جمع‌آوری بیش از ۳۷۰ هزار سند برگ شهدا در قزوین

‌به گزارش عرصه، فعالیت بنیاد شهید از سال ۵۸ به صورت رسمی با هدف رسیدگی به امور و مشکلات خانواده‌های شاهد و ایثارگر آغاز شده است. با توجه به اینکه ۴۰ هزار ایثارگر زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین هستند، ایام‌الله دهه‌فجر فرصت مغتنمی است تا فعالیت‌ها و عملکردهای این نهاد اطلاع‌رسانی شود. از جمله فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا است.

جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا از جمله فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین است که به منظور شناساندن سیره شهدا به آحاد جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اجرا می‌شود.

بنیاد در جمع‌آوری خاطرات شهدا طرح‌های مختلفی را اجرا کرده که پالایش و الکترونیکی کردن پرونده‌های فرهنگی شهدا از جمله این طرح‌ها بوده که در سال ۸۶ اجرا کرده است.

از دیگر طرح‌های بنیاد استان طرح یاوران اسناد می‌باشد که سال ۸۷ اجرا شده و در این طرح، اسناد فیزیکی شهیدان شامل عکس، وصیت‌نامه، نامه، شناسنامه و خاطرات جمع‌آوری شده است.

بنیاد موفق شده بیش از ۳۷۰ هزار سند برگ از شهدا، جمع‌آوری کند، اکنون این اثرها در مرکز اسناد به صورت استاندارد نگهداری می‌شود.
طرح نشاط بهاری از دیگر برنامه‌های فرهنگی بنیاد است که با اجرای این طرح در سال ۹۱، دفترچه فرهنگ اعلام جانبازان ۷۰ درصد تکمیل شده است.

همچنین اجرای طرح ایثار ماندگار، سال ۹۰ از دیگر طرح‌هاست که در قالب آن، اسناد جانبازان ۲۵ تا ۶۹ درصد شامل عکس، وصیت‌نامه، زندگی‌نامه، نامه و خاطره و غیره جمع‌آوری شده است.

همچنین دفترچه فرهنگ اعلام جانبازان یاد شده تکمیل شده که در آن، اطلاعات و مشخصات شناسنامه‌ای، نوع ایثار، زمان حضور در جبهه و اسارت این عزیزان گردآوری شده است.

از مهم‌ترین طرح‌های بنیاد استان در جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا، طرح اسناد افتخار با موضوع خاطره‌نگاری والدین شهدا بوده است که از دی ماه سال ۹۴ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

در این طرح، خاطرات یک هزار و ۳۸۹ نفر از پدران و مادران شهید جمع‌آوری شده و با تحقق این مهم، گردآوری ۹۷ درصد از خاطرات والدین شهدای استان قزوین به اتمام رسیده و ۳ درصد باقی مانده است.

در طرح فوق، به منظور ضبط و ثبت تصویری خاطرات والدین معظم شهدای این استان، سیر زندگی شهید به صورت پرسشی از والدین شهید سؤال می‌شود تا آن‌ها خاطرات فرزندان خود را بازگو کنند.

طرح اسناد افتخار به صورت جهادی با همت مسئولان مربوطه در سطح استان قزوین اجرا شده به طوری که در کشور پیشتاز بوده است.



دیدگاهها بسته شده است.