قالیباف به جای خیریه‌ها به فکر جان مردم باشد

به گزارش عرصه؛ محسن سرخو با تأکید بر این که قالیباف در طول سه سال و چند ماه اخیر به شورای شهر بی‌اعتنایی کرده است، در گفت‌وگویی کوتاه با تماشاگران امروز در این باره به سوال‌های طرح شده پاسخ گفت:

دفاعیه شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی را چطور دیدید؟

همین که سؤال شما در خصوص دفاعیه شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی است، نشان می‌دهد که کار غلطی انجام شده است. شهردار تهران با رأی شورانشین‌ها انتخاب شده و قانون به (اعضای) شورای شهر این اجازه را داده است که بر عملکرد شهرداری نظارت کنند و هر‌ گاه که صلاح‌ دیدند، شخص شهردار را مورد پرسش قرار بدهند. متأسفانه در سه سال و چند ماهی که از عمر شورای چهارم می‌گذرد، آقای قالیباف کمترین توجه را به شورا نشان نداده و به راحتی به خودش این اجازه را می‌دهد تا به سوال‌های شورای شهری‌ها بی‌اعتنایی کند.

چرا شورای شهر نسبت به این رویکرد بی‌تفاوت است؟

بی‌تفاوت نیستیم. مشکل ما این است که در اقلیت هستیم و اکثریت با شهردار هم‌صدایی دارد. به همین دلیل کاری به غیر از تذکر از دست‌مان برنمی‌آید. جالب است که آقای قالیباف وقتی در موضوع تخفیف‌های نجومی به شورا آمد، از ما به خاطر این که فرصت جوابگویی به رسانه‌ها و مردم را در اختیارش گذاشته بودیم، تشکر کرد تا با زبان بی‌زبانی این پیام را بدهد که حاضر به پاسخگویی به شورا نیست. این که شهردار تهران به راحتی خودش را مستقل از شورای شهر می‌بیند، اتفاقی است که پلاسکو فقط یکی از تبعاتش است.

شهردار اصرار به عدم پاسخگویی دارد و اکثریت شورا هم مشکلی با این روند ندارند. در این شرایط چاره چیست آقای سرخو؟

در چنین وضعیتی، نهادهایی چون استانداری و مجلس باید به مسئله ورود و شهردار را مجبور کنند تا در هر شرایط به شورای شهر پاسخگو باشد؛ چرا که تداوم چنین روندی باعث خواهد شد خسارت‌های دیگری از راه برسد و مردم بیشتری جان خودشان را از دست بدهند. ما سه سال پیش در حادثه خیابان جمهوری که فقط دو نفر از شهروندان جان خودشان را از دست دادند، به شهرداری تذکر داده و توصیه کردیم که تجهیزات آتش‌نشانی را کامل کند اما بی‌توجهی به حرف ما موجب شد بیست و چند نفر زیر آوار بمانند. الان هم اگر کاری انجام نشود، شک نکنید که در حادثه بعدی تعداد تلفات بیشتر و بیشتر خواهد شد. شورای شهر در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ در خصوص تجهیزات ایمنی آتش‌نشانان توصیه‌هایی داشته است. حتی شهرداری را موظف کرده بودیم تا بالگرد امداد خریداری کند و همچنین برای آتش‌نشانان کلاس‌های بازآموزی بگذارند که متأسفانه هیچ‌کدام‌شان انجام نشده است.

احتمالا در توجیه این مسئله، مشکلات مالی و کمبود بودجه مطرح شود…

اصلاً چنین چیزی نیست. قیمت بالگرد فقط ۱۰ میلیارد تومان است و نهاد شهرداری نمی‌تواند این مبلغ را غیر قابل تأمین بداند. کاش آقای قالیباف به جای این که پول‌های بی‌حساب و کتاب را با اهداف خاصی به خیریه‌ها اختصاص می‌داد، اقدام به تجهیز آتش‌نشانی می‌کرد. این کوتاهی‌ها در حالی بود که وجود یک بالگرد می‌توانست از شدت فاجعه پلاسکو تا حد زیادی جلوگیری کند. متأسفانه آن چه مشاهده می‌شود، این است که به جای این که به فکر امنیت و آسایش مردم باشیم، با هدف‌های خاصی تمرکزمان را به مواردی اختصاص می‌دهیم که اصلاً ربطی به وظیفه‌های سازمانی و قانونی‌مان ندارد. در پایان توصیه‌ام به آقای قالیباف این است که در مدت زمان باقی‌مانده از دوران مسئولیتش در شهرداری، پتانسیل‌های موجود در شهرداری را به حوزه شهری و امنیت شهروندان اختصاص بدهد تا دیگر شاهد این نباشیم که عده‌ای از مردم بی‌گناه به دلیل ندانم‌کاری مسئولان به چنین سرنوشتی دچار شوند.

 

 



دیدگاهها بسته شده است.