سرنوشت کارگران گرفتار در پرده ابهام/جستجوی هوایی بی نتیجه ماند

کرمان – سرنوشت سه کارگر خط انتقال برق در حالی در ارتفاعات ۳۵۰۰ متری جبالبارز در برف و کولاک مبهم است که جستجو هوایی و زمینی برای پیدا کردن این افراد بی نتیجه مانده است.

عرصه –  گروه استان ها: روز ابتدای هفته جاری و در اوج فعالیت سامانه بارشی در استان کرمان جنوب استان شاهد بروز حادثه ای بود که با وجود گذشت سه روز از آن همچنان گروه های امدادی را مشغول به خود کرده است.

شش نفر از کارگران خط انتقال برق در پی بی احتیاطی و عدم هماهنگی مسئولان مرتبط، با سازمان هواشناسی به ارتفاعات ۳ هزار و ۵۰۰ متری جبالبارز برای تعمیر و نصب دکل صعود کردند.

کارگران که گفته می شود تبعه افغانستان هستند صبح شنبه بعد از صعود از کوه به محل نصب دکل می روند و مشغول به کار می شوند اما پس از مدتی با تغییر سریع شرایط آب و هوایی و بارش برف و کولاک مواجه می شوند و تصمیم می گیرند که به کارگاهی که در دامنه کوه وجود دارد مراجعه کنند.

پس از مدتی به دلیل برودت شدید هوا سه نفر از کارگران تصمیم می گیرند از جمع بقیه جدا شوند و برای کمک گرفتن از نیروهای امدادی به یکی از روستاهای صعب العبور اطراف به نام «دهنو» بروند.

اما در میانه راه این سه نفر با سرمازدگی شدید و ریزش بهمن مواجه می شوند که منجر به فوت دو نفر از آن ها می شود و نفر سوم با وجود سرمازدگی شدید خود را به راهداری روستاهای دهنو می رساند.

هیچ اطلاعی در خصوص بروز برف و کولاک به ما نشده بود و قرار شد برای نصب دکل به منطقه برویم اما در زمانی کوتاه با مشکل مواجه شدیم

وی با اطلاع رسانی در خصوص حادثه به وقوع پیوسته این گونه می گوید: هیچ اطلاعی در خصوص بروز برف و کولاک به ما نشده بود و قرار شد برای نصب دکل به منطقه برویم اما در زمانی کوتاه با مشکل مواجه شدیم و چون دمای هوا به شدت در حال کاهش بود و احتمال یخ زدن همه می رفت تصمیم گرفتیم به دو گروه تقسیم شویم و یک گروه برای کمک گرفتن به سمت قسمت های پایینی کوه حرکت کنیم و بقیه منتظر کمک بمانند اما پس از طی مسافتی با سقوط بهمن مواجه شدیم و از کوه سقوط کردیم. در نهایت با وجود زخمی شدن و سرمازدگی خود را به روستای دهنو رساندم.

نیروهای امدادی در ساعات اولیه جسد یکی از کارگران را در محل سقوط بهمن پیدا کردند و جسد دومین نفر نیز ساعاتی قبل در روز جاری پیدا شد. اما از سرنوشت سه نفر دیگر هیچ اطلاعی در دست نیست.

احتمالا افراد باقی مانده در روستایی صعب العبور پناه گرفته اند

گفته می شود امکان دارد سه نفر دیگر به روستایی صعب العبور رفته باشند که دسترسی به این روستا بسیار سخت است.

هر چند تلاشهای گروه ها امداد هوایی و کوهستان همچنان ادامه دارد اما بارش شدید برف و بوران امکان امداد رسانی را کاهش داده است.

هر چند تلاشهای گروه ها امداد هوایی و کوهستان همچنان ادامه دارد اما بارش شدید برف و بوران امکان امداد رسانی را کاهش داده است

فرماندار جیرفت در گفتگو با مهر اظهارداشت: همه توان امدادی منطقه به کار گرفته شده است و استانداری کرمان نیز دستورات لازم برای استفاده از کمک های تخصصی و بالگرد را صادر کرده است.

احمد امینی روش افزود: تلاش ما این است که بتوانیم هر چه زودتر سه نفر باقی مانده را نجات دهیم و ماشین های سنگین راهداری در حال تلاش برای بازگشایی راه هستند.

وی افزود: گروه های کوهستان نیز بخش های زیادی از مناطقی که گمان می رفت این سه نفر در آنجا پناه گرفته باشند را جستجو کرده اند اما هنوز نتوانسته ایم این افراد را بیابیم.

فرماندار جیرفت گفت: بدی آب و هوا شرایط را سخت کرده است و به دلیل وزش باد شدید و کاهش دید بالگرد نیز مجبور به توقف عملیات شده اما بعد از روشن شدن هوا و بهتر شدن شرایط آب و هوا بار دیگر گروه های جستجو کار خود را آغاز می کنند.

وی گفت: اکیپ های امداد و نجات متشکل از هلال احمر و اورژانس در منطقه حضور دارند.

وی گفت: این خط انتقال از کهنوج به سمت جیرفت و در نهایت بم احداث شده است و قسمت هایی از آن در ارتفاعات جبالبارز قرار دارد به همین دلیل باید قبل از شروع عملیات احداث دکل وضعیت آب و هوای منطقه چک می شده که اگر این چنین می شد با مشکل مواجه نمی شدیم.

جسد فرد دوم امروز پیدا شد

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان جیرفت نیز در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته اظهارداشت: عصر امروز جسد یکی از افرادی که دچار بهمن شده در ارتفاع ۳ هزار متری پیدا شد.

وحید شاهرخی افزود: شرایط موجود در منطقه سخت است اما کار جستجو با تلاش امدادگران ادامه دارد.

وی افزود: در تیم امداد و نجات استان کرمان، عده ای از کوهنوردان جیرفت و دو گروه امدادی هلال احمر شهرستان در منطقه حضور دارند.

وی گفت: سه نفر باقی مانده به احتمال فراوان به روستای جشار رفته اند که دسترسی به منطقه بسیار سخت است.

جستجوی زمینی ادامه دارد

مدیرعامل جمیعت هلال احمر استان کرمان نیز در خصوص آخرین جزیئات عملیات نجات به خبرنگار مهر گفت: عصر امروز پس از پیدا شدن جسد دوم بالگرد برای امداد هوایی بار دیگر به منطقه اعزام شد اما با شرایط نا مساعد مواجه شد و مجبور به بازگشت به آشیانه شد اما گروه های زمینی کار خود را ادامه می دهند.

امیدواریم سه نفر دیگر به منطقه ای امن پناه گرفته باشند و امکانات و تجهیزات تخصصی استان برای نجات آنها اعزام شده استعلی گنج کریمی افزود: امیدواریم سه نفر دیگر به منطقه ای امن پناه گرفته باشند و امکانات و تجهیزات تخصصی استان برای نجات آنها اعزام شده است.

وی در خصوص وضعیت فرد نجات یافته نیز گفت: این فرد دچار صدماتی مختصر شده و با سرمازدگی برخی از اعضای بدنش مواجه شده است که بلافاصله تحت درمان قرار گرفت و حال عمومی وی خوب است.

دو نفر کشته شده در این حادثه و نسیم کریمی و جلال کریمی هستند و توسط خانواده شان احراز هویت شده اند.

گفته می شود سه نفر مفقود شده از عوامل پیمانکار شرق برق نیستند اما سه نفری که روز اول دچار سانحه شده اند از نیروهای پیمانکار بوده اند که دو نفر آن ها جان خود را از دست داده اند.

حالا همه نگاه ها به سمت روستای جشار است اما وضعیت آب و هوایی به قدری نا مساعد است که حتی بالگرد نیز نتوانسته خود را به این روستا برساند.



دیدگاهها بسته شده است.