یاسوج گزارش‌شده است.

وی بیان داشت: عمده بارش‌ها در جاده ونک به سمیرم، سمیرم به شهرضا و روستاهای بخش وردشت در شمال سمیرم بوده اما در شرق شهرستان وضعیت کاملاً متفاوت بوده و بارش چندانی رخ نداده است.

اردبیل؛ سردترین نقطه کشور

پس از دو روز بارش برف در اکثر شهرهای اردبیل، یخبندان و افت شدید دما در استان آغاز شد، چنانچه با ثبت ۲۴ درجه زیر صفر شهروندان دو شهر اردبیل و خلخال سردترین شب سال را تجربه کردند.

فرودگاه اردبیل نیز با ۲۶.۲ درجه زیر صفر سردترین نقطه کشور طی امسال بودبه گزارش خبرنگار مهر، سه‌نقطه اردبیل دیشب رکورددار سردی هوا در کشور بود، خلخال و اردبیل یخ‌ترین شهرهای کشور بودند و فرودگاه اردبیل نیز با ۲۶.۲ درجه زیر صفر سردترین نقطه کشور طی امسال بود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در این خصوص طی گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با فعالیت سامانه بارش طی روزهای اخیر افت محسوس دما و یخبندان پیش‌بینی‌شده بود.

علی دولتی مهر افزود: براین اساس طی دیشب و بامداد جمعه کمترین دما در اغلب مناطق استان ثبت شد بطوریکه فرودگاه اردبیل با ۲۶.۲ زیر صفر سردترین نقطه کشور اعلام  شد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان بعد از فرودگاه مرکز استان، شهرهای اردبیل با ۲۴ درجه زیر صفر و خلخال با ۲۴.۱ زیر صفر سردترین شهرهای استان بوده و کمترین دمای خود را تجربه کردند.

دولتی مهر بابیان اینکه این دو شهر به‌عنوان سردترین شهرهای کشور در ۲۴ ساعت گذشته نیز اعلام شدند، ادامه داد: علاوه بر این فیروزآباد کوثر با ۲۰.۷ درجه زیر صفر یکی دیگر از سردترین شهرهای کشور اعلام‌شده است.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل هم از انسداد راه ارتباطی ۱۵۰ روستای این استان به دلیل بارش برف و یخبندان شدید خبر داد.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در خصوص وضعیت محورهای اصلی متذکر شد: شب گذشته در برخی محورها به‌ویژه محور سرچم شاهد کولاک شدید بودیم که با اعزام اکیپ‌های مختلف ۲۰ دستگاه اتوبوس رهاسازی شد.

یوسف زاده بابیان اینکه به  ۵۰۰ خودرو  گرفتار در برف این جاده نیز امدادرسانی شده، اضافه کرد: در وضعیت فعلی کولاک در جاده‌ها مرتفع شده و تردد در محورهای مواصلاتی در جریان است.

به‌رغم مشکلاتی که برف در استان‌های مختلف ایجاد کرده امام نشاط عمومی را نیز به همراه داشته است به‌طوری‌که سومین جشنواره ساخت آدم‌برفی با حضور پرشور شهروندان اردبیلی در ورودی منطقه نمونه گردشگری شورابیل برگزار شد.

البرز، کاهش دمای هوا

همچنین اداره کل هواشناسی البرز با ورود سامانه بارشی جدید و شدت بارش برف در پایان هفته کاهش ۱۱ درجه‌ای دما را برای استان پیش‌بینی کرد.

 منصور رحمانیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام وضعیت جوی استان، اظهار کرد:  طی ۲۴ ساعت آینده آسمان استان ابری و مه‌آلود، در بعضی ساعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

رحمانیان گفت: از روز پنجشنبه تا صبح جمعه، با ورود جریانات جنوبی بر شدت بارش‌ها افزوده‌شده، بارش برف، در پاره‌ای نقاط رعدوبرق و بارش تگرگ وزش باد شدید و در ارتفاعات احتمال پدیده کولاک و متعاقب آن رخداد بهمن مورد انتظار است.

مدیرکل اداره هواشناسی استان البرز توصیه کرد به دلیل بارش برف و مه آلودگی و کاهش دید افقی در جاده‌های کوهستانی استان تمهیدات لازم برای جلوگیری از اختلال در تردد جاه ای بکار گرفته شود.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به بارش سنگین برف در محور چالوس، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۰ تن شن و ماسه استفاده شد.

ایلام، تعطیلی فرودگاه به هفته رسید

پروازهای صبح امروز جمعه ۱۵بهمن‌ماه فرودگاه شهدای ایلام از مبدأ تهران – ایلام و بالعکس به علت یخ‌زدگی باند فرودگاه ایلام لغو شد.

طی یک هفته اخیر اکثر پروازهای فرودگاه ایلام به دلیل برف، باران و گردوغبار لغو شده است، امروز نیز به دلیل یخ‌زدگی باند فرودگاه پروازهای فرودگاه شهدای ایلام لغو شده است.

هم‌اکنون با خروج سامان بارشی برف و باران در ایلام، موجی از سرما استان را فراگرفته است.

رئیس پلیس‌راه استان ایلام با اشاره به بارش برف و یخبندان حال حاضر در جاده‌ها از رانندگان خواست بدون استفاده از زنجیر چرخ به جاده نزنند.

همچنین بارش برف در شهرستان گرمسیری دهلران برای اولین بار در تاریخ شهرستان موجی از خوشحالی را بین مردم این شهر به راه انداخت.

شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام در حالی به‌عنوان یکی گرم‌ترین شهرهای کشور شناخته می‌شود و در تابستان سال جاری شاهد ثبت رکورد ۵۳ درجه در کشور بوده است که امروز برای اولین بار شاهد برف زمستانی بوده که در این شهرستان سابقه نداشته است.

مدیرکل بحران استانداری ایلام هم اعلام کرد: مدارس ایلام در روز شنبه تعطیل نیست.

بوشهر، استان گرمسیر سفید پوشید

بارش برف در استان بوشهر پدیده‌ای بی‌سابقه محسوب می‌شود و صبح امروز با کاهش دمای هوا، نقاط مختلف استان با بارش برف روبرو بود و ارتفاعات استان و برخی نقاط شهری و روستایی سفیدپوش شد.

در پانزدهمین روز از بهمن مردم بردخون شاهد بارش برف بودند؛ اوایل صبح روز امروز جمعه پانزدهم  بهمن پس از اذان صبح درجه هوا تا نزدیک صفر درجه پیش رفت و بالاخره ساعت هفت صبح قطرات  کوچک برف شروع به بارش کرد.

مردم بردخون که از این وضعیت  شادمان و متعجب شده بودند با حضور در خیابان‌ها، ضمن شکر گذاری به  درگاه خداوند به همدیگر تبریک می‌گفتند و از بارش برف اظهار شادی کردند.

نقاط مختلف شهرستان دشتستان به‌ویژه بخش‌های ارم و بوشکان هم از بامداد امروز شاهد بارش برف بود و بسیاری ا نقاط شهری و به‌ویژه کوه‌های این مناطق سفیدپوش شد. .

بارش برف علاوه بر اینکه مردم این مناطق را خوشحال کرده است، نگرانی‌هایی را نیز برای کشاورزان ایجاد کرده است و ممکن است که سرما خساراتی را به محصولات کشاورزی وارد کند.

بارش برف در شهرستان دشتستان کم‌سابقه و نادر است.

مردم شهرستان دشتی هم برای اولین بار شاهد بارش برف بودند که خوشحالی مردم در پی داشت و آن‌ها از این نعمت خداوند را شاکر بودند.

تهران، بهمن و کولاک

بارش شدید برف و کولاک، محورهای فیروزکوه و دماوند را مسدود کرد و به همین خاطر صدها مسافر در راه ماندند که توسط نیروهای امدادی اسکان موقت شدند.

ترافیک محور فیروزکوه

بارش سنگین برف و کولاک در شرق استان تهران حادثه‌آفرین شده و نیروهای امدادی و انتظامی را در محورهای مواصلاتی این مناطق مستقر کرده است. بارش سنگین برف، کولاک و سرمای سخت در محورهای شرق استان تهران، سبب مسدود شدن جاده‌های منطقه شده است.

بر همین اساس محورهایی نظیر فیروزکوه که در روز گذشته چندین بار مسدود و بازگشایی شد، هم‌اکنون مسدود است.

ریزش بهمن در محور هراز از روز گذشته به امر عادی تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون، چهار بار ریزش بهمن در این محور ثبت شدبارش شدید برف و کولاک و مسدود شدن محورهایی نظیر دماوند، فیروزکوه و رودهن، سبب شد تا صدها نفر در راه بمانند و به همین خاطر نیروهای امدادی و انتظامی، برای نجات این افراد تلاش کردند.

ریزش بهمن در محور هراز از روز گذشته به امر عادی تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون، چهار بار ریزش بهمن در این محور ثبت شد.

علیرغم تلاش نیروهای امدادی، ریزش بهمن در محور هراز سه نفر را به کام مرگ کشانده است.

چهارمحال و بختیاری، یخ‌زدگی معابر

استقرار توده هوای سرد در چهارمحال و بختیاری موجب یخ‌زدگی معابر و ایجاد مشکلات مختلف در بخش‌های مختلف زندگی شهری و بخش کشاورزی شده است.

دمای هوا از روز گذشته در این استان کاهش شدیدی داشته است و در بیشتر نقاط استان به زیر منفی ۱۶ درجه رسیده است. دما در شهرستان کوهرنگ به منفی ۲۳ درجه رسیده است و در شهرکرد به منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

دما آن‌قدر در این استان سرد شده است که مشکلات بسیاری زیادی برای مردم این استان طی روز و شب گذشته ایجاد کرده است. پیاده‌روهای سطح شهر شهرکرد در عصر روز گذشته به خاطر شدت سرما به‌سرعت خالی از رفت‌وآمد شد و کسبه سطح شهر نیز به‌سرعت مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

یخ‌زدگی خودروهای رانندگان این استان که خودروهای خود را در بیرون از خانه پارک کرده بودند از مهم‌ترین مشکلاتی بوده است به تعداد زیاد در شهرکرد در حال حاضر مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: دمای هوا در استان چهارمحال و بختیاری افت شدیدی داشته است به‌طوری‌که شهرستان کوهرنگ این استان با دمای منفی ۲۳ درجه سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری گزارش‌شده است.

خراسان جنوبی؛ لغو پرواز فرودگاه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از لغو پروازهای فرودگاه بیرجند به دلیل شرایط جوی نامناسب استان خبر داد.

هادی سلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: پرواز تهران – بیرجند که قرار بود ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح امروز جمعه در فرودگاه بیرجند به زمین بنشیند به دلیل شرایط جوی در ساعت ۹ و ۷ دقیقه  و پس از دو بار تلاش خلبان موفق به نشستن در فرودگاه بیرجند نشد.

وی بیان کرد: تلاش خلبان بود تا پرواز در فرودگاه یزد به زمین بنشیند که بازهم به دلیل شرایط جوی موفق به فرود در استان یزد نیز نشد.

 وی ادامه داد: این پرواز مجدد به‌سوی تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: پرواز بیرجند به تهران نیز به دلیل شرایط جوی نامناسب و مه غلیظ امروز لغو شده است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی در خصوص وقوع یخبندان و تشدید آن از امشب در استان هشدار داد و گفت: دمای هوای استان از فردا کاهش بسیار محسوسی دارد.

زارعی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته میزان بارندگی در طبس ۴.۵ میلی‌متر، فردوس ۱.۸، قاین ۱.۷، بیرجند ۶.۲، نهبندان ۲۶.۵، سرایان ۱۰.۶، حاجی‌آباد ۵.۸، بشرویه ۱۳.۹، سربیشه ۲۰.۴، خوسف ۵.۱ و درمیان ۳.۷ میلی‌متر گزارش‌شده است.

رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی همچنین از مسدود شدن محور سربیشه به نهبندان به علت بارش برف خبر داد.

رضایی همچنین از وقوع یک فقره تصادف در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت: ساعت یک بعدازظهر امروز یک دستگاه خودرو در محور قاین به سمت گناباد دچار تصادف شد که در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تعطیلی مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در چهار شهرستان استان به علت بارش برف و برودت هوا در روز شنبه خبر داد.

خراسان رضوی؛ لغو بازی فوتبال

بر اساس جدول زمان‌بندی بازی‌های لیگ برتر فوتبال قرار بود که دو تیم سیاه‌جامگان و گسترش فولاد امروز(جمعه) ساعت ۱۵ در ورزشگاه ثامن مشهد به مصاف یکدیگر بروند اما به علت تداوم بارش برف و برودت هوا این بازی به فردا(شنبه) موکول شد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم گفت: جاده بردسکن – سبزوار که به دلیل بارش سنگین برف و کولاک مسدود بود دوباره بازگشایی شد.

پرواز هواپیماهای مسافربری در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد که بامداد امروز به خاطر شرایط نامساعد جوی متوقف‌شده بود پیش از ظهر جمعه با فرود هواپیمای شرکت فلای دبی امارات دوباره از سر گرفته شد.

فعالیت پروازی فرودگاه مشهد طی دو روز گذشته به دلیل شدت بارش برف و کاهش دید دو بار متوقف شد.

رئیس جمعیت هلال احمر تربت حیدریه هم از امدادرسانی به ۶۹۰ نفر ازدر راه ماندگان ناشی از برف و کولاک در محور دو طرفه مشهد به تربت حیدریه خبر داد.

خراسان شمالی؛ امدادرسانی به خودروهای گرفتار

رییس پلیس‌راه خراسان شمالی گفت: عوامل پلیس‌راه، راهداری و هلال‌احمر پنجشنبه‌شب به ۳۰۰ دستگاه خودرو در محورهای استان که به علت شرایط لغزندگی جاده دچار مشکل شده بودند امدادرسانی کردند.

وی افزود: اکنون تردد در محورهای بجنورد به اسفراین در گردنه اسدلی، بجنورد به آشخانه در گردنه امین الله، بجنورد به راز و بجنورد به گیفان بدون زنجیر چرخ میسر نیست.

وی افزود: باوجود شن و نمک‌پاشی و برف‌روبی، کاهش دمای هوا سبب یخ‌زدگی سطح جاده شد و اجازه تردد بدون زنجیر چرخ در محورهای مزبور داده نمی‌شود.

وی گفت: اکنون گردنه شیخ حسن در محور شیروان ینگه قلعه بسته است.

حسین زاده گفت: گزارشی از مسدود شدن محورهای روستایی نرسیده است اما مسدود شدن برخی از این محورها طی دیشب محتمل است.

خوزستان؛ تجربه روزهای سرد

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: امروز خوزستان یکی از روزهای سرد خود را پشت سر گذاشته و دهدز با دمای منفی هشت درجه سانتی‌گراد سردترین شهر این استان بود.

کوروش بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز صبح خوزستان یکی از سردترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و اکثر شهرهای خوزستان دمای هوایی زیر صفر درجه داشته‌اند.

وی افزود: دمای هوای دهدز در شهرستان ایذه، منفی هشت، شهرستان ایذه منفی پنج، شهرهای لالی، مسجدسلیمان، شوش، دزفول و شوشتر منفی یک، شهرهای ماهشهر، امیدیه و آغاجاری صفر درجه، شهرهای آبادان و بهبهان نیز منفی دو درجه بوده‌اند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به دمای هوای منفی یک درجه در اهواز گفت: حداکثر دمای امروز اهواز منفی یک درجه و حداقل دمای این شهر تا فردا به ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

بهادری بیان کرد: همه شهرهای خوزستان روز سردی را پشت سر می‌گذارند و دو سانتی‌متر بارش برف را نیز در دهدز داشتیم.

وی عنوان کرد: این وضعیت تا فردا به پایان رسیده و ظرف سه روز آینده روند افزایشی دما داشته را خواهیم داشت.

زنجان، تردد با زنجیر چرخ

سئول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: تردد در آزادراه‌های زنجان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

محمدامینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تردد در آزادراه‌های زنجان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است، افزود:  در حال حاضر در محورهای آزادراه زنجان-قزوین، ترانزیت زنجان-قزوین، زنجان-بیجار، سلطانیه-خدابنده، زنجان-طارم، زنجان-تهم-چورزق و زنجان-دندی،   تخت سلیمان کولاک حاکم است.

وی ادامه داد: جهت تردد ایمن، همراه داشتن تجهیزات ایمنی و گرمایشی (زنجیر چرخ، علائم هشداردهنده، پتو، لباس گرم، جیره‌ غذایی و …) در جاده‌های استان؛ الزامی است.

امینی از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در طول شب خودداری  کنند.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان هم از افت شدید دما، وقوع یخبندان و کولاک شدید در استان زنجان طی چند روز آینده خبر داد.

سمنان؛ امدادرسانی به مسافران گرفتار

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان از اعزام پنج اکیپ امدادی برای کمک به ۳۸۰هم‌وطن گرفتار در برف محور سمنان-فیروزکوه طی ۱۵ساعت اخیر خبر داد.

علی یحیایی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه اکیپ‌های امدادی از ساعت ۲۰شب گذشته تاکنون در حال امدادرسانی به گرفتار شدگان در برف محور سمنان-فیروزکوه و سایر ارتفاعات برف‌گیر مانند رشم، فولاد محله، آهوان و خوش ییلاق هستند، ابراز داشت: ۱۵۰ کنسرو به همراه نان، ۶۵تخته پتو، مقداری بیسکوئیت و ۶۰لیتر آب‌معدنی در بین گرفتار شدگان برف محور سمنان-فیروزکوه در محدوده استحفاظی استان سمنان، توزیع شد.

وی بابیان اینکه مأموران هلال‌احمر استان تهران نیز از سوی دیگر این محور در حال امدادرسانی هستند، ابراز داشت: برف و کولاک شدید از شامگاه گذشته باعث زمین‌گیر شدگان مقدار قابل‌توجهی خودرو در این محدوده شد که با همراهی راهداری، پلیس‌راه و هلال‌احمر خوشبختانه به مردم امدادرسانی و محور باز شد.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان بابیان اینکه محور فیروزکوه-سمنان شامگاه گذشته کاملاً مسدود شده بود، ابراز داشت: این امر در کنار توقف چندین دستگاه خودرو باعث شد تا امدادرسانی به گرفتار شدگان در برف با سرعت انجام شود تا شاهد بروز مشکلات برای هم‌وطنان نباشیم.

یحیایی بابیان اینکه طی ۱۵ ساعت اخیر به ۶۰ خودرو امدادرسانی شده است، گفت: گروه‌های عملیاتی ما با تجهیزات فصل سرما برای اعزام به اقصی نقاط استان سمنان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

گفتنی است تردد در ارتفاعات استان سمنان با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

س پلیس‌راه استان سمنان با اشاره به اینکه محور سمنان-فیروزکوه به دلیل برف و کولاک مسدود شده بود، گفت: این محور با تلاش پلیس و مأموران راهداری بازگشایی شد.

سیستان، همچنان سیلاب

با ورود سامانه بارش زا جدیدی که از شب گذشته فعالیت خود را در استان سیستان و بلوچستان آغاز کرده بارش‌های رگباری در شمال، مرکز و نواحی غربی استان شروع‌شده است.

این بارش‌ها که به‌صورت رگبار و رعدوبرق در این مناطق بوده، موجب جاری شدن روان آب و سیلاب و همچنین آب‌گرفتگی معابر وجود شده است. علاوه بر آن با توجه به اینکه بارش‌ها همچنان ادامه دارد موجب طغیان برخی از رودخانه‌های فصلی و مسدود شدن مسیرهای مواصلاتی برخی از شهرستان‌های استان شده است.

با توجه به شروع بارندگی‌ها از شب گذشته و وقوع سیلاب در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی شهرستان دلگان مسدود شده استاز همین رو خدابخش نیکوکار معاون جمعیت هلال‌احمر شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به شروع بارندگی‌ها از شب گذشته و وقوع سیلاب در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی شهرستان دلگان مسدود شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط زمینی شهرستان دلگان به‌طور کامل با دیگر نقاط قطع‌شده است، افزود: متأسفانه به دلیل بسته شدن مسیرهای مواصلاتی امکان حضور امدادگران در برخی از محلات و روستاهای سیل‌زده این شهرستان وجود ندارد.

گفتنی است نزدیک به دو هفته قبل براثر چند روز بارندگی مداوم و وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان علاوه بر خسارت‌های قابل‌توجهی که بخش کشاورزی و زیرساخت‌های منطقه وارد شد، تعدادی از واحدهای مسکونی مردم منطقه نیز دچار آسیب‌دیدگی شد.

همچنین بر طبق گزارش‌های مردمی در حال حاضر با توجه به بسته شدن مسیرهای ارتباطی شهرستان دلگان عملیات امدادرسانی به مردم این شهرستان بسیار کند است که از همین رو نیروهای مردمی و بسیج جهت امدادرسانی وارد عمل شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفته است که بارندگی های دو هفته قبل بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان هم گفت: باتوجه به کاهش دما در سطح استان انتظار می رود در نقاط سردسیر و ارتفاعات مرکزی بارش ها به شکل برف باشد.

فارس؛ مردم ذوق‌زده شدند

بارش برف برای نخستین بار، اهالی شهرستان لامرد را به‌عنوان گرم‌ترین شهر فارس غافلگیر کرد. افت قابل‌ملاحظه دما و به‌تبع آن بارش برف در شهرستان‌های فارس موجی از خوشحالی را به همراه داشته به‌نحوی‌که مردم جنوبی‌ترین شهر استان که روزهای گرم را در فصل‌های مختلف سال تجربه می‌کنند با دیدن چهره سفید برف بر سنگ‌فرش کوچه و خیابان‌ها ذوق‌زده شدند.

علاوه بر شهرستان لامرد، مهری‌ها و لاری‌ها نیز برای نخستین بار شاهد بارش برف  بودند. همچنین بارش خفیف برف در شهرهای گراش، اوز، جویم، بیرم، خفر و سیمکان نیز سبب خوشحالی مردم شده است.

دمای هوا در شیراز روز جمعه به زیر صفر رسیده و شهرستان‌های ایزدخواست و اقلید نیز کمینه‌ای منفی ۱۲ درجه‌ای دارد.

رئیس پلیس‌راه شمال استان فارس از باز بودن تمام محورهای استان فارس خبر داد.

بر اساس گزارش خبرنگاران عرصه در استان فارس، تا این لحظه مردم شهرهای گرمسیری جهرم، کازرون، کوار و فیروزآباد شاهد بارش برف در شهر خود بوده‌اند.

قزوین؛ عملیات بازگشایی راه‌های روستایی ادامه دارد

 جواد حق لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در اثر بارش برف که از روز گذشته در محورهای مواصلاتی استان آغازشده بود برخی مسیرها ازجمله قزوین به رشت و قزوین به زنجان شب گذشته مسدود شد که با تلاش نیروهای راهداری در حال حاضر همه مسیرهای اصلی باز است و تردد در آن‌ها جریان دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین بیان کرد: از روز گذشته راه ارتباطی ۸۰ روستای استان قزوین به دلیل بارش برف مسدود شده بود که با تلاش راهداران تاکنون مسیر ۲۶ روستا بازگشایی‌شده است.

حق لطفی تصریح کرد: با اعزام دو دستگاه لودر در مسیرهای یادشده پس از عملیات برف‌روبی و بازگشایی این دو مسیر با همکاری نیروهای امدادی مرکز فوریت‌های پزشکی در آوج و جمعیت هلال‌احمر در الموت غربی به این دو بیمار امدادرسانی شد.

کردستان، برودت شدید هوا در محورها

محمد راشد مدرس گرجی مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان هم در مورد وضعیت جوی جاده‌های کردستان افزود: تردد در گردنه‌ها به دلیل برودت شدید و وجود کولاک با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود تمامی رانندگان برای تردد در این گردنه‌ها زنجیر چرخ همراه داشته باشد.

به گفته وی تردد در محور سقز مریوان که به دلیل کولاک شدید، شب گذشته بسته‌شده بود از ساعت ١٠ صبح امروز بعد از برف‌روبی کامل باز شد.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان ادامه داد: راه حدود ٩٠ روستا نیز براثر بارش برف و کولاک بسته است که راهداران هم‌اکنون در حال بازگشایی این مسیرها هستند.

به گفته وی، اسکان ۳۰ مسافر گرفتار در برف و کولاک و امدادرسانی به ٣٠ دستگاه وسیله نقلیه از دیگر اقدامات عوامل راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در ۲۴ ساعت گذشته است.

وی افزود: رانندگان و مردم با توجه به تداوم شرایط یخبندان از سفر غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت حتماً از زنجیر چرخ و امکانات ضروری فصل زمستان استفاده کنند.

کرمان، محورها باز است

جانشین فرمانده پلیس‌راه استان کرمان با اشاره به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی استان گفت: در حال حاضر تردد در جاده‌های کرمان جریان دارد.

سرهنگ علی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در محورهای استان هستیم.

وی از بارش برف خفیف در گردنه‌های کفنوئیه و خانه سرخ خبر داد و افزود: تردد در تمامی جاده‌های منطقه امکان‌پذیر است.

سرهنگ رضایی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی حاکم بر استان توصیه می‌شود افراد از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

فرماندار بم هم از آغاز بارش برف از دو ساعت گذشته در بم خبر داد و گفت: در حال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی این شهرستان باز است. رضا اشک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش رحمت الهی بم را سفید پوش کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد؛ زنجیر چرخ فراموش نشود

رئیس مرکز مدیریت راه‌های کهگیلویه و بویراحمد هم گفت که تردد وسایل نقلیه در گردنه‌های این استان به دلیل بارش برف و وجود کولاک تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

گلستان، تعطیلی مدارس در روز شنبه به خاطر مشکل گاز

همزمان با آغاز بارش برف در شهرهای گلستان و کاهش چشمگیر دما در استان، آموزش پرورش گلستان وضعیت مدارس تمام مقاطع تحصیلی گلستان را در روز شنبه تعطیل اعلام کرد.

البته پایگاه اینترنتی اداره کل آموزش‌وپرورش گلستان تابه‌حال توضیحی در این رابطه روی خروجی خود قرار نداده، بااین‌حال اداره کل مدیریت بحران گلستان دلیل این اقدام را مدیریت مصرف گاز و جلوگیری از افت فشار گاز در داخل استان و استان‌های هم‌جوار عنوان کرد.

از ابتدای هفته جاری گاز جایگاه‌های «سی ان جی» گلستان قطع‌شده و شرکت گاز گلستان امروز هم اعلام کرد که گاز ادارات هم تا روز شنبه قطع می‌شود تا دچار افت فشار گاز در بخش خانگی نشویم.

هواشناسی گلستان هم اعلام کرده بود از بامداد روز پنجشنبه با تشدید جریانات سرد و مرطوب در سطح زمین، وزش شدید باد، مواج و طوفانی شدن دریا، بارش باران در سراسر استان و مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

در همین اداره کل راهداری گلستان از لغزندگی جاده‌های گلستان خبر داد و اعلام کرد که به علت کاهش دمای هوای استان گلستان شاهد بارش برف در جنگل گلستان، سایت شلمی در مرواه تپه، محور خوش ییلاق، توسکستان و دوزین مینودشت هستیم و نیاز است رانندگان برای تردد در این محورها به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

اما سرما و بارش برف باعث تأخیر در مسیر هوایی هم شد و به همین دلیل پروازهای فرودگاه گرگان هم شاهد تأخیر بود.

بر اساس اعلام فرودگاه بین‌المللی گرگان این شرایط هوایی موجب شده که پروازهای مسیر گرگان به زاهدان و بالعکس و پروازهای گرگان به تهران تا اطلاع ثانوی تأخیر داشته باشد.

گیلان؛ قطعی برق

ستاد مدیریت بحران استان گیلان که شامگاه گذشته به ریاست استاندار تشکیل جلسه داده بود، با توجه به یخبندان، شدت برودت هوا و صرفه‌جویی در مصرف گاز تمام مقاطع تحصیلی مدارس سراسر گیلان را برای روز شنبه تعطیل اعلام کرد.

در این جلسه عنوان شد روز پنج‌شنبه در گیلان ۲۲ میلیون مترمکعب گاز مصرف شد. همچنین تمامی دستگاه‌های خدماتی وامدادی به دلیل تداوم بارش سنگین برف در استان گیلان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

این بارش به صورتی بوده که معاون عمرانی استاندار گیلان اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین برف و شکسته شدن شاخ و برگ درختان در برخی از مناطق استان و افتادن بر روی سیم‌های شبکه توزیع برق و ایجاد پارگی، سبب قطعی برق ۷۰ هزار خانوار استان شده است.

همچنین بارش برف سنگین در شهرستان رشت به حدی بوده که سبب شکسته شدن ۶۳ اصله درخت شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها و تداوم بارش‌ها انتظار می‌رود این تعداد افزایش یابد.

همچنین با توجه به‌شدت بارش محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز از برخی مناطق شهر بازدید و با بررسی وضعیت از نزدیک دستورات لازم برای رفع مشکلات را صادر کرد.

در حال حاضر تمام ادارات خدماتی و امدادی در آماده‌باش کامل هستند و همچنین با توجه به قطعی بارش‌ها در برخی از نقاط استان تاکنون مشکل اساسی و خاصی گزارش نشده است.

لازم به ذکر است که تمامی پروازهای فرودگاه سردار جنگل رشت لغو شده است.

لرستان؛ باز و بسته شدن آزادراه خرم زال

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از بازگشایی آزادراه پل زال – خرم‌آباد که به دلیل بارش برف و تصادف زنجیره‌ای مسدود شده بود خبر داد.

رضا آریایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر آزادراه پل زال – خرم‌آباد کاملاً باز بوده و تردد در آن صورت می‌گیرد گفت: در حال حاضر تردد در همه محورهای استان به دلیل یخ‌زدگی جاده‌ها تنها با زنجیر چرخ میسر است.

وی افزود: در اثر برخورد زنجیره‌ای چندین خودرو در این محور از روستای قلعه نصیر پلدختر تا خرم‌آباد لاین رفت آزادراه پل زال – خرم‌آباد روز گذشته از ساعت ۱۹ تاکنون بسته‌شده است.

همچنین فرماندار پلدختر از نجات راهدار پلدختری از مرگ حتمی که در برف گرفتار و دچار مصدومیت شدید شده بود با اعزام بالگرد خبر داده است.

مطابق اطلاعیه هواشناسی لرستان طی شب گذشته کاهش محسوس دماهای شبانه بین ۷ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد برای همه نقاط استان را شاهد بودیم، به‌طوری‌که لرستانی‌ها یکی از سردترین شبه‌ای سال را تجربه کردند.

مازندران؛ امدادرسانی به مسافران

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران هم از امدادرسانی به حدود ۱۰ هزار مسافر در محورهای هراز و فیروزکوه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

مجتبی اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه به بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ مسافر در محورهای ارتباطی هراز و فیروزکوه امدادرسانی شده است اظهار داشت:بیش از پنج هزار و ۳۲۰ مسافر درراه مانده محور هراز و فیروزکوه از شب گذشته تاکنون اسکان اضطراری داده شدند.

وی تصریح کرد: امدادرسانی به بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ مسافر در این محدوده و اسکان بیش از پنج هزار نفر از این تعداد در مکان‌های تعیین‌شده ازجمله اقدامات هلال‌احمر در حادثه برف و کولاک بوده است.

اکبری با اشاره به مصدومیت دو نفر از مسافران درراه مانده و انتقال به مراکز درمانی منطقه افزود: همچنین نیروهای امدادی مستقر در محل ۲۷ مسافران مصدوم درراه مانده را به‌صورت سرپایی مداوا کردند.

هرمزگان؛ بارش باران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان شهرستان حاجی‌آباد با ۲۹ و ۶ دهم میلی‌متر بارندگی بیشترین میزان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته را به خود اختصاص داده است.

همچنین، شهرستان‌های جاسک با ۲۳ و ۸ دهم میلی‌متر، میناب با ۱۶ و ۲ دهم میلی‌متر و بندرعباس با ۱۵ و ۲ دهم میلی‌متر در رده‌های بعدی بیشترین میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در هرمزگان قرار دارند.

همچنین میزان بارش در سردشت بشاگرد ۱۳ و ۸ دهم میلی‌متر، رودان میلی‌متر، بستک ۵ و یک‌دهم میلی‌متر، لاوان ۳ میلی‌متر، بندر خمیر ۲ و ۹ دهم میلی‌متر، کیش ۲ و یک‌دهم میلی‌متر گزارش‌شده است.

یزد؛ تداوم بارش برف در برخی محورهای کوهستانی

رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به بارش برف در محورهای کوهستانی استان یزد گفت: بارش‌ها در ساعاتی از روز قطع شد اما دوباره آغاز شده بنابراین توجه بیشتر رانندگان در جاده‌ ضروری است.

سرهنگ احمد مظفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ماموران راهداری و پلیس در جاده های استان در حالت آماده باش کامل به سر می برند و اقدامات لازم برای تسهیل عبور و مرور مردم در حال انجام است.

وی با اشاره به مسدود شدن برخی راه‌های روستایی به ویژه در مناطق کوهستانی بیان کرد: برخی از این مسیرها باز شده اما تردد بدون زنجیر چرخ در این محورها امکان پذیر نیست.

مظفری با اشاره به لغزنده بودن همه جاده های استان یزد هم در مناطق کوهستانی و هم دیگر جاده ها افزود: رانندگان با اطمینان از تایر و ترمز خودرو در محورها تردد کنند و حتما زنجیرچرخ نیز به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به برودت شدید هوا و وزش باد شدید در جاده های استان به ویژه در مناطق کوهستانی عنوان کرد: رانندگان از سیستم گرمایشی خودروی خود نیز اطمینان کافی داشته و در صورت ضرورت برای تردد در محورهای استان یزد، سوخت کافی و مواد خوراکی به همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان یزد خواستار همکاری رانندگان با ماموران پلیس و راهداری شد و بیان کرد: برای کاهش خطرات ترد در محورهای کوهستانی رانندگان حتما توصیه های راهداران و ماموران پلیس در جاده ها را جدی بگیرند.

اطلاعیه وزارت کشور

و اما به دنبال بارش برف و مشکلات رخ داده وزارت کشور در اطلاعیه ای عنوان کرد: پیرو اطلاعیه ساعات نخست بامداد امروز در خصوص تشریح پیامدهای بارش فراگیر زمستانی در ۱۸ استان کشور و از جمله مشکلات ایجاد شده در برخی راه های مواصلاتی مرکز و شمال کشور و با توجه به حساسیت های شایسته تقدیر افکار عمومی به این موضوع، روند اقدامات شب گذشته و بامداد امروز به خصوص در محورهای شمالی کشور، به محضر ملت شریف ایران گزارش می شود.

۱- علیرغم هشدارهای قبلی در خصوص بارش گسترده برف و احتمال وقوع کولاک در محورهای کوهستانی، در ساعت های پایانی روز گذشته تعدادی از هموطنان ارجمند، احتمالاً بنا به برخی ضرورت ها، عازم سفر شده و متأسفانه در مواردی حتی بدون تجهیز وسایل نقلیه خود به وسائل اولیه ای مثل زنجیر چرخ، وارد مسیرهای کوهستانی و برف گیر شدند که متأسفانه علیرغم همه تلاش ها و اقدامات بعمل آمده، در برخی محدوده هایی که اصولاً با توجه به شرایط طبیعی مستعد سقوط بهمن یا وقوع کولاک شدید است، ناچار به توقف شده و از ادامه حرکت بازماندند و برودت فزاینده هوا در این محدوده ها، دشواری های هرچه بیشتری را بر این شرایط افزود و با کمال تأسف و تأثر؛ منجر به فوت و از دست رفتن چند نفر از هموطنان عزیز شد.

۲- در ۲۴ ساعت گذشته با توجه به کنترل هوشمند جاده ها و همچنین استقرار زمستانی عوامل تلاشگر راهداری و پلیس راه در مسیرها، عملیات امداد و نجات در مسیرهای دچار انسداد، همرمان با شروع هر مشکل آغاز شده است، اما شرایط عمومی آب و هوائی در مناطق گسترده ای از کشور و به طور خاص شرایط طبیعی حادث شده در ۲ محور مهم جاده هراز و مسیر فیروزکوه شامل بارش بسیار سنگین برف، کولاک شدید و مواردی از سقوط بهمن، برودت فزاینده تا نزدیک به ۲۰ درجه زیر صفر و بعلاوه محدودیت تردد حتی برای وسائل امدادی، روند امداد و نجات را با دشواری های مضاعفی همراه ساخت که اگر نبود؛ تلاش های توان فرسای همه عوامل اجرائی و امدادی، می توانست منجر به از دست رفتن شمار زیادی از هموطنان عزیزِ در راه مانده و همچنین خسارت های بسیار گسترده مادی شود.

۳- با توجه به اشراف نسبی دستگاه های مختلف اجرائی به شرایط و باز ساماندهی روند ارائه خدمت متناسب با شرایط بحرانی و با پیگیری های مستقیم و بی وقفه شخص وزیر محترم کشور و دخالت مستقیم استاندار و معاونان عمرانی استانداری های تهران و مازندران و مشخصاً تحرکِ بی وقفهِ مستقیمِ میدانی و عملیاتیِ فرمانداران پر تلاش فیروزکوه و دماوند و سایر مسؤولان مرتبط، همه اقدامات لازم و البته ممکن درمواجهه با شرایط بحرانی توصیف شده انجام شد.

۴ – این اقدامات شامل؛ استمرار برف روبی، شن و نمک پاشی و رفعِ موانعِ محدودِ ایجاد شده در جاده ها در کلیه مسیرهای برف گیر، توزیع امکانات اولیه و تغذیه بین سرنشینان اتوموبیل های متوقف، بازگرداندن وسائل نقلیه از مسیرهای منتهی به نقاط مسدود شده و اسکان سرنشینان این وسایل در مکان های امن و مناسب شامل بیش از چندین هزار نفر، تلاش برای رهاسازی اتوموبیل های گرفتار با استفاده از همکاری عوامل امداد و نجات و از جمله داوطلبان مردمی، اطلاع رسانی برای آگاهی مردم از شرایط و اصلاح برنامه سفر مسافرین بی اطلاع از وضعیت و نظائر آن در طول شب گذشته از سوی همکاران سخت کوش راهداری، پلیس راه، پلیس راهنمائی و رانندگی، هلال احمر، اورژانس و یگان های دیگری از ناجا، سپاه و ارتش با همراهی میدانی اعضای ستادهای مدیریت بحران و دهیاران، شهرداران، بخشداران و فرمانداران ارائه شده است.

۵- وزارت کشور ضمن اعلام تأثر و تأسف عمیق از فقدان چند تن از عزیزان هموطن و ابراز همدردی با خانواده و بازماندگان این عزیزان، مجدداً و مؤکداً بر ضرورت توجه جدی و کامل همه هموطنان به هشدارها و توصیه های پلیس و راهداری، اجتناب جدی از سفرهای غیر ضروری تا پایان شرایط زمستانی و تجهیز وسائل نقلیه به همه امکانات ضروری سفر در زمستان اصرار و تأکید می نماید.

در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های خالصانه و مجدانه همه عوامل مدیریت بحران که در تمام طول شب گذشته و ساعت های قبل و بعد آن به ارائه خدمت مشغول بوده اند، و همچنین صبوری و متانت و حوصله و تحمل هموطنان عزیزی که از شرایط طبیعی حادث شده متحمل مشقت شده اند، از اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه ها و پیگیری های اصحاب رسانه سپاسگزاری می شود.



دیدگاهها بسته شده است.