تبعات اعدام سه جوان انقلابی گریبان آل خلیفه را خواهد گرفت

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اهدافی که آل‌خلیفه برای اعدام سه جوان انقلابی در نظر گرفته بود، بدست نخواهد آمد و تبعات منفی و تلخ‌تری را در آینده گریبانگیر رژیم آل‌خلیفه خواهد کرد.

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به تشدید موج سرکوب انقلابیون از سوی حکام آل خلیفه و اعدام ۳ جوان بیگناه در بحرین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ممکن است برخی از مردم ما اصل ماجرا را نشنیده باشند که واقعاً به چه اتهامی این سه جوان شهید به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند و تیرباران شدند، این سه جوان بحرینی متهم هستند که یک سرباز اماراتی را که آمده بود تا در بحرین مردم را در کنار نیروهای آل‌خلیفه و آل‌سعود بُکشد، را از پای درآورده اند اما حداقل دو نفر از این سه نفری که به شهادت رسیدند، در آن صحنه‌ای که اتفاق افتاد، غایب بودند.

وی با بیان اینکه این مسئله باید مورد تعقیب و تحقیق سازمان‌های حقوق بشری و دادگاه‌های جنایت جنگی قرار بگیرد، گفت: دادگاهی که برای اینها تشکیل دادند، کاملاً صوری بود و هیچ‌کدام از این متهمین از حقوق مشروع یک متهم برخوردار نبودند و دادگاه کاملاً تشریفاتی و فرمایشی برگزار شد و هیچ اجازه فرجام‌ خواهی و تجدید نظری در این پرونده به بستگان آن سه شهید داده نشد.

سید افقهی افزود: انگیزه‌های آل‌خلیفه برای انجام این کار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله فشار کشور امارات به آنها به دلیل کشته شدن آن سرباز اماراتی که بحث خود را دارد، فشار انگلیس و عربستان سعودی که در نگاهی کلی‌تر، هر سه کشور مذکور در جنایت‌های آل‌خلیفه و سرکوب کردن حقوق شهروندی مردم آن کشور توسط رژیم آل‌خلیفه نقش داشته‌اند و سهیم هستند. دلیل دوم اقدام آنها، ترساندن و زهر چشم گرفتن از مردم و معترضین است، آنها می‌خواهند با این قبیل اقدامات وحشیانه خود، مردم را به بترسانند تا به زعم رژیم آل‌خلیفه، معترضین و انقلابیون از مواضع و مبارزه خود دست کشیده و عقب‌نشینی کنند؛ اما دیدیم که داستان برعکس شد و مردم بحرین آنچنان خروش و فریادی را داشتند که حتی حکومت آل‌خلیفه هم تصور این میزان اعتراض گسترده را پس از اعدام آن سه جوان انقلابی نداشت.

وی با بیان اینکه یکی از بازتاب‌های اعدام این سه جوان انقلابی توسط رژیم آل‌خلیفه، اعلام موجودیت دو گروه مسلح بود، گفت: این دو گروه مسلح اعلام کردند که تقاص خون ریخته شده شهدا را قطعاً از آل‌خلیفه خواهند گرفت.

سید افقهی اظهار داشت: هدف گذاری که آل‌خلیفه برای انجام این اقدام و اعدام سه جوان انقلابی برای خود در نظر گرفته بود، به نتیجه نخواهد رسید و این اقدام آنها عواقب و تبعات منفی و تلخ‌تری در آینده گریبانگیر رژیم آل‌خلیفه خواهد کرد.

محال است انقلابیون بحرین عقب نشینی کنند

وی در پاسخ به این سؤال که این قبیل اقدامات وحشیانه آل‌خلیفه تا به کی می‌تواند در سایه حمایت رژیم سعودی و سکوت مجامع غربی و عربی ادامه داشته باشد؟ گفت: مردم بحرین از پا نخواهند نشست و محال است که پس از این همه شهیدی که تقدیم انقلابشان کردند، پس از این همه سلب تابعیت‌ها، محاصره و زندانی کردن رهبرانشان، بخواهند در مقابل آل‌خلیفه عقب‌نشینی کنند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بیانیه اخیر شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین و همچنین بیانیه جانشین ایشان بسیار هوشمندانه، دقیق و عاقلانه بود، خاطرنشان کرد: آنها در آن بیانیه گفتند که ما به شدت با خشونت و رویکرد مسلحانه در قیام مردم بحرین مخالف هستیم، همچنین در بیانیه این نکته را گفتند که همچنان به راه مقاومت، اعتراضات و انقلاب خود ادامه خواهند داد و از طرفی با هرگونه حمل سلاح و اعمال خشونت هم مخالف هستند؛ به این معنا که بهانه را از دست آل‌خلیفه بگیرند تا آنها اعلام موجودیت دو گروه مسلح را منتسب به انقلابیون نکنند.

سید افقهی تصریح کرد: آل‌خلیفه در برخورد با مردم انقلابی و معترض بحرینی، خشونت را چاشنی اقدامات خودش خواهد کرد و تصور من این است که این خشونت توصیه شده  و چراغ سبزهایی هم از کشورهای اروپایی و مجامع غربی گرفته اند و ممکن است در آینده هم، هر از چند گاهی از این قبیل اقدامات وحشیانه و خشونت‌آمیز استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آل‌خلیفه نگران پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در میدان‌های سوریه بویژه با آزادسازی حلب و عراق که در شرف آزادسازی موصل است، بوده و همچنین نگران یمن و دیگر مناطق است که مبادا این پیروزی ها موجبات افزایش روحیه و انگیزه مردم انقلابی و معترض بحرین را فراهم آورد و این به معنای زنگ خطری جدی برای آل خلیفه است که وابستگی خود را به آل سعود در این ماه ها بیش از گذشته نشان داده و تاکنون هم با کمک ها و حمایت های مستقیم و غیر مستقیم آن رژیم بوده که توانسته اعتراضات گسترده را سرکوب کند آن هم با روش های خشونت آمیز و برخورد های قهری و خشن که این قبیل اقدامات همه به زودی تبعات و آثار منفی خود را به آل خلیفه بر خواهد گرداند.



دیدگاهها بسته شده است.