او معنی خاصی به پژوهش‌های دینی داده است

به گزارش عرصه، سیدعباس صالحی – معاون فرهنگی وزیر ارشاد – عصر امروز (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد که با حضور جمعی از شاگردان این استاد در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با بیان این‌که آشنایی ما با آقای مهدوی‌راد به سال ۶۰ پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: تصوری که در این چند سال دوستی، من از ایشان دارم این است که او حالت قرآنی و حدیثی را با یکدیگر دارد و این جزو ابعاد برجسته شخصیتی ایشان است. کمتر کسی را ما در حوزه اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی داریم که این‌چنین قرآن و حدیث را با یکدیگر درآمیخته باشد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌ بعدی استاد مهدوی‌راد، گفت: ویژگی بعدی ایشان، شاگردپروری است که با همه هنر و علم و فن، این شاگردپروری را داشته است و علاوه بر این‌که شاگردان خوبی را پرورش داده، هرگز بخل علمی نداشته و هم زندگی‌ شاگردانش برایش مهم بوده و هم علم آن‌ها. قرآن‌شناسی، حدیث‌شناسی و کتاب‌شناسی را می‌توان جزو ابعاد شخصیتی دیگر این استاد مطرح کرد.

صالحی یادآوری کرد: حافظه قوی او، رشک‌برانگیز است و همواره نسبت به تمام مسائل یک نکته‌سنجی و دقت خاصی دارند. نکته بعدی ویژگی اخلاقی ایشان، نوگرایی، نواندیشی و نوپردازی است که در وجود استاد مهدوی‌راد وجود دارد. یک پا در سنت دارد و یک پا در ایده‌پردازی جدید واین ترکیب خاصی است. سهم ایشان در حوزه قرآنی بسیار برجسته است و در تمام عرصه‌ها و حرکت‌های قرآنی می‌توان وجود او را حفظ کرد. همچنین در حوزه اسلام‌شناسی و کتاب‌شناسی معنای خاصی را به پژوهش‌های دینی داده است.

مجید غلامی جلیسه – مدیرعامل خانه کتاب – نیز با اشاره به ویژگی شخصیتی و اخلاقی برجسته مهدوی‌راد، گفت: آقای مهدوی‌راد در آزاداندیشی و اندیشه‌ورزی سرآمد است و به کتاب آنچنان علاقه‌ای دارد که وصف‌ناپذیر است و همواره سعی می‌کند نسبت به موضوعات فارغ از هرگونه تعصب و نگاه خاصی به محتوا و مبحث علمی کار فکر کند. بر همین اساس کارهایی انجام داده که برای اولین‌بار صورت گرفته است و بعد از آن کار نگرش علمی نسبت به برخی مسائل صورت دیگری به خود گرفته است.

او یادآوری کرد: نشریه آیین پژوهش که امسال دوره بیست‌وششم آن است یکی از کارهای تاثیرگذار او است. ما شاید مشابه این را در ایران نداشته باشیم. شخصیتی همچون مهدوی‌راد است که می‌تواند سردبیری آن را برعهده بگیرد و در این دنیای پرتلاطم سکان‌دار این چنین نشریه‌ای باشد. نشریه‌ای که هر شماره آن می‌تواند حاشیه‌ای فوق‌العاده در زندگی او ایجاد کند. در کنار این‌گونه کارها همواره به بحث تدریس، دبیر علمی کتاب سال توجه ویژه‌ای داشته است. عشق و علاقه ویژه مهدوی‌راد به کتاب مثال‌زدنی است. همچنین دوستانی دارند که همه آن‌ها در عرصه پژوهش بهترین هستند. مجله فصلنامه نقد کتاب قرآن و حدیث را می‌توان جزو کارهای دیگر او نام برد و با این‌گونه اثرات همواره یک تاثیری در حوزه پژوهش و مطالعات قرآنی و حدیث داشته است.

مجید معارف – مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران – نیز اظهار کرد: مهدوی‌راد کتابخانه سیار در یک حافظه است. من ابتدا با شخصیت ایشان آشنا شدم و بعد با شخص استاد. به تعبیر استاد حجتی، مهدوی‌راد به‌عنوان یک اعجوبه در تفسیر مطرح است و در این عرصه جزو مراجع است. خوش‌قلم، خوش‌بیان، خوش قلب و خوش‌گو است و همواره به اهل علم ارادت خاصی دارند. در مقام قدردانی از علم، شیعه، سنی، کافر و خاورشناس برای او فرقی نمی‌کند. پیشنهاد من این است که اگر عده‌ای می‌خواهند ثمرات علمی مهدوی‌راد را ببینند، چند سال برخی از مسئولیت‌های ایشان را تقبل کنند.

حمید هدایت جلیلی – مدیر قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی – با بیان این مطلب که چند سال قبل از من پرسیدند شخصیت مهدوی‌راد چگونه است، تعبیر من بهاءالدین خرمشاهی حوزه بود، بیان کرد: اکنون پس از سال‌ها مجددا با این سوال روبه‌رو شدم و باید بگویم مهدوی‌راد، مهدوی‌راد است و باید بگویم امثال این‌ها، آدم‌های نادری هستند. کلاس‌های ایشان سرشار از نکته است. تعبیر کتابخانه سیار را شایسته نمی‌دانم بلکه ایشان یک اندیشمند است، قلمی پاک، پیراسته، استوار و فخیم دارد و برخلاف بعضی از همتایان خود در عرصه پژوهش خیلی استوارتر گام برمی‌دارد.

او ادامه داد: ما اندیشه‌های نانوشته بسیار زیادی از مهدوی‌راد داریم و هرگز از نردبان قدرت بالا نمی‌رود و به عناوین دلخوش نیست و به اخلاق پژوهش و نگارش سخت پایبند است. او فقط یک روحانی، دانشگاهی، احیاگر قرآن و حدیث، شاگردپرور، کارشناس خبره نیست، بلکه همه این ویژگی‌ها و بلکه بالاتر از آن را با یکدیگر دارد.

سیدعلی موسوی گرمارودی – قرآن‌پژوه و نویسنده – با شعرخوانی و قصیده‌خوانی به ویژگی و روحیات مهدوی‌راد اشاره کردند.

فتحیه فتاحی‌زاده – مدیر گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) – نیز گفت: یکی از ویژگی‌های استاد مهدوی‌راد، خیرخواهی، وسعت نظر، کمک، مساعدت و ارفاق علمی است و همواره در مسیر پیشرفت علمی شاگردان خود را یاری کرده است و نشان دادند که در عرصه علم و رشد و پرورش، جنسیت مهم نیست.

خلیل پروینی – دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه تربیت مدرس – هم گفت: صراحت در عقیده، قاطعیت در موضوع و تسامح در رفتار جزو ویژگی‌های اخلاقی مهدوی‌راد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین معراجی، یکی از دوستان مهدوی‌راد، با اشاره به شخصیت برون‌مرزی او، گفت: در بین صحبت‌ها شخصیت برون‌مرزی مهدوی‌راد ناگفته ماند. او همواره مورد تکریم و توجه استادانی از دانشگاه الزهرا، عربستان و عراق و… بوده است و در یکی از سفرهایی که به عراق داشتیم، یکی از مراجع بزرگ گفتند که نوشته‌ها و آثار مهدوی‌راد در بین آثار ایرانی ویژه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد در این مراسم  با ابراز لطف نسبت به سخنانی که درباره او گفته شد، اظهار کرد: من برخی از شاگردانم را به قدری دوست دارم که احساس نمی‌کنم آن‌ها شاگردان من هستند و برخی از آن‌ها به قدری شخصیت علمی برجسته‌ای دارند که من حیفم می‌آید که آن‌ها را خرج خود کنم. همواره در زندگی خود به دنبال این بوده‌ام که نگذارم حتی ساعتی را به بطالت برود. همواره نسبت به شاگردان خود با مهر نگاه کرده‌ام و هیچ‌گاه نگاه من به آن‌ها عالم اندر جاهل نبوده است. متاسفانه می‌بینیم گاهی در نظام دانشگاه حوزه این دید را از دست داده‌ایم. هیچ عالمی نمی‌گوید که تو به کلاس درس من بیا بلکه می‌گوید تو به مباحثه من می‌آیی؟ هرگز نمی‌خواهم شاگردان خود را از بالا به پایین ببینم.

او در ادامه گفت: همان‌گونه که خانم فتاحی اشاره کرد، من خانواده بسیار خوبی دارم و در سال‌های گذشته همسر من همواره در تمام مسائل کمک‌حال من بوده است. در مطالعات مهم‌ترین زاویه نگاه من نگاه تاریخی به همه چیز است. حرفی که می‌توانم بزنم این است که حرف زدن از تجدد بدون پا گذاشتن در سنت آب در هاون کوبیدن است. قرائت در وضع اولیه به همراه خواهش همراه با تفسیر است. در مطالعات به منابع جنبی بیشتر از منابع اصلی مراجعه می‌کنم و همواره این را توصیه کرده‌ام.

در این مراسم توسط سعید پورعلی – معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی – و صابر فرزام – مدیرعامل ایکنا – لوح تقدیر و هدایایی به حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد تقدیم شد. همچنین شاگردان او نیز با اهدای هدایایی از استادشان تشکر کردند.



دیدگاهها بسته شده است.